پشت پرده گرانی های بازار تجریش و دستفروشان مسلح! / قیمت های نجومی بخاطر اندکی کیفیت بهتر

مافیای تجریش/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این قیمت ها اما گاهی تا 10برابر بازار میوه و تره بار یا مغازه های دیگر است و گردشگرانی که از نقاط مختلف تهران، ایران و جهان برای بازدید از بازار سنتی وارد این منطقه می شوند را با قیمت های بهت انگیز روبرو می کند.

در روزهای اول شروع به کار مدیریت جدید شهری، موضوع دستفروشان و مافیای پشت پرده آن مورد بررسی قرار گرفت، چند تن از اعضای شورای شهر تهران به این منطقه رفتند تا ساماندهی آن منطقه شروع شود. اما این امید به ناامیدی همه تبدیل شد و همچنان این مافیا فعالیت های خود را جلوی چشم مسئولان ادامه می دهند و جیب گردشگران داخلی و خارجی را خالی می کنند.

بازارداغ گرانی بخاطر دستفروشان

حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران که همراه چند تن دیگر از اعضای شورای شهر تهران در سال اول به تجریش رفته بود تا مشکلات این منطقه را حل کنند، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: این مشکلات از قدیم وجود داشته و به این چند سال اخیر مختص نمی شود و دستفروشان آن منطقه به گرانی محصولات دامن می زنند.

حمله دستفروشان با سلاح سرد به ماموران شهرداری

وی افزود: اوایل شروع دوره مدیریت جدید به دعوت اصناف بازار تجریش، به حسینیه تجریش رفتیم. کسبه نیز از دستفروشان آنجا ناراحت هستند و اظهار می کنند که مانع کسب و کار آنها هستند. ماموران شهرداری در حوزه سدمعبر نیز در آن روز صورت و دست هایشان را نشان می دادند که توسط افرادی که آنجا باند دستفروشان را تشکیل می دهند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. ماموران شهرداری اعلام کردند که مستاصل هستند و دستفروشان گروهی ما را با اسلحه سرد مورد ضرب و شتم قرار می دهند. دستفروشی یک معضل اجتماعی است. نمی شود که فقط شهرداری متولی حل این معضل هستند. جای چاقو روی صورت و دست ماموران سدمعبر شهرداری بود که توسط دستفروشان افرادی که دستفروشان را حمایت می کنند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

مافیا مالک سرقفلی میدان تجریش

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که تجریش درآمد مافیایی برای دستفروشان دارد، گفت: هر کسی نمی تواند در میدان تجریش بساط پهن کند و اقدام به دستفروشی کند. شهرداری نیز چندبار به این موضوع ورود پیدا کرده ولی موفق به ساماندهی این منطقه نشده و از کنار این موضوع گذشته است. باید در منطقه به صورت ویژه و با همکاری نیروی انتظامی، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی موضوع دستفروشان تجریش ساماندهی شود تا میدان تاریخی و بازار قدیمی و زیبای تجریش که مقصد گردشگری است از این مشکل مبرا شوند. این بی نظمی، سدمعبر و سختی در تردد شهروندان در میدان تجریش زیبنده نیست. باید برای ساماندهی میدان تجریش، دستفروشان و مشکل پارکینگ اقدام همه جانبه ای صورت گیرد. به نظرم شهرداری باید در یک اقدام ویژه بانی شود و با هماهنگی با دستگاهی ذیربط معضل دستفروشان این منطقه را حل کند.

حسن خلیل آبادی / عضو شورای شهر تهران / عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران

شهرداری به تنهایی زورش به باند دستفروشان تجریش نمی رسد

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری در این چند سال پیگیری نکرد که با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی این معضل را ساماندهی کند؟ تاکید کرد: شهرداری اقدامات خود را انجام داده اما به تنهایی زورش به باند پشت پرده میدان تجریش نمی رسد. قطعا شهرداری این موضوع را با دادستانی پیگیری کرده است. یک دوره ابتدای مدیریت شهری پنجم این دستفروشان جمع آوری شدند اما پیگیری و مداومتی در ساماندهی وجود نداشت و دوباره این دستفروشان به میدان پا گذاشتند. آنهایی که این باندها را تشکیل می دهند به امور اشراف هستند. وقتی دادستانی و نیروی انتظامی برای ساماندهی می آید، در لاک خود فرو می روند. بعد از چند وقت که تب جریان می خوابد دوباره به جای خود برمی گردند و دوباره کلونی قبل شکل می گیرد.

حسن خلیل آبادی افزود: باید اقدامی دائم در این منطقه صورت گرفته و به صورت ویژه تجریش مانتیور شود. اما میدان تجریش با هر جو رسانه ای اقداماتی صورت می گیرد. دقیقا در آن زمان مافیای دستفروشان می دانند که نباید آفتابی شوند. بعد از آن که تب و تاب آن می خوابد دوباره کار خود را در این میدان شروع می کنند.

حریف مافیا نشوی رفیقش می شوی!

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران به این سوال که آیا شهرداری و پلیس با این باند کنار آمده اند؟ اظهار کرد: من نمی توانم چیزی که مسلم و مسجل نشده را تایید کنم. این شایعاتی است که در آن منطقه دهان به دهان می چرخد. به هر حال اهمالی وجود دارد و "وقتی حریف طرف نشوی... رفیق او می شوی!" ما با این پدیده ها خوب برخورد نمی کنیم. من دنبال برخوردهای سلبی نیستم. اما اگر چند وقت محیط را برای تخلفات ناامن کنیم و کنار آن پروژه های خاص تعریف کنیم مسلما این مشکلات و معضلات حل می شود. به عنوان مثال اگر پس از برخورد با دستفروشان مبلمان شهری تغییر کند و شهروندان به راحتی در معابر تجریش تردد کنند مسلما دستفروشان نمی توانند فضای عمومی را اشغال کنند. از سوی دیگر دستفروشان را ساماندهی کرده و در فضاهای خالی این منطقه جایی برای کسب و کار آنها اختصاص دهیم.

7 نفر مقابل 70 قمه به دست

وی با تاکید بر این موضوع که اگر مداومت در برخورد با دستفروشان وجود داشته باشد، افزود: دستفروشان مجبور می شوند به فضاهای خالی منطقه بروند. وقتی پلیس و شهرداری به صورت موردی به میدان تجریش می روند، دستفروشان دنبال کارهای دیگر خودشان می روند. پلیس هم نمی تواند همیشه با شدت در میدان تجریش بماند. روزهای بعد می ماند یک کیوسک پلیس و ماشین سدمعبر شهرداری می ماند که 4نفر در ماشین و 3 نفر در کیوسک هستند. یعنی 7نفر می مانند مقابل 70 نفر که سلاح سرد به دست هستند.

اجاره موزاییکی خیابان تجریش توسط سرکردگان باند دستفروشان

حسن خلیل آبادی با اشاره به مشکلات اقتصادی که این روزها با آن دست به گریبان هستیم، گفت: درست است که بسیاری از دستفروشان باند و مافیا هستند و موزاییک یا خیابان را به دستفروشان اجاره می دهند، اما شرایط اقتصادی جامعه نیز خوب نیست که این پدیده ها به وجود می آید. باید با برنامه و راهکاری اساسی دستفروشان را ساماندهی کنیم. اگر شغل و درآمد مناسب وجود داشته باشند هیچ کس دوست ندارد در کف خیابان دستفروشی کند. ولی در شرایطی که بیکاری، تورم، گرانی و افزایش قیمت ها باعث شده که درآمدها، هزینه زندگی مردم را تامین نمی کند این پدیده ها به وجود می آید و با قوه قهریه شاید بتوانیم آن را حل کند و پلیس شهرداری کاری کند که یک دستفروش هم در میدان تجریش نباشد. اما این پاک کردن صورت مسئله است نه حل آن. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟