تلاش برای حذف 4 هزار مدرسه سنگی / وجود 300 مدرسه کانکسی در خوزستان + فیلم
حجم ویدیو: 33.94M | مدت زمان ویدیو: 00:04:38

مدارس سنگی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: انتشار فیلم یکی از مدارس شهرستان های توابع خاش به ترند فضای مجازی تبدیل شد و کاربران فضای مجازی به این فیلم واکنش های مختلفی نشان دادند. در ادامه خبر آمد که وزیر آموزش و پرورش و خیران همراه هم شدند تا این مدرسه را بسازند.

67be697c-f137-4b22-8e77-7a7a50fa9959

مهرالله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش  و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص آخرین وضعیت  نوسازی و بازسازی مدارس کشور چنین گفت که می خوانید : میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور بیش از 5.2متر مربع است. 10 استان کشور مانند استان های البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران، کرمان، خراسان رضوی، گلستان، گیلان و... زیر خط میانگین کشور هستند. سال گذشته سرانه استان کردستان نیز زیر 5.2متر مربع بود اما این استان سرانه خود را افزایش داد و از لیست استان های سرانه پایین خارج شد.

کمبودهای سرانی فضای آموزش

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان حدود 3متر مربع فضا به ازای هر دانش آموز نیاز داریم تا خودمان را به سرانه میانگین برسانیم ولی در استان گلستان 2دهم متر مربع به ازای هر دانش آموز کمبود سرانه داریم. تلاش می کنیم که این 10 استان را به سرانه میانگین برسانیم.

خیرین غیربومی در خوزستان و سیستان و بلوچستان

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: توزیع اعتبارات سازمان نوسازی مدارس و حضور خیرین با توجه به میزان سرانه متفاوت است. بیشترین حضور خیرین خارج از استان مربوط به استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان است. در تمام دنیا و کشورها حضور مردم در موضوع کمبود فضاهای آموزشی وجود دارد و برای مدرسه سازی و دانشگاه سازی کمک می کنند. اما در کشور ما حضور خیرین در حوزه مدرسه سازی بسیار چشمگیر است. سال گذشته خیرین بیش از 1500 میلیارد تومان در مدرسه سازی مشارکت کرده اند. 30هزار نفر خیر این 1500 میلیارد تومان را تامین کردند و طبیعی است که هر چه تعداد خیرین افزایش یابد اعداد و ارقام نیز بیشتر می شود.

هر ایرانی یک آجر از مدرسه را تامین کند

مهرالله رخشانی مهر با بیان این که جامعه خیرین مدرسه ساز در سال 1377 برای اولین بار ثبت شد، گفت: و طی 20سال اخیر خدمات بسیاری به حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده و حدود 130هزار از مجموع 520 کلاس توسط خیرین ساخته شده است. سال گذشته حدود 50درصد کلاس های درس تحویلی کلاس های توسط خیرین ساخته شده یا با مشارکت خیرین و دولت ساخته شده است. کمپینی براساس سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به نام "آجر به آجر" راه اندازی شد. این طرح بر جمع سپاری و جذب مشارکت آحاد مردم تاکید دارد. به کمک آجر به آجر فرهنگ مدرسه سازی در جامعه گسترش می یابد. با معرفی عقب ماندگی و کمبودها مردم درگیر مدرسه سازی می شوند. این طرح شرایطی را فراهم کرده که هر ایرانی می تواند با خرید حتی یک آجر در مدرسه سازی سهیم شود.

140میلیارد تومان میزان مشارکت خیرین در مدرسه سازی

وی با اشاره به این که هر جا که مردم به موضوعی ورود پیدا کردند و پای کار آمدند، در زمان بسیار کمی کار انجام شده است، افزود: کمااین که در مسئله زلزله کرمانشاه، مردم مشکلات کمبود فضاهای آموزشی را حل کردند. خیرین حدود 110میلیارد تومان در مدرسه سازی کرمانشاه مشارکت کردند. 210میلیارد تومان در مدرسه سازی خوزستان، لرستان و گلستان مشارکت کردند. در سیستان بلوچستان نیز حضور خیرین چشمگیر است و سال گذشته چیزی بالغ بر 77 میلیارد تومان خیرین مدرسه سازی کرده اند. امسال نیز 140میلیارد تومان میزان مشارکت مردم در مدرسه سازی بوده است.

تدوین سند ضابطه مکان یابی مدارس

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که چرا برای تدوین سند ضابطه مکان یابی و تخصیص فضاهای آموزشی استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان و گفت: سرانه استان هرمزگان بالای میانگین فضاهای آموزشی است. سیستان و بلوچستان سرانه کمی دارند. سامانه مکان یابی که طراحی کردیم چند جنبه دارد که به تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است. سامانه ای طراحی شده که قابل بهره برداری دارد. استان های مختلف اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری خواهند کرد. اطلاعات فضاهای موجود و در دست اجرا و موارد و ضوابط محدود کننده (مشخصات زمین، عبور کابل های فشار قوی و...) باید در این سامانه بارگذاری شود. به دلیل آن که این بارگذاری وقت بسیاری می برد استانها خراسان شمالی، زنجان، البرز را پایلوت قرار دادیم. البته استان های دیگر نیز بارگذاری ها را انجام می دهند. این استان ها کوچک هستند و مدرسه کمتری دارند بنابراین سریع تر به نتیجه می رسیم و می توانیم اشکال سامانه را برطرف کنیم.

مدارس فنی و حرفه ای اولویت مدرسه سازی

مهرالله رخشانی مهر درباره ساخت مدارس فنی و حرفه ای و هنرستان تاکید کرد: ساخت مدارس فنی و حرفه ای از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است، در این سالها آموزش و پرورش بر مهارت افزایی تاکید بسیاری داشته و طبیعتا ساخت هنرستان ها و مدارس کار و دانش از اولویت های آموزش و پرورش است.

پراکندگی مدارس کانکسی در تمام ایران

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین مدارس کانکسی در کدام مناطق کشور پراکنده شده اند؟ گفت: مدارس کانکسی بیشتر در مناطق عشایری پراکنده اند و در همه مناطق کشور مدرسه کانکسی داریم. حدود 4هزار کلاس درس کانکسی وجود دارد. در بعضی از مناطق چاره ای جز استفاده از کانکس وجود ندارد. مدارس کانکسی عمدتا در مناطق عشایری پراکنده اند و سعی شده که در مناطق روستایی و شهری کانکس ها جمع شود. حدود 300 مدرسه کانکسی از سطح استان خوزستان جمع آوری شد.

30درصد مدارس نیازمند تخریب یا مقاوم سازی دارند

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به این سوال که چند مدرسه فرسوده در ایران داریم؟ پاسخ داد: حدود 12درصد مدارس ایرانی نیازمند تخریب و نوسازی هستند. از سوی دیگر 18درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم سازی است. یعنی مدارس نباید تخریب شود بلکه باید در برابر زلزله و بلایا مقاوم سازی شوند.

تهران در تامین فضاهای آموزشی از آخر چهارم شد

مهرالله رخشانی مهر در پاسخ به این سوال که تهران نیز یکی از استان های کم برخوردار از فضاهای آموزشی است. چند مدرسه در تهران نیاز به بازسازی یا نوسازی دارد؟ گفت: تهران در کمبود سرانه آموزشی کشور از آخر رتبه چهارم را دارد. یعنی تهران در کمبود سرانه های آموزشی قبل از البرز در رتبه 31 استانی، سیستان و بلوچستان استان 30 و آذربایجان غربی استان 29 و تهران رتبه 28 استانی قرار دارد. تهران در میانگین فضاهای تخریب و بازسازی مانند سایر استان های کشور است و 30درصد به تخریب و نوسازی یا مقاوم سازی نیاز دارد. استان یزد و ایلام استان های اول سرانه های آموزشی بالایی دارند و 8.3دهم سرانه استان یزد و 8 سرانه استان ایلام است.

چرا دختران از تحصیل بازمی مانند؟

وی با اشاره به این که آیا این کمبود مدارس می تواند به محرومیت زنان از تحصیل و کودک همسری بینجامد؟ تاکید کرد: طبیعی است که کمبود مدرسه به فرآیند و جریان آموزش آسیب بزند. به هر حال ما بازماندگان از تحصیل در بعضی از استان های کشور داریم. نمی توانیم بگوییم تنها دلیل محرومیت از به دلیل کمبود مدارس است. اما کمبود مدارس یکی از دلایل بازماندگی از تحصیل از جمله در سیستان و بلوچستان است و زن و مرد ندارد. در برخی از استان های کشور بازمانده از تحصیل دختر و پسر داریم. به دلیل شرایط فرهنگی خاصی که در بعضی از نقاط کشور حاکم است وما هم به آن احترام می گذاریم، بعد از مقطع دبستان و ورود به متوسط اول بعضی از خانواده ها اجازه نمی دهند دخترانشان برای تحصیل به شهر یا روستاهای همجوار بروند. به همین دلیل آسیب بازمانده از تحصیل در دختران بیشتر است.

وجود 4هزار مدرسه سنگی در کشور

مهرالله رخشانی مهر با بیان این که مدارس خشت و گلی را از کشور جمع آوری کردیم، در مورد مدارس سنگی گفت: حدود 4هزار مدرسه سنگی در کشور داریم که برای مناطق عشایری است. بیش از 1000 مدرسه سنگی در استان خوزستان داریم که طی برنامه 3 سال مدارس سنگی استان خوزستان را جمع آوری خواهیم کرد. 200مدرسه سنگی در استان خوزستان را تا پایان سال 99 جمع آوری خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟