90درصد مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته شد / زلزله آمار بیکاری کرمانشاه را کاهش داد

زلزله کرمانشاه/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این زلزله در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق، در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد. خانه ها تخریب شدند و در سرمای آن خطه از کشورمان مردم در چادرها جا گرفتند. مانند همه اتفاقاتی که رخ می دهد زلزله کرمانشاه نیز از کمک مردم دیگر استان های کشور بهره بردند. حالا سه سال از آن زلزله می گذرد اما مردم این استان هنوز هم با فقر و بیکاری دست به گریبانند.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره ساماندهی مردم در زلزله تاکید کرد: بیش از 90درصد خانه های تخریبی ساخته و خانه های آسیب دیده بازسازی شد. در منطقه در زمینه بازسازی منازل بسیار کم است. اندک خانه مانده که ساخته یا بازسازی نشده است.

جوشش ملی کرمانشاه را سرپا نگه داشت

وی افزود: ابتدای انتصاب استاندار کرمانشاه بود اما پای کار ایستاد. بنیاد مسکن نیز در این استان اقدامات خوبی داشت. اما به دلیل جوشش ملی بود که کرمانشاه سرپا ماند. اوج تخریب ها در روستای کوئیک و اطراف آن بود که برادران اهل سنت در آن زندگی می کردند. این روستاها به طور کامل بازسازی شده اند و مردم در منازل شان زندگی می کنند. امروز سرپل ذهاب بعد از 3 سال روی خوش به خود می بیند. مردم یکسال بسیار سخت را در کرمانشاه گذراندند. اما در طول این مدت عمده تخریب ها بازسازی شده است.

خانه سازی علی دایی

محمد رشیدی با اشاره به این که خبر ندارم نیکی کریمی و صادق زیباکلام چه اقداماتی در منطقه کرمانشاه انجام دادند، گفت: علی دایی به روستاها رسید و خانه سازی کرد.

پرداخت اقساط 10-15 میلیونی با درآمد صفر

نماینده مجلس با اشاره به مشکلات کرونا در کرمانشاه تاکید کرد: خارج از بیمارستان و آسیب های بیماری کرونا، امروز مشکلات معیشتی، مردم را درگیر کرده است. بالاخره محدودیت ها و فاصله گذاری ها باعث شده که بسیاری از کارها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در بیاید. قشر ضعیف مانند کارگران روزمزد که با حداقل ها زندگی می کردند در شرایط بسیار سختی روبرو هستند. در این عرصه بسیاری از کسانی که تسهیلاتی دریافت و کسب و کاری را راه اندازی کردند، امروز بنگاه شان تعطیل شده و هیچ درآمدی ندارند و بانک از اقساط خود نمی گذرد و سیاستی برای امهال وجود ندارد. در این شرایط سخت این اقشار نیز به شدت آسیب دیده اند چرا که بنگاه خصوصی اقتصادی کوچکی را راه اندازی کرده اند که 9ماه است که درآمدی نداشته و فقط ماهی 10-15 میلیون تومانی باید به بانک بپردازند.

مشکلات معیشتی مردم در دوره کرونا

رشیدی با تاکید بر دو اقدام که باید دولت انجام دهد، اظهار کرد: دولت باید در حوزه درمان باید به صورت جدی ورود پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز در این راستا اجازه برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داده اند تا پرستاران و پرسنل بیمارستانی که در شرایط سخت کرونایی پای کار مانده اند، معوقات خود را دریافت کنند. از سوی دیگر خارج از پرسنل درمانی، مردم مشکل معیشتی دارند. البته کمک های مومنانه بسیار ارزشمند بود. ولی این پاسخ کاملی به نیازهای مردم نبود. نیازمندان جامعه ما بیشتر است. در استان کرمانشاه در بخش های محروم تر شرایط بر مردم سخت تر است.

زلزله آمار بیکاری کرمانشاه را کاهش داد

وی با اشاره به افزایش فقر در استان کرمانشاه تاکید کرد: در هفت هشت سال گذشته استان کرمانشاه سومین استان دارای آمار بیکاری است. به دلیل زلزله رونقی در اشتغال پیش آمد و به دلیل ساخت و سازها کمی آمار بیکاری کاهش پیدا کرد اما این اشتغال موقتی بود و پس از ساخت و سازها باز هم آمار بیکاری افزایش یافت. کرمانشاه استانی است که ظرفیت بسیار بالای کشاورزی و دامداری را دارد. 10 درصد زمین های زراعی کشور در استان کرمانشاه قرار دارد. یک وجب زمین لم یزرع در این استان وجود ندارد و منابع آبی خوبی دارد. بارندگی استان کرمانشاه دو برابر میانگین کشوری است. ولی متاسفانه از صنایع تبدیلی عاری است. این در حالی است که کرمانشاه 371 کیلومتر مرز با عراق دارد و می تواند پایگاه صادراتی خوبی برای کشور باشد.

بهره های توسعه کشور براساس روابط شکل می گیرد

این نماینده مجلس با اشاره به این که به عنوان نماینده فریاد می زنیم و کسی صدای ما را نمی شنود، گفت: اما به دلیل آن که در سال های قبل فردی از شهرستان کوچکی مسئولیت ارشدی داشته از شدت ساخت و ساز صنعتی صدای مردم درآمده و می گویند این همه کارخانه فولاد محیط زیست مان را تخریب می کند. ما چه نیاز داریم که برای 100هزار جمعیت این همه کارخانه داشته باشیم؟ این به دلیل آمایش اشتباه و حضور یک نفر در مسئولیت ارشدی یک شهرستان است. بسیاری از بهره های توسعه در کشور براساس روابط شکل می گیرد. مرکز ایران همیشه در شرایط برخوردار قرار دارد و مناطق مرزی با رکود و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

شهرهای مرزی باید پایگاه فروش شوند

رشیدی با اشاره به این که اگر مردم عراق از ما خرید کنند یک فرصت است برای ما، اظهار کرد: امروز رکود در منطقه کرمانشاه حاکم شده است و اگر برخی از عراقی ها برای خرید به بازارها کرمانشاه بیایند به نفع کشور است. بسیاری از بازارهای شمال عراق، قسمت عربی و بخش کردنشین توسط کشورهای دیگر به دست گرفته شده است. ای کاش می توانستیم شهرهای مرزی را پایگاه فروش محصولات می کردیم. کرمانشاه می تواند پایگاه غنی اقتصادی، تجاری و بازارهای مرزی شود برای مراوده با کشور عراق. امروز از این فرصت استفاده نشده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟