واکسن کرونا ایرانی روی هواست / در این شرایط اقتصادی، تغییر وزیر بهداشت هم فایده ای ندارد

استعفای وزیر بهداشت/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از استعفای ملک‌زاده از معاونت تحقیقات وزیر بهداشت، علی نوبخت، نایب رئیس و دبیر شورای مشورتی مدیریت بیماری کرونا نیز استعفا داد و این دو استعفا سبب شده که هستند افرادی که از زیر و خم حوزه سلامت و مشکلات آن خبر ندارند، استعفای وزیر بهداشت را درخواست کرده اند. ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: مطالبی که جامعه با آن دست به گریبان و عوارض که در معیشتی به وجود آمده است، همچنین مرگ و میر فراوانی که در طی دو هفته گذشته به جهت شیوع کرونا داشتیم، چند ماه گذشته پیش بینی شده بود.

افزایش مرگ و میرهای کرونایی پیش بینی شده بود

وی افزود: همین پیش بینی ها اعلام کرد که ممکن است در فصل پاییز با اوج بیماری کرونا مواجه شویم. طبیعتا با این پیش بینی ها باید اقدامات لازم انجام می شد تا از آنچه جامعه را به مخاطره می اندازد پیشپیری شود. متاسفانه پیشگیری ها انجام نگرفت و شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم.

کرونا مبحث 80درصد جلسات کمیسیون بهداشت

ملک فاضلی با بیان این که جلسات کمیسیون بهداشت و درمان این دوره مجلس با شیوع بیماری کرونا شروع شد، گفت: کرونا بحث عمده و 80درصد جلسات کمیسیون بهداشت بود. در بقیه جلسات کرونا بحث فرعی بود. هر وقت یک پاندومی اتفاق می افتد شرایط خاص خود را برای کنترل دارد. برای ویروس درمانی وجود ندارد که بیماری را در جامعه ریشه کن کنیم. شرط دوم ریشه کنی یک بیماری، داشتن واکسن است. این دو ابزار را نداریم و تنها ابزار فیزیکی پیشگیری از بیماری در قالب فاصله گذاری و رعایت پروتکل هاست. برای رعایت توصیه های بهداشتی باید شرایط و بستر اجرای تمام عیار، دقیق و درست پروتکل ها به وجود می آمد. در این جهت بخش فنی مربوط به وزارت بهداشت است و بخش دیگر مربوط به سایر بخش های توسعه است که رئیس جمهوری و دیگر مسئولان متولی آن هستند.

فعالیت هواپیماها با صندلی های کاملا پر

وی افزود: اگر بحث جداسازی، قرنطینه ماندگاری در خانه را اجرا کنیم آیا ساز و کار آن را فراهم کرده ایم؟ آیا جامعه ما پتانسیل ماندن در خانه به مدت یک ماه و استفاده کردن از اندوخته را دارد؟ اگر ندارد آیا دولت می تواند حمایتی بکند و قدمی در این مورد برداشته است؟ اگر دولت قدمی برداشته آیا توانمندی دولت مفید بوده است؟ در متروی ما مسئولان (شورای شهر، شهرداری و...) توانمند عمل کردند؟ این توانمندی وجود نداشته است. وقتی به مناطق مسافرت می کردیم شاهد بودیم که هواپیمایی که مثلا 150صندلی دارد 150 مسافر را سوار کرده است. این هواپیما خود به خود کروناست. بنابراین شرایط تغییر نکرده است، تغییر یک شخص هیچگونه تغییری را شکل نمی دهد. باید شرایط عام را تغییر دهیم. ابزار کنترل کرونا رعایت پروتکل هاست بنابراین باید شرایط پروتکل ها فراهم شود.

واکسن کرونا روی هواست

پس از استعفای دو معاون اعلام شده واکسن کرونای ایرانی تا عید به بازار می آید. این نماینده دوره یازدهم مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ماجرایی پشت پرده این اعلام وجود دارد یا خیر؟ گفت: همه این بحث ها از نظر من علمی نیستند. آمریکا، روسیه، ژاپن، چین و... هم در بحث واکسن کرونا گیر کرده است. واکسن های قابل ادعا در کشورهای دیگر زیر سوال است چرا که زمانی واکسن کارساز است که بیمار در طول زمان 5 تا 20 سال به این بیماری مبتلا نشود. هنوز یکسال نیست که بیماری کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است. ضمن آن که هستند کسانی که دو یا سه بار به کرونا مبتلا شده اند. وقتی بیماری حافظه دفاعی را در بدن به وجود نمی آورد، واکسن ضعیف شده این ویروس سیستم ایمنی را ضعیف تر می کند. پس واکسن کرونا در تمام دنیا روی هواست. ویروس درمان ندارد و کرونا نیز یک ویروس است. ما بیماری های ویروسی داریم که پس از 50سال درمانی برای آنها پیدا نشده است.

تغییرات جهانی در دست حوزه دارو

در پاسخ به این سوال که قدرت مافیای دارو استعفاها را در وزارت بهداشت رقم زده است؟ تاکید کرد: کلمه مافیا زمانی به وجود می آید که سیستم های نظارتی و کنترل ساز و کار مناسبی نداشته باشند. از سوی دیگر آنقدر در مسائل اقتصادی تناقض به وجود آید که انگیزه هایی برای تشکیل مافیا به وجود بیاید. طبعا دارو یکی از هزینه های برترین وجه های بهداشت و درمان است و یکی از بخش هایی است که روی دولت ها تاثیرگذار است. متاسفانه وقتی بحثی در قالب مادی به وجود می آید دارو یکی از شاخص هایی که در کل دنیا بخش وسیعی از اقتصاد جامعه را دارد. حتی بعضی می گویند در تغییر های جهانی بعد از اسلحه دارو در رتبه دوم یا سوم قرار می گیرد. ولی ما به نظارت و صداقت نیاز داریم و ما که جامعه اسلامی هستیم ذره ای اهمال یا سوءاستفاده درباره جان انسان ها پذیرفتنی نیست. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 630286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟