نام‌نویسی وام بازنشستگان تامین اجتماعی اینترنتی شد

به گزارش رکنا، در ماه‌های گذشته که سنت قدیمی توزیع وام‌های ضروری تامین اجتماعی با رقص سینوسی قربانیان کرونا هم داستان شده بود خیلی‌ها زبان به گلایه گشودند که چرا سازمان تامین اجتماعی مانند صندوق بازنشستگی کشور از ابزار اینترنت برای توزیع وام‌های ضروری استفاده نمی‌کند و حالا علی دهقانکیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران به اقتصاد۲۴ می‌گوید که از روز ۲۲ مهرماه گذشته امکان نام نویسی اینترنتی از متقاضیان فراهم شده و بازنشستگانی تهرانی می‌توانند با رفتن به نشانی www.kabta.ir برای استفاده از وام ضروری یا سایر خدمات مرتبط با این کانون درخواست بدهند.
تهرانی‌ها ۷ هزار سهمیه جدید گرفتند
در خبر‌های قبلی آمده بود که در بودجه سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای توزیع وام‌های ضروری میان بازنشستگان تعیین شده است؛ تا همین چند ماه پیش سهم مستمری بگیران شهرستان تهران از این اعتبارت ۴ هزار فقره وام بود که نام نویسی و توزیع آن از همان ابتدای تابستان آغاز شد.
حالا مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران به اقتصاد۲۴ می‌گوید: هرچند سهمیه اولیه توزیع و تمام شده است، اما سازمان تامین اجتماعی به تازگی یک سهمیه ۷ هزار تایی دیگر برای اعضای این کانون در نظر گرفته است که در حال حاضر نام نویسی آن از طریق سایت اینترنتی کانون انجام می‌شود.
علی دهقانکیا در پاسخ به اینکه چرا سازمان تامین اجتماعی چنین سهمیه بزرگی را برای اعضای این تشکل صنفی درنظر گرفته است؟ می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی ۳.۵ میلیون بیمه شده مستمری بگیر در سراسر کشور دارد؛ بطور دقیق ۵۸۰ هزار نفر از این افراد بازنشسته اهل و ساکن شهرستان تهران هستند و برای همین است که مجدد چنین سهمیه‌ای از جانب سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته است؛ سال گذشته کل سهمیه کانون شهرستان تهران ۴ هزار فقره وام بود و قرار شد برای امسال این سهمیه تا ۱۰ برابر افزایش یابد؛ طبق صحبت‌های انجام شده اگر بعد از این باز هم تقاضای وام وجود داشته باشد ممکن است باز هم دو تا سه هزار سهمیه ۷ هزار تایی دیگر هم تا پایان سال در اختیار کانون قرار بگیرد.
اگر وام نگیرند چطور زندگی کنند؟
بر اساس گفته‌های دهقانکیا تا به اینجا از اعتبارات وام ضروری سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی معادل ۲۰ میلیارد تومان میان بازنشستگان شهرستان تهران توزیع شده و قرار است ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز در قالب فاز بعدی توزیع وام میان اعضای باقیمانده کانون توزیع شود. هرچند در سایر شهرستان‌ها با کاهش هر فقره وام ۵ میلیون تومانی به ۳ میلیون تومان بر تعداد سهمیه‌ها افزوده شده است، اما در تهران آنقدر هزینه‌های زندگی بالاست که با کاستن از سقف وام ضروری نمی‌توان هیچ کمکی به مستمری بگیر کرد.
مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران در این باره به اقتصاد۲۴ می‌گوید: شاید در استان‌های دیگر بتوان سقف وام‌ها را کم کرد و به تعداد بیشتری از متقاضیان وام داد، اما این راه حل در تهران جوابگو نیست؛ خود پنج میلیون هم مبلغ دندان‌گیری نیست و در بهترین حالات چیزی معادل دو برج حداقل مستمری است و کوچکترین حرکت اقتصادی در تهران مدت‌هاست که بالای پنج میلیون تومان تمام می‌شود.
دهقان کیا ادامه می‌دهد: بازنشسته تامین اجتماعی چاره‌ای ندارد غیر از اینکه برای گرفتن وام ضروری به هرجا که سراغ دارد سرکشی کند؛ برای همین است که حتی در روز‌های شیوع کرونا شاهد مراجعه پی درپی بازنشستگان برای ثبت نام و پیگیری وام بودیم؛ بازنشسته یعنی کسی که در نتیجه سال‌ها کار توانایی جسمانی دوران جوانی را ندارد و مستعد مبتلا شدن به کروناست؛ تمام تلاشمان را کردیم تا برای کاهش ریسک ابتلا سایت اینترنتی را راه اندازی کنیم با این حال هنوز هم از مجموع ۵۸۰ هزار بازنشسته شهرستان تهران فقط ۱۶۰ هزار نفر عضو کانون شده اند و از آن‌ها تلفن داریم تا برایشان پیامک بزنیم؛ خیلی از بازنشستگان هنوز حضوری مراجعه می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: تازه اگر از همه این‌ها بگذریم در همین ساختار بانک رفاه برخی مسئولان هستند که مانع پیشرفت کار می‌شوند؛ نمونه اش گرفتاری بود که چند وقت پیش در شرق تهران داشتیم و بازنشستگانی که با معرفی نامه کانون برای دریافت وام مراجعه می‌کردند با درب بسته مواجه می‌شدند. واقعیتش این است که زندگی کارگران بازنشسته به استفاده از همین وام‌های غیر ضروری وابسته شده است، مستمری‌ها مدتهاست آنقدر ناچیز و کم ارزش شده اند که دیگر نمی‌توان با آن زندگی کرد.
مسئول کانون بازنشستگان شهرستان تهران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه کارگر بازنشسته با بازنشسته کشوری و لشگری فرق دارد و قرار نیست مانند آنها از حمایت‌های بی دریغ دولت برخوردار شود. هر یک ریال افزایش مستمری یا هر نوع مساعدت مالی در حق بازنشستگان تامین اجتماعی کلی اما و اگر دارد و تازه هر آن ممکن است با پیدا شدن یک مدعی از میان برود؛ درست است که به کارمند بازنشسته بابت خرید لوازم منزل خودش و فرزندش وام می دهند اما در تامین اجتماعی از این خبرها نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 621261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟