مسئولان راهکار اقتصادی ندارند زیرا علم ندارند / نمایندگان مجلس بی برنامه هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نگاه اجمالی به اظهارات مجلسیان مبین آن است که آنها منتظرند نتایج اقدامات امروزشان را در آینده ببینند.  کمی مشخص تر می شود وقتی می گویند سال آینده. اما اغلب می گویند زمانی لازم تا تلاش هایی که شده است به سرانجام برسد. یعنی آینده نامشخص. همه چیز خنثی است. دولت هم خنثی رفتار می کند که مکررا مورد نقد قرار گرفته است. اما مصائبی که مردم با آنها درگیرند، ریشه در گذشته دارد و امروز به اوج رسیده است. زمان نیست. نیاز به برنامه داریم، برنامه ای که برای زمان بحران باشد، برنامه ای که منسجم باشد و شرایط را متعادل کند. همچنین، قدرتمند، منظم و اجرایی باشد. اما نداریم. اما این حرف ها کلی است. پرسش ما این است که بطور علمی، مسئولان ( اعم از مجلس، دولت و ... ) چه وظیفه ای در این شرایط دارند. چه می توانستند بکنند که نکردند که مملکت به این وضع اسفبار افتاد. مهدی پازوکی، اقتصاددان در این باره با رکنا گفت و گو کرد.

مهدی پازوکی اقتصاددان

پازوکی در پاسخ به این پرسش که « آیا پاسخ مجلسیان و مسئولان دیگر در مواجهه با سوالاتی که اشاره به وضعیت معاش مردم دارد را قابل پذیرش می دانید؟ » گفت : مسئولان باید برای هر شرایطی برنامه خاص آن شرایط را داشته باشند. شرایط بحران مدیریت بحران می خواهد و شرایط جنگی ( که به اعتقاد بنده امروز دچار اقتصاد جنگی هستیم ) مدیریت جنگی را می خواهد. گفتنی است که باید تحریم های ظالمانه را در نظر بگیریم. اما، اشکال ما این است که بخش هایی برنامه ندارند. مثلا مجلسیان اینقدر که فکر مسائل معیشتی خود هستند، باید به فکر فعال کردن کمیسیون ها هم باشند.

توجه مسئولان به معاش مردم نیست

وی در ادامه بیان کرد: آنها باید کارشناسان ارشد را دعوت کنند و شناخت لازم از اوضاع را بدست آورند. مجلس موظف است راهکارها را شناسایی کند و به دولت رهنمود بدهد. اگر دولت خوب عمل کرد مشوق و راهگشای او باشند. اگر عملکرد دولت ایراد دارد برای آن ایراد برنامه ریزی کنند و روند را اصلاح کنند. منتهی در ایران، حداقل یک عده ای این چنین نیستند. رفتار مناسبی ندارند. توجهشان به موضوعات دیگر است و در آن موضوعات خردمندانه فکر نمی کنند.

نقش قوه قضاییه در ثبات اقتصادی چیست؟

این اقتصاددان اشاره کرد: قوه قضاییه در ایجاد ثبات اقتصادی نقش مهمی دارد. بنده مشکلات را اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می بینم. قوه قضاییه در ایجاد ثبات اقتصادی نقش مهمی دارد. برای آنکه فضای کسب و کار را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند. مجموعه حکومت باید خواهان تحول و پیشرفت باشند. هماهنگی قوا می تواند راهشگا باشد. در غیر این صورت آسیب های جدی به نظام تصمیم گیری کشور وارد می شود.


امروز دانشمندانی داریم که هرگز نداشتیم،؛ ولی وضعیت؟

پازوکی به این پرسش که « نقطه گنگ برای مسئولان کشور همین هماهنگی است. آنها می نالند که این هماهنگی وجود ندارد و راهکاری برای ایجاد آن ندارند. مشخصا این هماهنگ چیست و آنها چه کاری را می توانستند انجام دهند ولی ندادند؟ » پاسخ داد: اشکال چیز دیگری است و گرنه راهکار وجود دارد. امروز ما بهترین دانشمندان را در علوم مختلف داریم. استادانی که از دانشگاه های تراز  یک دنیا فارغ التحصیل شده اند. چیزی که قبل از انقلاب نداشتیم. مثلا ما هرگز استاد اقتصادی را نداشتیم که از دانشگاه شیکاگو دکتری گرفته باشد. چرا این افراد جذب اقتصاد نمی شوند. در مسائل اجتماعی یا حقوقی هم همین است.

چرا قوه قضاییه دانشگاه علمی کاربردی دارد

وی در ادامه بیان کرد : برای شما و برای بنده بدیهی است که بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه حقوق باید جذب قوه قضاییه شوند. این رشته در تمام دانشگاه های برتر کشور وجود دارد. ولی قوه قضاییه در 31 استان آموزشگاه علمی کاربردی زده است و از آنجا نیرو می گیرد. قوه قضاییه نباید علمی کاربردی داشته باشد. این نهاد باید نیروهای خود را از بهترین دانشگاه های کشور مثل علامه و بهشتی و تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و همه دانشگاه های مطرح کشور جذب کند. وقتی اینکار را نمی کند، قطعا دستگاه قضایی دچار مشکل می شود.

مسئولان راهکار ندارند زیرا علم ندارند

این کارشناس اقتصادی گفت : مسئله نبود راه نیست. مسئله این است که ما این داستان را در تمام مدیریت های کشور داریم. نماینده مجلسی که یک لیسانس از یک دانشگاه  گرفته، می آید هیئت مدیره می شود. شما بروید هیئت مدیره شرکت های وابسته به صندوق های بازنشستگی را ببینید، ببنید چه کسانی هستند و چه مدرکی دارند. تجربه مدیریتی آنها چیست؟ نه آنها بروید شستا را ببینید. این ها نکاتی است که وجود دارد. در تمام کشورهای دنیا از بهترین نیروی متخصص خود استفاده می کنند. اما در ایران مسئولان نمی خواهند از توان کارشناسی کشور استفاده کنند. به خاطر همین است که مسئولان به پاسخ نمی رسند.

50 میلیارد تومان بودجه دبیرخانه شورای فرهنگی خرج چه می شود؟

پازوکی بیان کرد : نمونه دیگر می خواهید، ستاد انقلاب فرهنگی ان است. میلیاردها تومان اعتبار این دبیرخانه است که کلا چهار نفر می توانند آن را بگردانند. آن بودجه را آنها می گیرند و این وضع فرهنگ کشور است که می بینید. این که دیگر به استکبار جهانی ارتباط ندارد. آیا کسی می داند به فرض 50 میلیارد تومانی که اعتبار دبیرخانه شورای فرهنگی است، صرف چه اموراتی می شود؟ خب در سازمان برنامه و بودجه را ببندید. چراکه آن دفتر مسئول توسعه کشور است. آن سازمان هست اما ما سعی می کنیم دکان های موازی درست کنیم.

نمایندگان مجلس برنامه ندارند

وی اشاره کرد : نمایندگان مجلس برنامه ندارند. اگر غیر این است و آنها راست می گویند، تا فردا صبح یک طرح دوفوریتی امضا کنند، تصویب کنند و دولت را به اجرای آن ملزم کنند. مجلس برنامه ندارد وگرنه این کار را می توانست بکند. البته طرحی باشد که مشکل مردم را حل کند نه فقط مشکل خود آقایان را رفع کند.

مجلس نمی داند چکار کند؟ از خودتان شروع کنید

این اقتصاددان گفت : مجلس می خواهد کار کند اما نمی داند چه کار کند؟ ما به آنها می گوییم. کجای دنیا همه شهرها دانشگاه دولتی، آن هم چندتا چندتا دارند؟ طرحی بدهید و بودجه اضافه را به معیشت مردم بازگردانید. در این شرایطی که مردم مشکل نان دارند. چرا وقتی ما در آموزش و پرورش مشکل داریم، باید این حد برای دانشگاه سرمایه گذاری شود؟ مجلس اگر راست می گوید منابع را سمت آموزش و پرورش هدایت کند. جلوی دانشگاه ها را بگیرند. ما امروز دانشگاه هایی داریم که دانشجو ندارند و منابع می خورند، اما در سیستان و بلوچستان مدرسه نداریم. اینها منابعی است که پرت می شود. صحبت این است که اقتصاد ایران نیاز به ثبات دارد. این ثبات در سایه هماهنگی خردمندانه بدست می آید. امروز بیش از هفت دانشگاه دولتی در قم داریم. چرا؟ همان حوزه علمیه مگر دانشگاه اسلامی نیست؟ کافی نیست؟ ما مانده ایم که چرا شهر قم یک دانشگاه دولتی جامع دارد و یک دانشگاه صنعتی هم دارد؟ ارومیه هم همینطور. بجنورد هم دانشگاه کوثر را کنار دانشگاه دولتی اش ساخته است. من با دانشگاه مخالف نیستم، سوال من این است که چرا در زمانی که دانش اموزان واجب التحصیل حاشیه سیستان مانده آند، بودجه مملکت باید صرف ساخت دانشگاه هایی شود که فقط مدرک تولید می کنند؟ وقتی آنها مدرسه، میز، تخته و ... ندارند، کدام عقل سلیمی می گوید که در تک تک شهرهای استان سیستان و بلوچستان دانشگاه دولتی ساخته شود. خصوصی هر کس می خواهد بسازد.

چرا مجلس چهل سال است بودجه عمرانی می گیرد ؟

وی افزود: مجلس می خواهد کاری کند؟ جلوی بودجه عمرانی مجلس را بگیرد و آن را هزینه زندگی مردم کند. این ساختمان چهل سال است بودجه ی عمرانی می گیرد. مجلس اگر راست می گوید و می خواهد جلوی پرت منابع را بگیرد، از خودش شروع کند. مگر ما به شاه ایراد نمی گرفتیم که بهترین ساختمان را برای مجلس ساخته است؟ امروز هم یک ساختمان برای مجلس ساختیم و تمام شود دیگر. مجلس همین طور ساخت و ساز داشته باشد به میدان شهدا می رسد. نمایندگان مجلس اگر راست می گویند، فردا صبح طرح بدهد که دولت تمام خانه های اضافه سازمانی را بفروشد تا بودجه آن جایگزین کسری نفت و بودجه شود. ما نظام تصمیم گیر داریم یک نظام تصمیم ساز و کارشناس کشور داریم. آن تصمیم سازان باید بر مبنای کارشناسی کارشناسان تصمیم گیری کنند. آنها هم یک ابزار دارند.علم.

آینده ایران خیلی خوب است

وی در پایان اشاره کرد: به هر جهت من آینده ایران را خوب می بینیم. چرا که مردم سطح دانش بهتری پیدا کرده اند و البته این به سبب شبکه های اجتماعی و تعقل در تکنولوژی است. با تمام این مسائل من آینده ایران را خیلی خوب می بینم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615374 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟