دولت زمان را از دست ندهد/ قرنطینه دوهفته‌ای تهران ضروری است

کرونا/به گزارش رکنا، محمد سالاری در جلسه امروز شورای شهر تهران طی تذکری با بیان اینکه آمار هموطنان کشته شده بر اثر کرونا به یکی از بالاترین آمارهای تلفات این بیماری به نسبت جمعیت در جهان تبدیل شده است، گفت: چنانچه بخواهیم آمار واقعی را که به گفته برخی مقامات دولتی تا دو برابر آمار رسمی است ملاک عمل قرار دهیم به اعداد ترسناک‌تری می‌رسیم، اعدادی که تنها عدد نیستند بلکه هرکدام بیانگر زندگی یک هموطن و یک خانوار داغدار است.

وی ادامه داد: مردم از ترس کرونا و فقر معیشتی به استیصال رسیده‌‌اند و وضعیت اجتماعی بسیار شکننده شده است. اما از دیگر سو آنچه از مجموع مواضع و اقدامات مقامات مسئول برداشت می‌شود، نوعی روزمرگی و عادت کردن به این اوضاع بحرانی است. دولت تن به تعطیلی شهرهای کانون کرونا مانند تهران نمی‌دهد و علی رغم تلاش هایی که ‌برای احیاء، تقویت و گسترش خدمات درمانی و بیمارستانی داشته، اقدام درخوری پیش رو ندارد، در زمینه تست‌گیری گسترده و شناسایی ناقلان نیز برنامه‌ جامعی که انتظار جامعه است،‌ندارد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت بحران کرونا تنها با پروتکل‌نویسی و گفتاردرمانی و خواهش از مردم برای رعایت پروتکل‌ها به جایی نمی‌رسد، اظهار داشت: عمده کسانی که روزانه مجبورند با استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی شلوغ در محیط‌های کاری متراکم خود حاضر شوند اقشاری از جامعه‌اند که جز این راه دیگری برای گذران معیشت حداقلی خود ندارند.

سالاری اضافه کرد: دولت از سویی مردم را به رعایت فاصله اجتماعی دعوت می‌کند اما حاضر نیست برای کاهش تراکم در حمل و نقل عمومی تهران حتی یک واگن و یا اتوبوس به تهران بدهد. کاری که بنا برتعهد قانونی خود خیلی پیش از این می‌بایست انجام می شد. دستورات و محدودیت‌هایی بر روی کاغذ مصوب می‌کنند بدون اینکه مشخص کنند،‌این محدودیت‌ها را چه کسانی باید اجرا کنند و اجرای این محدودیت‌ها چه اثراتی بر معیشت آنان خواهد داشت، یا اصلا این محدودیت‌ها در عمل اجرا می‌شوند یا خیر؟

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه هنوز بعد از گذشت ماه‌ها از شروع بحران کرونا، نگاه ها به این بحران عمدتا نگاهی تک بعدی است، گویا تنها یک بحران بهداشتی رخ داده است در حالیکه بسیاری از صاحب‌نظران همان ابتدا گوشزد کردند که همه‌گیری کووید ۱۹ دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و اگر همه این ابعاد باهم مدیریت نشود، موفقیت در هیچ بعدی حاصل نشده و اوضاع روز به روز بدتر می‌شود که مشاهد می کنیم اینگونه شد.

سالاری با بیان اینکه مردم مستأصل و محروم را نمی‌توان با کمترین حمایت و امکانات به حال خود رها کرد و توقع رعایت پروتکل‌ها را داشت،‌گفت: کادر درمان خسته و تحت شدیدترین فشارهای کاری و روانی را نمی‌توان صرفا با کلمات زیبا و شعرگونه سرپا نگه داشت. مردم نیازمند حمایت اقتصادی و کادر درمان، نیازمند تجدید قوا هستند.

وی ادامه داد: گرچه معتقدم راهکار اساسی مدیریت همه‌گیری کرونا به مشارکت طلبیدن مردم و شکل‌گیری همکاری ملی، آن‌هم از طریق بازسازی اعتماد عمومی از طریق بکارگیری روش‌های مردم‌سالارانه و مدیریت دموکراتیک کشور است اما در کوتاه مدت و برای پایان دادن به وضعیت دهشتناک کنونی چاره‌ای جز ایجاد قرنطینه کامل و تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران وجود ندارد. این راهکاری است که هم متخصصان بهداشت و درمان توصیه می‌کنند و هم متخصصان اقتصادی.

سالاری اضافه کرد: مسلما عواقب اقتصادی تعطیلی دوهفته‌ای بسیار کمتر از عواقب طولانی شدن وضعیت بحرانی کنونی است، البته که این تعطیلی دو هفته ای در تهران و برخی شهرها باید مبتنی بر اصول کارشناسی همه جانبه و معطوف بر برنامه عملیاتی گام به گام باشد،‌لذا من به عنوان نماینده شهروندان تهرانی در شورای شهر، از ستادملی کرونا و شخص آقای رئیس جمهور تقاضا می‌کنم که بیش از این زمان را از دست ندهند و هرچه سریعتر نسبت به قرنطینه کامل دوهفته‌ای تهران با رعایت همه ملاحظات و پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین مایحتاج اصلی مردم اقدام کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟