تاثیر اخبار مفاسد اقتصادی بر خلافکار شدن جوانان / لزوم افزایش سواد رسانه ای مردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، علیرضا شریفی یزدی در تاثیر اخبار مفاسد اقتصادی بر نگرش جوانان نسبت به مسائل اقتصادی کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: انتشار این نوع اخبار بستگی به نوع ارائه خبر دارد، زمانی که خبر بازداشت های کلان اقتصادی را می شنویم، اولین پیامی که دریافت می کنیم این است که مسئولین برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور عزمی جدی دارند. بنابراین اگر اخبار به صورت شفاف و صحیح منتشر شود به جای ناامیدی، پیامی امیدوار کننده برای جوانان و مردم می آورد. اکنون دشمنان ما و برخی دوستان نا آگاه تلاش دارند به مردم القاء کنند که فساد مانند سرطان در همه جای مملکت در جریان است یا همه مسئولین فاسدند، حال آن که این موارد یکسری تبلیغات مسموم هستند. اگر کسی با مفاسد اقتصادی مبارزه نکند و دادگاه این مبارزه ها، جنبه رسانه ای پیدا نکند، تبلیغات مسموم بیگانگان مانند ویروس کرونا در جامعه منتشر می شود.

لزوم شفافیت اخبار دادگاه ها و مبارزات مفاسد اقتصادی

این روان شناس اجتماعی با تاکید بر لزوم شفافیت اخبار دادگاه ها و مبارزات مفاسد اقتصادی، افزود: از نظر روان شناسی اجتماعی در صورتی که این اخبار به صورت کاملا شفاف و صحیح بیان شود، نه تنها موجب ناامیدی نشده بلکه باعث می شود فرد این ذهنیت را پیدا کند که اگر فردی در کشور دچار مفسده شود، نظام قضایی کشور این موضوع را پیگیری می کند و از حقوق مردم با قدرت دفاع می کند، کما اینکه در دوران آقای رئیسی این اتفاق افتاده است و با عزمی جدی در مقابله با مفاسد اقتصادی روبرو هستیم. با این حال اگر خبری ناقص و غیر شفاف بیان شود منجر به ناامیدی جامعه و جوانان می شود.

میزان گرایش و علاقه به سیستم قضایی افزایش پیدا کرده است

شریفی یزدی با تاکید دوباره بر ناامید نشدن جوانان از شنیدن اخبار دادگاه های مفاسد اقتصادی گفت: بنا به تحقیقات، پس از برخورد با مفاسد اقتصادی و انتشار اخبار آن به مردم، میزان گرایش و علاقه به سیستم قضایی افزایش پیدا کرده است، زیرا بسیار شفاف به مردم گفته شد اگر کسی مبتلا بهفساد اقتصادی شد و مردم از آن آگاه شدند، می توانند با ارائه مدرک، خبر و تحقیق موثق به دستگاه های ذی صلاح در سیستم قضایی به قوه قضائیه کمک کنند تا با این مفاسد برخورد کند. ضمنا حُسن دیگر این مسئله این است که هر کس به خود اجازه ندهد تا مسئولین و مدیران کشور را زیر سوال ببرد، چرا که بسیاری از مدیران کشور افرادی درستکار، شرافتمند و صادق هستند و این گونه نیست که اکثر مسئولین افرادی فاسد و خلافکار باشند، البته اقلیتی نیز همه جا وجود دارد که انتشار اخبار و اطلاع رسانهی این اقلیت متخلف باید به صورتی که مردم نترسند و به شیوه ای جوان پسند بیان شود.

اگر خبری از منبع شفاف و متقن بیان شود، جلوی شایعات گرفته می شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در همه جای دنیا رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند، افزود: اگر رسانه ای خبری را درست و شفاف بیان کند، از شیوع اخبار فیک (تقلبی)، شایعات و دروغ جلوگیری می کند، ما در انتشار اخبار متقن و شفاف معمولا خیالمان راحت است. به عنوان مثال اگر به بیانات رهبری دقت کنیم، فرمایشات ایشان بسیار محترمانه و در عین حال شفاف و صریح است و موضع گیری هایشان اصلا دوپهلو نیست، مردم تکلیف شان مشخص است و بیانات ایشان را درک می کنند، در حالی که بعضی افراد دوپهلو حرف می زنند و خبر می دهند، به طوری که ذهن آدمی دچار سردرگمی می شود. بنابراین اگر یک تشکیلات رسانه ای مثل خبرگزاری رکنا، اخبار صحیح و متقن را از منبعی شفاف و قابل اتکا بیان کند، باعث می شود شایعات در رسانه ها ترویج نشود و به جای آن از نظر روانی احساس امید و اعتماد در جوانان و سایر اقشار مردم ایجاد شود. اکنون رسانه های بیگانه و خارج از کشور شبانه روز در تلاش اند تا در بوق اخبار ناامیدکننده، دروغ پردازی ها، دزدی ها، مفاسد عجیب و غریب اقتصادی بدمند چون وظیفه و هدف آن ها ناامید کردن جامعه است، رسانه هایی چون BBC، ایران اینترنشنال و امثالهم صبح تا شب روی نقاط ضعف و گرفتاری ها از بیماری کرونا گرفته تا بیماری گربه های شهر توجه می کنند زیرا به فکر ناامید کردن جامعه هستند.

همه مردم و جوانان باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهند

علیرضا شریفی یزدی در پایان و خطاب به مردم و جوانان گفت: این که گمان کنیم همه مسئولین و مدیران کشور فاسد هستند اشتباه است، در همه جوامع خوب و بد وجود دارد، همه مردم و جوانان باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهند و این وظیفه رسانه ها و آموزش و پرورش است. اگر مردم سواد رسانه ای داشته باشند دروازه بانی خبر می کنند و هر خبری را به راحتی نمی پذیرند. همچنین در خطاب به مسئولین باید گفت حتما در زیر مجموعه دستگاه خود، خودمراقبتی داشته باشند و خیلی شفاف رفتار کنند. امید است مشکلات اقتصادی زودتر در کشور حل شود و شاهد امید و نشاط روزافزونی در جامعه باشیم.

خبرنگار: مهدی برازنده

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 625957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟