افزایش کارتن خوابی زنان سرپرست خانوار با گرانی اجاره ها  / زنان موفق دیروز کارتن خواب های امروز !

کارتنخوابی زنان / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حالا اما کارتنخوابی شان، خیابان گردی شان و حتی مصرف موادشان وسط خیابان هم بی اهمیت شده و انگار جامعه آنقدر درگیر مسائل اقتصادی و روزمره است که از کنار آن به راحتی عبور می کند. در این میان زنانی که آسیب را در کیف خود به شانه می کشند گاهی از سرما به دامن گرمخانه ها پناه می برند.

کمک های مردمی به زنان کارتنخواب کاهش نیافته

با توجه به مشکلات اقتصادی به نظر می رسید که کمک های مردمی کاهش یابد، اما سید مالک حسینی - مدیرعامل محترم سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اما به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: "این کمک ها به هیچ وجه کاهش نیافته است. جامعه هنوز به موضوع آسیب های اجتماعی حساس است و نمی توان به راحتی از کنار آسیب های اجتماعی گذر کرد."

گرمخانه ها جذابیت مالی ندارند

مهوش صابری، کنشگر حوزه زنان و مدیرعامل موسسه حامیان اندیشه رشاد (حامیان حمایت از کودکان کار و خیابان- تشکیل شبه خانواده- حمایت از زنان سرپرست خانوار- توانمندسازی افراد آسیب دیده) نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در مدیریت گرمخانه ها وجود دارد، این حوزه از لحاظ مالی جذاب نیست. اما اگر فردی به جهت انساندوستی در این حوزه قدم بگذارد، باید از تیم قوی مددکاری استفاده کند.

برخی از زنان موفق دیروز کارتن خواب امروز

وی افزود: ما باید بدانیم ریشه مشکلات زنان کارتنخواب چه بوده است و تا جایی که می توانیم مشکلات شان را حل کنیم. بسیاری از این زنان کارتن خواب، در گذشته افراد موفقی بودند. رسیدن هر زنی به کارتن خوابی نداشتن یک سرپناه و حامی است. اگر یک مدیر خوب در گرمخانه ها نباشد، کارشان به پر کردن فرم ها خلاصه می شود. بعد از مراجعه زنی به گرمخانه که بنا به دلایلی معتاد و بیخانمان شده و مورد تعرض قرار گرفته است، تیم مددکاری باید به آنها مشاوره دهد. با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی که داشتیم و پیش رو داریم، قطعا تعداد زنان سرپرست خانوار که نتوانستند اجاره بها ی مسکن خود را تامین کرده و کارتن خواب شدند، افزایش یافته است.

توانمندسازی غیرجذاب برای زنان

مهوش صابری گفت: وقتی زنی به ما مراجعه می کند مصاحبه نهایی را با او می کنم تا بهترین راهکار را برای او پیدا کنم. بعد از گرمخانه ها ایجاد توانمندسازی در زنان راه اندازی شده است. در حقیقت بهاران مردان برای زنان نیز ایجاد شده است. ولی این توانمندسازی اتفاق خاصی را رقم نمی زند چون به رشته خیاطی مختص شده است. زنی که هزاران آسیب و برنامه را در خیابان پشت سر گذاشته حوصله ندارد که پشت چرخ خیاطی بنشیند. تنوع شغل باید ایجاد شود تا کارتنخواب ها رشته ای که علاقه دارد را انتخاب کند.

جایی برای آرامش روح زنان کارتن خواب نیست

این کنشگر اجتماعی با بیان این که روح و روان این زنان خسته است، اظهار کرد: وقتی یک زن با برادر، همسر یا پدر خود دعوا می کند، به تنهایی خود پناه می برد و فرصتی می خواهد که روح خود را آرام کند. این در حالی که آسیب ها و تنش های زنان کارتن خواب قابل مقایسه با این زنان نیست. اما زنان کارتن خواب در گرمخانه ها هم جایی برای آرام کردن روح خود ندارند. زنان در گرمخانه ها غربالگری نمی شوند و زنی که یک روز از خانه فرار کرده در کنار زنانی قرار می گیرد که یا مورد تعرض قرار گرفته اند یا موادمصرف می کند. این موضوع باعث آزار بیشتر روح زنان کارتن خواب ها می شود.

گرمخانه نیازی نیست خانه امن بسازید

مهوش صابری به خانه های امن اشاره کرده و تاکید کرد: برای ایران و کشور ما نباید جایی به نام گرمخانه زنان وجود داشته باشد. یک خانه امن و محیط مناسب که این زنان به حال و هوای خود و حتی آغوش خانواده خود برگردند. اگر خانه امنی باشد که زنان را به هویت خود برگرداند، آنها می توانند روی پای خود بایستند و استقلال مالی خود را کسب کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟