سردرگمی وزارت بهداشت در شکایت از محمود احمدی نژاد / اگرهای پرابهام

استعفای معاون وزیر/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این میان محمود احمدی نژاد، عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهوری سابق ایران در یک گفتگو اعلام کرد: "یکی از معاونان وزیر بهداشت قراردادی برای آزمایش دارویی روی 3500 ایرانی بسته و پولی در مقابل این قرارداد دریافت کرده است." این مصاحبه دقیقا با استعفای عجیب ملک زاده آنهم شب قبل از اعمال محدودیت های سفت و سخت منتشر شد و شائبه های بسیاری را به وجود آورد. در این میان سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: "ملک زاده ارتباط خوبی با کل دنیا دارد و به عنوان دانشمند در سطح بین المللی شناخته شده است. ایران و چند کشور دیگر مجاز شدند در تحقیقاتی که از سوی سازمان جهانی بهداشت روی بیماران کرونایی انجام می شود، حضور پیدا کنند. از نتیجه این تحقیقات ایران و دیگر کشورها استفاده می کنند." طاهر موهبتی، معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا ملک زاده آزمایش های تحقیقاتی را در ایران انجام داده یا خیر؟ به خبرنگاران گفت: "من خبرش را نشنیدم. اگر تخلفی باشد حتما باید پیگیری شود."

خبرنگار رکنا در واکنش به این پاسخ معاون وزیر بهداشت گفت: "ما گیج شدیم، شما معاون حقوقی وزارت بهداشت هستید و می گویید موضوع ملک زاده را نشنیدم! از سوی دیگر سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره انجام تحقیقات صحبت کرده است. سوال این است که آیا این آزمایش های تحقیقاتی در ایران انجام شده یا خیر؟ برای این آزمایشات مجوز قضایی وجود داشته است؟ آیا وزارت بهداشت از افرادی که آزمایش ها روی آنها انجام شده اجازه گرفته است؟ در کشورهای دیگر به داوطلبان تحقیقاتی پول پرداخت می شود. آیا پولی به داوطلبان پرداخت شده یا خیر؟ احمدی نژاد نیز در مورد این موضوع صحبت کرده است. نمایندگان مجلس اعلام کردند که وزارت بهداشت باید از احمدی نژاد شکایت کند. تمام دنیا در مورد این موضوع صحبت می کنند و شما نمی توانید بگویید من چیزی نشنیدم و با این کلمه از این جریان بگذرید. احمدی نژاد یک فرد معمولی نیست. آیا از احمدی نژاد شکایت خواهد شد یا خیر؟ اگر شکایت نشود صحه ای است بر انجام شدن این آزمایشات در ایران است و وزارت بهداشت از کنار آن به راحتی می گذرد."

باید مستند صحبت کنم

طاهر موهبتی، معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار اجتماعی رکنا پاسخ داد: یک حقوقی باید بگوید که من به شنیده ها کاری ندارم. یک حقوقی بدون مستند و استدلال صحبت نمی کند. مادامی که مستندی به دست ما نرسد که چارچوب اصالت آن تایید شود، هیچ حرفی نمی زنیم. شاید متخصصان پزشکی صحبتی کنند اما من اگر حرفی بدون استناد زدم باید به من اعتراض کنید. ما حقوقدان نیستیم در حد حقوق گرفتن حقوق بلدیم.

شفاف سازی به مدد فضای مجازی

وی افزود: طبیعی است که از افرادی که در این مورد صحبت کرده اند می خواهیم که مستندات شان را ارائه کنند. ما مقام قضاوت نیستیم و مستندات در اختیار قوه قضائیه قرار می گیرد. احتمال دارد که در جایی ما شاکی و در جای دیگر متشاکی باشیم. من فضای مجازی را فرصت خوبی می دانم که ما نمی توانیم بدون مستند حرف بزنیم. با تمام اشکالاتی که فضای مجازی دارد اما روز به روز اشکالات فضای مجازی کمتر می شود و به شفاف سازی در کشور کمک می کنند.

شاید مستندات را به ما ندهند

معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بزرگواری که معتمد نظام هم هستند صحبتی می کنند از این سو نیز کارشناسان هستند. ما مستنداتی از آنها خواسته می شود. شاید این مستندات را به ما دهد و بگوید خودتان یک پایه قصه هستید. دستگاهی قضایی این مستندات را بررسی و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، با آن برخورد می کنند. ما نباید تعارف داشته باشیم اگر برسیم به این که کسی جرمی انجام داده، باید مجازات شود. اگر کسی نیز جرمی را به فرد دیگری انتساب داد، که واقعی نبود باید با او برخورد شود. امنیت و آبرو و امنیت اجتماعی مملکت مهم تر از همه چیز است. دغدغه شما را کاملا درک می کنم اما من که معاون اجتماعی هستم بپذیرید باید کسی که ادعا می کند مستندات خود را ارائه کند. شما که رسانه هستید نیز این موضوع را پیگیری کنید و مستندات خود را ارائه کنند.

در همدلی با کرونا چشممان را روی تخلفات نمی بندیم

طاهر موهبتی با بیان این که آنچه مسلم است این که حوزه سلامت شوخی بردار نیست، اظهار کرد: اگر کسی در این حوزه تخلف کرده باید با او برخورد شود. اگر کسی جرمی را به کسی نسبت که جرم انجام نشده است و فضای عمومی را در اوج کرونا دچار مناقشه می کند باید برخورد شود. همدلی در کرونا به این معنی نیست که در کرونا چشم خودمان را روی تخلفات ببندیم. معنی آن این است که رفتارهای ما طوری نباشد که مردم را دچار چالش کند. اعتماد مردم را به پزشکان متبحر از بین نبرید. مهم ترین رکن در بحث پزشکی اعتماد به پزشک است. وقتی به قضاوت و تجویز پزشک اعتماد باشد، در بحث سلامتی بسیار مهم است. از حساسیت شما هم سپاسگذارم.

سخنگوی وزارت بهداشت

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر مستندی وجود نداشته باشد از احمدی نژاد شکایت می شود؟ در مورد صحبت های سخنگوی وزارت بهداشت که اعلام کرد تحقیقات در ایران صورت گرفته نیز بگویید با مجوز قضایی بوده یا خیر؟ گفت: در بحث کرونا باید از سخنگوی وزارت بهداشت سوال کنید تا در مورد صحبت های خودشان توضیح دهند. احمدی نژاد اگر صحبت های ایشان از سر خیرخواهی یا هر چیز دیگری گفتند مربوط به شخص خاصی بوده طبیعتا آن شخص می تواند شکایت کند. چون شاکی باید صلاحیت داشته باشد. گاهی اوقات از وظایف مدعی العموم است که باید به موضوع ورود پیدا کند. اگر هم وزارت بهداشت یا دولت روی سخنان ایشان باشد، باید عکس العمل نشان دهند. ولی باید برای شروع طلب مستندات کنند. شکایت بشود یا خیر، نکات درست هست یا خیر؟ تخلفی صورت گرفته یا خیر بعد از ارائه مستندات انجام می شود. بعد از مستندات می توانیم قضاوت کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 631185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟