آموزش آنلاین برای دانش آموزان زیر 13 سال ناموفق بود / وجود فقر اطلاعاتی برای آموزش مجازی در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، عباس فرجی ، کارشناس آموزش در گفت و گو با رکنا درباره ثابت نبودن ساعت تدریس در آموزش مجازی، گفت: ساعت‌ها تغییر آنچنانی نداشته است. بیشتر نحوه آموزش و نحوه فضای کلاس‌ها تغییر کرده است. مثلا دانش آموزان و معلمان باید سر ساعت 8 در برنامه شاد حاضر باشند، منتهی بخاطر اختلالاتی که در شاد داریم معلم‌ها مجبور شدند با هماهنگی دانش آموزان ساعت‌ها را تقسیم کنند. بعضی از دانش آموزان گلایه میکنند که معلم ساعت 8 شب به ما پیام میدهد و درس را بارگزاری میکند. این کمی در این زمینه مشکل و اختلال ایجاد کرده است. به این شکل هم نظم کاری دانش آموز و هم معلم به هم میخورد و برای دانش آموزان بلاتکلیفی بوجود آورده است.

کوچ از شاد به واتس آپ به دلیل اختلال در اینترنت

عباس فرجی بخش زیادی از مشکل فعلی آموزش مجازی را بخاطر کند بودن برنامه شاد دانست و گفت: مشکل به این شکل است که مثلا به شخصه الان سر کلاس هستم، ساعت هشت کلاس خوب دایر میشود ولی فقط در حد نوشتن. اگر بخواهی فایل صوتی و تصویری رد و بدل کنی همان گرفتاری‌ها را داری. ساعت 9 کلا شاد به هم میریزد و سرعت اینترنت پایین می‌‌آید. بعد این اختلال تا یازده ادامه پیدا میکند و مجبور میشویم از شاد به واتس آپ برویم.

اول بپذیریم که جز شبکه شاد گزینه ای دیگری نداریم

این کارشناس آموزش گفت: کسانی که اشکالی به آموزش مجازی میگیرند باید ابتدا به این سوال بزرگ پاسخ دهند که آیا در حال حاضر گزینه دیگری وجود دارد؟ گزینه حضوری با خطرات و موانع زیادتری روبرو است. اگر ما بپذیریم گزینه دیگری نداریم باید روی بخش کیفیت و تکنیک‌های آموزش مجازی متمرکز شویم. این موضوع به ما کمک میکند که آموزش مجازی ارتقا پیدا کند. به طور مثال الان روش مرسوم این است که معلم میخواهد به صورت آنلاین سر کلاس حاضر شود، همان لحظه میخواهد محتوا ارائه کند و دانش آموز هم همان لحظه محتوا را دریافت کند. این باعث میشود که آموزش با اختلال روبرو شود.

عباس فرجی اظهار کرد: اما یک روش دیگر هم هست که از آن به عنوان آموزش معکوس یاد میکنند. به این صورت که معلم بسته‌های آموزشی مثل فیلم‌های آموزشی را در اختیار دانش آموز قرار داده و از قبل اطلاع میدهد که جلسه بعد میخواهد مبحثی از درسی که قبلا از طریق بسته آموزشی به شما دادم مطالعه کنید و وقتی آنلاین میشوید فقط پرسش و پاسخ و حل تمرین و رفع اشکال کار میشود.

روش آموزش معکوس سطح آموزش را بالا می برد

وی افزود: بخاطر این میگویند روش آموزش معکوس چون دانش آموز از قبل درسش را یاد گرفته است. در حالی که در کلاس های مجازی کنونی درواقع دانش آموز سر کلاس درس را یاد میگیرد و همانجا هم باید حل تمرین انجام دهد. روش آموزش معکوس راندمان آموزشی را بالا میبرد. سال گذشته متوجه شدیم مدارسی که این تجربه را داشتند از نظر کیفیت آموزش نسبت به مدارسی که آنلاین درس را ارائه دادند، کیفیت بهتری داشتند. آموزش و پرورش باید روی تکنیک های آموزش مجازی متمرکز شود، نه این که راجع به آموزش وجود آموزش مجازی صحبت کند.

معلمان و دانش آموزان را گیج کرده ایم

عباس فرجی خاطر نشان کرد: بسیاری از معلمان و دانش آموزان ما درمورد آموزش مجازی فقر اطلاعاتی دارند. یکی از مهمترین علت های آن این است که تا همین یک دهه گذشته شدیدا گوشی موبایل و فضای مجازی را نهی میکردیم و حتی به والدین میگفتیم به هیچ عنوان نگذارید بچه ها دست به گوشی بزنند. امروز یک دفعه گفتیم نه تنها دست بزند بلکه باید برایش بخرند. مسلم است که هم خانواده ها، هم دانش آموزان و هم معلمان بخاطر این زاویه عوض کردن گیج میشوند.

قطع کامل ارتباط دانش آموزان با مدرسه اشتباه است

وی بیان کرد: تجربه و مطالعاتی که در سطح جهان شده است نشان داده آموزش مجازی برای دانش آموزان  زیر سیزده سال  موفق نبوده است. آموزش مجازی در دانشگاه و متوسطه خیلی بهتر است ولی در ابتدایی نقص وجود دارد. دانش آموزان زیر سیزده سال علاوه بر این که باید با معلمشان از لحاظ روانی ارتباط برقرار کنند، نیاز دارند همه حواس پنجگانه‌شان را به کار بگیرند چرا که در  یادگیری‌شان نقش مهمی دارد. آموزش مجازی تا حدی امکان این شکل از آموزش را سلب کرده است. لاجرم آموزش و پرورش باید برنامه ای در دستور کار خود قرار دهد که در عین حال که برای فضای مجازی گام برمیدارد و یک سری دروس تئوری میدهد، ارتباط دانش آموز با مدرسه اش را کلا قطع نکند. اگر آموزش به این شکلی که هست ادامه پیدا کند وقتی مدارس دایر بشود در میان دانش آموزان قطعا اختلال زیادی پیدا خواهد شد. آموزش و پرورش حتما باید برای این اختلال برنامه مشخصی داشته باشد.

خبرنگار: کامیار فکور

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 628731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟