20 هزار کودک سیستان و بلوچستان شناسنامه دار شدند / تحت فشارهای زیاد شناسنامه صادر کردیم

کودکان بی شناسنامه/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زنان ایرانی تا سال 1360 بدون مشکل خاصی برای فرزندانشان به نام خودشان شناسنامه می گرفتند. این زنان معمولا با مردان اروپایی ازدواج می کردند. اما به دلایل خاص و امنیتی از این سال به بعد این شناسنامه ها صادر نشد و پرونده این شناسنامه ها در مجلس باز شد. طی این سال ها برخی از نمایندگان خواستار تغییر این قانون شدند برخی اعلام کردند که پدر این کودکان باید ابتدا تابعیت خود را در افغانستان لغو کنند و بعضی می گفتند که بچه ها باید تا 18سالگی شناسنامه نداشته باشند و در این سن خودشان برای شناسنامه درخواست بدهند. علی ایحال قانون ارائه شناسنامه به فرزندان زنانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند به تصویب مجلس دهم رسید، اما در طول 6ماه گذشته هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفت. در این میان علی اوسط هاشمی که از ۲۹ آبان ۱۳۹۲ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۶ و البته ۳ دی ۱۳۹۶ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ سکاندار استانداری سیستان و بلوچستان را به دست گرفت و با جسارت هرچه تمام تر قانون اساسی را به اجرا درآورده و به نزدیک 28هزار سیستان و بلوچستانی اوراق هویتی داد.

بیش از 25هزار سند تنظیم شد

علی اوسط هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره صدور شناسنامه در دوره استانداری خود اظهار کرد: بالای 25هزار سند تنظیم شد که منتج به صدور شناسنامه می شود. 40تا45هزار درخواست شناسنامه در آن زمان وجود داشت و تصور اولیه مسئولین خدماتی، امنیتی و انتظامی بر این بود که فاقدین شناسنامه خارجی هستند. ولی ما بنا را بر این گذاشتیم که تردد یک موتور سیکلت فاقد اطلاعات نیز ممنوع و حکم قانون است. اگر صاحب این موتورسیکلت نیز فاقد هویت باشد تهدید آن بیشتر است. اساس را باید بر ارتقا دانش و رفع بیگانگی بگذاریم و این که افراد بتوانند از مزیت قانون بهره مند شوند.

علی اوسط هاشمی

نمی توان یک ایرانی را از تابعیتش خارج کرد

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: قانون هم شرایط و وضعیت ابتاع خارجی را مشخص کرده و هم وضعیت افرادی که ایرانی هستند و باید از هویت ایرانی برخوردار باشند. پس نمی توان یک ایرانی را از تابعیت ایرانی خارج کنند. این حکم قانون اساسی است. از سوی دیگر هر خارجی که در ایران اقامت دارد، باید تابع قانون ایران باشد.

وی با اشاره به این که باید بستر قانونمداری را فراهم کنیم، افزود: ما با تعامل و گفتمان تصمیم گرفتیم اول اختلاف نظرها و اظهارنظرهای فراتر از قانون را دور بریزیم و در چارچوب قانون به خواست ها رسیدگی کنیم. هیچ کس در دستگاه قضایی یا دستگاه های اجرایی حق ندارد شکایت یا خواسته ای را از فردی نستاند. به هر حال هر کسی شکایتی دارد باید رسیدگی شده و پاسخ داده شود.

احراز هویت ها در اولویت نیروهای امنیتی قرار گیرد

علی اوسط هاشمی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال و شورای تامین استان سیستان و بلوچستان را ملزم کردیم که بررسی درخواست شناسنامه ها را در اولویت قرار دهد. برای من قابل قبول نبود که فردی بدون هویت باشد. چرا که فرد بدون هویت با چند تبعیت داشته باشد و به نام ایران تخریب ایجاد کند و عوارض خطرناک است. لذا نیروهای امنیتی باید بهترین روش و در اولویت افراد بدون هویت را تعیین تکلیف کنند. این افراد قطعا هویت دارند و ماباید تلاش کنیم این ارتباط را با روش گواهی اهل وثوق یا آزمایش های ژنتیک اقدامات خود را انجام دهیم.

تحت فشارهای زیاد شناسنامه صادر کردیم

وی افزود: ما وقت ویژه ای گذاشته و گام مسئولانه ای در جهت حق شهروندی و اجتناب از تضییع حق الناس برداشتیم و خوشبختانه این تفاهمنامه حال شد. هر چند این موضوع بسیار سخت بود و تحت فشارهای زیادی قرار گرفتم. با شورای امنیت ملی و شورای تامین گفتگو و نشست هایی داشتیم و خوشبختانه تصمیمی گرفتیم که رضایت نسبی مردم را در پی داشت و 25هزار سند هویت و چیزی حدود 28هزار شناسنامه صادر شد.

دانش آموزان بدون شناسنامه سر کلاس درس

علی اوسط هاشمی درباره تحصیل دانش آموزان در سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اما قبل از این موضوع، آموزش و پرورش استان را ملزم کردم که هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود. حتی اگر این دانش آموزان شناسنامه نداشته باشند نیز باید سرکلاس های درس حاضر شوند. ما موظف هستیم که این حق را اجرا کنیم و نمی توانیم این حقوق را تضییع کنیم. خوشبختانه زمانی که این مباحث را پیگیری می کردیم رئیس جمهور افغانستان در سفر به ایران از مقام معظم رهبری درخواست این مهم را داشت و مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که این مهم اتفاق بیفتد. تاکید ایشان پشتوانه خیلی خوبی برای تصمیم استانی ما شد و با قوت بیشتر به این مهم فعلیت بخشیدیم.

20هزار کودک شناسنامه دار شدند

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد این شناسنامه ها به کودکان داده شد؟ گفت: ما به 5هزار پدر و مادر شناسنامه دادیم و 20هزار آن فرزندان شان بودند.

علی اوسط هاشمی به این سوال که درست است که یکی از دلایل عزل شما پیگیری صدور شناسنامه ها بود؟ تاکید کرد: این موضوع دخالتی نداشت. به هر حال ما سیاست و ماموریت های کلی را در استان سیستان و بلوچستان دنبال می کردیم و امروز می توانم بگویم که سیستان و بلوچستان برای من موجب مباهات است چرا که هر آنچه بذرافشانی کردیم، امروز به نقطه قوت این استان تبدیل شده است و حتی رادیوها بیگانه سیاست های سکوت را در پیش گرفتند چون بهانه ای نداشتند که روی آن مانور بدهند و روی آن مانور دهند.

ورود 180هزار دانش آموز به کلاسهای درس

استاندار سابق سیستان و بلوچستان افزود: ما اختلاف نظرهایی با مسئولان استان در موضوعات دیگر داشتیم که به سیاست کلی رفاه استان برمی گشت. می توانم بگویم دلیل روشن نگاه ما به استان زمینه ساز تغییراتی شد که یکی از آنها صدور شناسنامه بود. نزدیک به 180هزار دانش آموز ذیحق که با درس فاصله داشتند را سرکلاس آوردیم. 4 سال پی در پی استان سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری را از نظر میزان جذب دانش آموز جدید به کلاس را کسب کرد. این در کنار نزدیک به 28هزار شناسنامه ای بود که ما صادر کرده بودیم. البته این دانش آموزان فقط فاقدان شناسنامه نبودند، افرادی که دارای شناسنامه بودند ولی از تحصیل محروم بودند و دلیل آن نوع نگاه و نگرش های خاص بود. به عنوان مثال دختران را سرکلاسی که معلمش مرد بود (به ویژه در روستاها) نمی فرستادند. همه این موضوعات را با سنن منطقه تطبیق دادیم و 180هزار نفر را سرکلاس آوردیم. کودکانی که 9-10 و 11 ساله بودند سرکلاس اول می نشستند. این خدمتی بود که ما در استان سیستان و بلوچستان ارائه دادیم. خوشحالم بگویم در دولت اول حسن روحانی با وجود اختلاف نظرها 4 سال با افراد کار کردیم که این هم نقطه قوتی بود. با وجود اختلاف دامنه تحمل شان برای قبول نقش ما در استان بالا بود.

کسی نمی تواند مانع درخواست دریافت شناسنامه شود

علی اوسط هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از دوره استانداری شما شورای تامین استان از صدور شناسنامه جلوگیری می کند؟ تاکید کرد: شورای تامین نمی تواند از این موضوع جلوگیری کند. چرا که این قانون است و طبق ماده 45 شورای تامین وظیفه ثبت احوال کشور است که برای درخواست شناسنامه تشکیل پرونده بدهد و موارد را به شورای تامین شهرستان ها ارجاع دهد. شورای تامین نیز باید دلیل قوی داشته باشد که فرد ایرانی نیست. اگر دلایل قوی باشد باید پرونده را به دفتر امور اتباع خارجی ارجاع دهد و در آنجا به متقاضی اقامت می دهد. ریاست شورای تامین به دست استاندار و فرماندار است و تصمیم استاندار نیز بر این مهم است. بنابراین شورای تامین نمی تواند مانع طرح درخواست صدور شناسنامه باشد. هر کسی مخالف این درخواست هاست، مخالفت خود را عنوان می کند و نهایت تصمیم استاندار یا فرماندار مبنای اقدام قرار می گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟