خانه های رها شده را به شهرداری معرفی کنید / خطری برای شهروندان و محیط زیست

خانه های رها شده/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساختمان هایی که اینگونه رها شده اند، خطرات بسیاری برای شهروندان دارد. ریز هر کدام از این ساختمان ها می تواند فاجعه ای در هر شهری رقم بزند. امنیت شهری با این ساختمان های ناایمن به مخاطره می افتد و از سوی دیگر می شود پاتوق فساد. کارتنخواب ها و معتادان این خانه ها را شناسایی می کنند و می شود پاتوق شان برای مصرف موادمخدر.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره ساختمان های ناایمن تاکید کرد: این ساختمان ها مالک دارند و در کشور ما محترم شمرده شده است.

رفع خطر ملک های مخاطره انگیز

وی با اشاره به این شهرداری بدون اجازه مالک نمی تواند هیچ گونه اقدامی در درون ملک انجام دهد، افزود: شهرداری به مالکین اخطار می دهد ملک آنها ممکن است خسارتی برای شهروندان، آلودگی محیط زیستی و... ایجاد کند. اگر مالک به رفع خطر اهتمام بورزد، با توجه به اخطار ابلاغ شده، شهرداری موظف به ارائه مجوزهای لازم است. در صورتی که شهرداری مالک را پیدا نکنند، ملک در انحصار وراثت است و مشکلات حقوقی دارد یا مالک در ایران زندگی نمی کند. شهرداری اگر احساس کند امنیت شهروندان به خطر می افتد باید اقدامات لازم را انجام دهد. مثلا اگر دیوار مخروبه است آن را تخریب و بازسازی کند و در عوارض ملک لحاظ کند. البته شهرداری باید برای این اقدام مجوز قضایی اخذ کند.

700 خانه رها شده در یک منطقه تهران

زهرا نژاد بهرام با اشاره به فعالیت 5 سال پیش خود در شهرداری منطقه 12، گفت: در آن زمان حدود 700 خانه رها شده در منطقه وجود داشت. این خانه های رها شده به محل تجمع معتادان و بروز آسیب های اجتماعی تبدیل شده بود. این املاک از نظر بهداشتی مشکلاتی را برای محلات به وجود آورده بود و جایگاهی برای حشرات و حیوانات موذی شده بود. این املاک را در قالب فضاهای بی دفاع شهری تعریف می شود. چرا که علاوه بر این که از نظر فیزیکی شهر را دچار مخاطره می کند از نظر آسیب های اجتماعی نیز امنیت شهروندان را دچار مخاطره می کند.

برطرف کردن مخاطرات 70 نقطه از منطقه نواب

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اظهار کرد: در منطقه 10 نیز حدود 120 نقطه شناسایی شده که حدود 70نقطه برطرف شده است. این طرح ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری در منطقه 10 به عنوان طرح آزمایشی لایه پشت بزرگراه نواب انجام شد. دیوارهایی که تخریب شده بود، ساختمان های رها شده، نقاطی که نورپردازی نشده بود، مرتفع شد.

مشارکت مردم و نقاشی روی دیوارهای شهر

زهرا نژادبهرام با اشاره به این که شهرداری در حال شناسایی و انجام این کار است، گفت: این موضوع مشارکت شهروندان را می طلبد. شهرداری که نمی داند کدام خانه ها رها شده و محل استقرار معتادان شده است اما ساکنان آن محل این موضوع را می دانند و می توانند به شهرداری اعلام کنند. نهادهای شهری مانند شورایاری ها و... با اطلاع رسانی به موقع به شهرداری یا نمایندگان آن، راهکار مناسب برای آن جستجو شود. ما نمی توانیم از این ساختمان ها استفاده کنیم چون مالک خصوصی دارند. اما اقدام شهرداری در این حوزه بازسازی دیوارهای تخریب شده و نقاشی روی آن است. جالب است که در منطقه 10 تمام اقدامات شهرداری با کمک و مشارکت مردم صورت گرفته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟