تورهای گردشگری خارج از خط قرمزهای ستاد ملی مبارزه با کرونا

به گزارش رکنا، طبق مصوبه ستاد کرونا و ابلاغ وزارت کشور، محدودیت رفت و آمد خودروهای شخصی در ۲۵ مرکز استان اعمال شده که شامل تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان و کرمان است. منع تردد تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان‌ماه ادامه دارد. در صورت بی‌توجهی به محدودیت تردد و اخطار پلیس، متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. این ممنوعیت شامل حال خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی نمی‌شود. با این حال به دستور بسیاری از استانداران، مراکز اقامتی و توریستی، موزه‌ها و رستوران‌ها تعطیل شده‌اند و برخی مجریان تور نیز خبر داده‌اند که ورودی بعضی از روستاها و مراکز توریستی به روی تورهای گردشگری مطابق مصوبه ستاد کرونا بسته شده است.

ممنوعیت تردد مخصوص خودروهای شخصی است

هرچند امیر پویان رفیعی‌شاد، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر آژانس های مسافرتی سفر استان تهران درباره اعمال محدودیت برای تورهای گردشگری با توجه به کنترل برخی محورها و ممنوعیت تردد به ۲۵ استان، گفت: واقعا گزارشی در این زمینه به دست انجمن نرسیده است. البته در مصوبه ستاد مقابله با کرونا اعلام شده ممنوعیت برای تردد اتومبیل‌های شخصی است.

او در عین حال اضافه کرد: البته توری برگزار نمی‌شود که مانع آن شوند، معدود تور داخلی یا طبیعت‌گردی‌های غیرمجاز و بدون مجوز است که اجرا می‌شود. این همه تبلیغ منفی درباره سفر شده، درحالی‌که سفر هوشمندانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بهترین راهکار است.

استفاده از هواپیما به پایین ترین حد رسید

سهند عقدایی، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران طراح و مجری تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی ـ نیز درباره اعمال محدودیت در روزهای پیش ‌رو برای تورها با توجه با مصوبات اخیر ستاد کرونا، گفت: به علت پایین بودن تقاضا و خطرات ناشی از ویروس کرونا، در این تعطیلات توری برگزار نکردیم.

سایر دفاتر خدمات مسافرتی نیز از کسادی بازار سفر با تور خبر می‌دهند. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران قبلا گفته بود: در شرایط حاضر بیشترین تقاضای مردم برای سفرهای شخصی است و استقبال از سفرهای گروهی بسیار کم شده است. از سویی، افزایش هزینه‌های خدمات سفر همچون هواپیما مزید بر علت کاهش استقبال از سفر با تور است. مدیر تور داخلی یکی از آژانس‌ها گفته است: میزان تقاضا در بازار سفر به ویژه با هواپیما به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این وضعیت تا به حال سابقه نداشته و قیمت تورها عجیب شده است. مثلا قیمت یک تور برای ۱۳ آبان روی اتاق تک‌نفره یک هتل پنج‌ستاره برای سه شب به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این قیمت‌ها چه کسی می‌تواند سفر برود؟ ما از ۲۶ شهریورماه که کار خود را در آژانس شروع کردیم فقط برای یک خانواده سه‌نفره یک تور کیش آن هم به قیمت هر نفر دو میلیون تومان روی هتل سه‌ستاره فروختیم.

شکل گیری تورها در فضای مجازی

با وجود چنین وضعیتی، اما تبلیغ تورهای طبیعت و اجرای آن‌ها با جمعیتی قابل توجه در فضای مجازی کم نیست، آژانس‌دارها می‌گویند: این تورها بیشتر توسط افراد غیرمجازی که از بعضی آژانس‌ها مجوز می‌خرند یا حتی بدون مجوز، اجرا می‌شود که کنترلی روی آن‌ها نیست، حتی در طرح ممنوعیت تردد خودروها در هفته پیش‌ رو، قرار نیست با آن‌ها برخورد شود، یعنی در هیچ یک از مصوبه‌ها و دستورالعمل‌ها به برخورد با این تورهای غیرمجاز اشاره‌ای نشده است. علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به تازگی در شورای هماهنگی بخش خصوصی گردشگری از ضرورت ساماندهی تورهای غیرمجاز سخن گفته است‌.

او در این‌باره اظهار کرده است: متأسفانه تورهای غیرمجاز در کشور برگزار می‌شود که نتایج منفی آن به ما برمی‌گردد. این تورها بیشتر تورهای طبیعت‌گردی هستند که به طبیعت و جنگل و کویر آسیب‌هایی نیز وارد می‌کنند، در حالی‌که افراد طبیعت‌گرد، طبیعت‌دوست نیز هستند و به طبیعت احترام می‌گذارند و آسیبی وارد نمی‌کنند.

مونسان پیشنهاد کرده است: در مرحله اول باید این تورها را سامان‌دهی کرد و در درجه دوم با تورهای غیرمجازی که امکان سامان‌دهی آن‌ها وجود ندارد به طور جدی برخورد کرد و در این خصوص می‌توان از ظرفیت ناجا برای برخورد با این تورها و جلوگیری از برگزاری آن‌ها کمک گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟