بخش اعظمی از مناطق کشور مدرسه مناسب ندارند / ترکیه یک ساله تمام دانش آموزان را به تبلت تجهیز کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طی چند روز اخیر تصاویری از مدارس فرسوده کشور توسط فعالان اجتماعی منتشر شده است. این مدارس مربوط به مناطق محروم بویژه در جنوب کشور است. مناطقی که در چند دهه گذشته اخبار  نابسامانی آنها را داشته ایم . سال های گذشته ای که در آن چند رئیس جمهوری و دولت آمده اند و رفته اند و همچنان شرایط فقر مدرسه در مناطق محروم پابرجاست .

 فرسودگی مدارس، فقدان مدرسه، مدارس کانکسی، کودکانی که برای درس باید از روستایی به روستای دیگر روند، اینکه دختران بخاطر دوری از  مسیر مدرسه درس نمی خوانند و غیره، از قبل بوده و هست و انگار قرار نیست روز برسد که دیگر این مشکلات نباشد.

در این سال ها اخبار تلخی هم از مدارس فرسوده و مشکلات دیدیم. حادثه روستای بیجار سر گیلان در بهمن ۷۶، آتش سوزی مدرسه روستای سفیلان در چهارمحال و بختیاری در آبان ۸۳، حریق مدرسه شهید رحیمی روستای درودزن در آذر ۸۵، زبانه کشیدن آتش در خوابگاه شبانه‌روزی در منطقه چاه رحمان سیستان و بلوچستان در آبان ۸۹ و آتش سوزی مدرسه شین آباد در آذر ۹۱ از جمله ی این حوادث تلخ بودند. پرسش این است « چرا با گذشت این همه سال و چندین دولت مسئله آموزش عادلانه همچنان باقی است». محمد بیرانوند، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم شورای اسلامی در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.

unnamed (1)

بیرانوند گفت : به این موضوع باید به تفصیل پرداخت، اینکه چرا پس از چندین دهه هنوز مناطقی هستند که مدرسه یا مدرسه مناسب ندارند. طی سالهایی که در کمیسیون آموزش بودیم، هر بار بودجه نوسازی مدارس را چشم گیر افزایش دادیم. صحت عرض بنده را می توانید در مقایسه تخصیص بودجه مجلس دهم و دیگر مجلس ها بفهمید. اما متاسفانه مشکلات در این حوزه به اندازه ای زیاد است که افزایش بودجه ما جواب گوی آن نبوده است.

بخش اعظمی از مناطق کشور مدرسه مناسب ندارند

وی اشاره کرد : نمی خواهم دفاع کنم زیرا هر صحبتی از این نوع توجیهی است بر کارهایی که انجام ندادیم. این قابل قبول نیست. زیرا در قانون اساسی آموزش رایگان ذکر شده است و حداقل یک مدرسه مناسب حداقل برآورد این بند قانون اساسی است. آنچه اکنون نیست. هنوز بخش اعظمی از مناطق کشور مدرسه مناسب ندارند. البته تقریبا هیچ جایی بدون کانکس نیست. کانکس ها هم ایده آل نیستند اما از برخی از خانه هایی که مردم در آن زندگی می کنند کم ندارند. یعنی امکان تحصیل در آنها هست.

ترکیه یک ساله تمام دانش آموزانش را به تبلت مجهز کرد

نماینده اسبق مجلس بیان کرد: در مجلس دهم سعی کردیم که هر دانش آموز یک تبلت داشته باشد. البته آن زمانی که هنوز خبری از کرونا نبود. این پیشنهاد بخاطر مقایسه ایران با کشورهای دیگر بود. مثلا بنده وقتی روند آموزش و پروش ترکیه را دیدم، این تامین را واجب دیدم. ترکیه در یک سال کل دانش آموزانش را تجهیز کرده بود و برای آنها تجهیزات آماده کرده بود. زیرا که همه می دیدیم دنیا به چه سمتی می رود. پیشنهاد دادیم و حتی گفتیم در یک دوره 4 ساله همه را تجهیز کنند، اما نشد.

دولت ها اهمیتی به الویت آموزش ندادند

عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد : صحبت یک دولت نیست. این یک کار حاکمیتی است. باید حاکمیت آموزش را به عنوان اولویت تلقی کند. آنوقت خواهیم دید که مشکل حل می شود. گاهی مواقع مقامات این را مورد بااهمیتی نمی دانند وگرنه آموزش باید پیش از هر موضوع دیگری رسیدگی شود. کسانی که متولی بحث آموزش می شوند، باید قدرتی بیشتر برای چانه زنی در دولت ها داشته باشند.

هنوز مناطقی را داریم که پوشش تحصیلی صد ندارند

وی افزود: متاسفانه بخش اعظمی از دولت ها تنها به بودجه سنواتی برای آموزش و پرورش اکتفا کردند. همچنین کمک های خیرین که اتکای زیادی بر آنها بود، پاسخگوی مشکلات نبود. هنوز ما مناطقی را داریم که پوش تحصیلی صد نیست و شاید به 85 برسد. یک بار برای همیشه باید به موضوع آموزش و پروش رسیدگی کنند و آن را برای همیشه حل کنند. این بخاطر نوع نگاه دولتمردان است.


آمار نمی گویم اما اوضاع می بایست بهتر می بود

بیرانوند در پاسخ به این پرسش که « آیا آماری از وضعیت مناطقی که پوشش تحصیلی زیر صد دارند یا مدرسه ندارند وجود دارد؟ » گفت: اینطور نیست که آماری وجود نداشته باشد. بنده آمارهایی دارم از پوشش تحصیلی، ترک تحصیل و وضعیت مدارس. اما بهتر است که آمار بیان نشود و به زمانی دیگر موکول شود. اوضاع می بایست بهتر از این می بود.

غالب مدارس کشور یا مدرسه ندارند یا مدارس فرسوده دارند

بیرانوند در پایان اشاره کرد: بودجه ای که ما در مجلس قبل تخصیص دادیم که گفته شد، برای سی درصد از نوسازی های مدارس اکتفا می کرد، نه برای صددرصد. مشکلات از این جنس است که مدارس را چهل سال پیش ساخته اند و همانطور باقی مانده است. لازم است که تمام آنها نوسازی شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟