این زن ناشر دارد از سرطان جان می دهد از بس داروها گران است / حکم مرگ برای قشر متوسط به جرم بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از آن جهت که سوزه ی این خبر ( یعنی زن ناشر سابق کتب علوم پزشکی که خانواده، تمکن مالی و سلامت خود را از دست داده است ) تمایلی به ذکر نام خود ندارد، در این مطلب او را ناشر خطاب می کنیم. این وجه تسمیه به سبب شغل او و زحماتی است که برای فرهنگ کشور کشیده است. حکایت از زبان پرستار او که توسط خیری برای او فراهم شده است، بیان می شود.
ناشر، مبتلا به تومور ریه ، حنجره و سینوس است. او در زمانی که متمول تر بود، برای هر سه سرطان جراحی شد. متاسفانه یک مشکل خونی به امراض او اضافه شده است که در حال حاد شدن است. او نیاز فوری به خون فراوری شده دارد. هزینه این خون 5 میلیون 800 هزار تومان است. ناشر این پول را ندارد. به این دلیل درمان او مسکوت مانده است.

پرستار او می گوید حتی هزینه داروهای عادی او را هم نداریم. ناشر قبلا موسسه فرهنگی – انتشاراتی داشت. سرپرست والدین خود بود. فرزند و همسر ندارد. توانسته بود به تنهایی هزینه درمان، زندگی خود و پرستاری از والدین خود را تهیه کند. پس از فوت پدر و ورشکستگی، او خانه و تمکن خود را از دست داد. به خاطر بیماری نمی توانست مدت طولانی در خانه آشنایان مستقر باشد. بنابراین درمان و زندگی او مختل شد. اکنون با شرایط وخیم بیماری در خانه پرستاری زندگی می کند که با ما گفت و گو کرد.

تشدید یک سرطان خوش خیم به دلیل فقر

پرستار این زن ناشر می گوید من آدم مسنی هستم. سرطان ناشر خوش خیم بود. به او وعده داده بودند که 6 ماه آینده حالش خوب خواهد شد. به این خاطر پذیرفتم. اما متاسفانه شرایط او بد و بدتر می شود. این به خاطر نوع و ویژگی بیماری او نیست. حال او بدتر می شود، زیرا درمان او و داروهایش مرتب به تعویق می افتد. او هیچ منبع درآمدی ندارد. برای تهیه هر دارو باید در به در کمک دیگران باشد.

هشت ماه تاخیر برای داروهای سرطان

ناشر حدود یک و نیم سال است که مرکز نشر خود را از دست داده است. اضطراب و التهاب سبب شد که تومور او متورم شود. نیاز به درمان داشت و درمان او هزینه بالایی می خواست. این هزینه به علاوه مراقبت های بعد از عمل سبب تضییع ثروت او شد. طبق انتظار پزشکان وضعیت ناشر باید پایدار و پایدارتر می شد. اما فوت والدین او ، خاله او و تضییع ثروت او و اضطراب بیماری و درخواستی که می باید مدام از دیگران داشته باشد که مسلما برای او اضطراب آفرین بود، سبب تشدید بیماری او شده است. وقتی داروهای او نیست، هزینه آنها را ندارد و مدام باید فکر کند که چگونه داروهایش را تهیه کند، وقتی هشت ماه داروی او به تاخیر می افتد، مسلما وضعیت او بحرانی تر می شود.

8.5 میلیون تومان هزینه دریافت خون برای بیمار سرطانی

ناشر دسترسی به موقع به داروهایش نداشته است. اکنون او توان صحبت کردن ندارد. عموما تهیه هزینه داروها برای او دشوار است. بطور مثال دارویی که اکنون نیاز دارد در اختیارش نیست. این دارو 8.5 میلیون تومان است و او نمی تواند تهیه کند. از زمانی که باید استفاده می کرده است، چند ماه می گذرد. یک ماه پیش نیز دکتر از او خواست که خون فراوری شده دریافت کند. دکتر او اصرار داشت که تا اوضاع وخیم نشده است، خون دریافت کند. متاسفانه هزینه آن را نتوانستیم تهیه کنیم و کسی هم در توانش نیست که به او کمک کند. آنها هم مشکلات خودشان را دارند و حتی بعضی از دوستانش دیگر جوابش را نمی دهند. دکتر او قول داده بود او شش ماه دیگر سرپا شود. البته به شرط آنکه دارویش آماده و اضطرابش کم باشد. اما پرستار او می گوید « در این شرایط انتظار دارید اضطراب نداشته باشد یا داروهایش به موقع داده شوند؟ آنقدر همه اقدامات به تاخیر می افتند که نمی دانیم چه اتفاقی می افتد؟

ناشر به اداره بیماری های خاص مراجعه می کند. اما شرایط کشور اجازه نداد که این اداره به آنها کمک کند. آنها گفتند که فعلا بودجه ای برای این کار ندارند. داروهای آنها هم مربوط به نوع سرطان او نبود. در واقع داروهای رایگان آنها فایده ای برای ناشر نداشت. ناشر باید ماهانه دو سرم ترکیبی استفاده کند که هر کدامش 5 میلیون تومان است. 1.5 میلیون تومان برای تهیه داروی معمولش کم دارد. این دارو برای او فوری است. در حال حاضر هم عقب افتاده است. او باید از ماه پیش خون فراوری شده دریافت می کرد که هزینه آن 5 میلیون 800 هزارتومان است. کنار این هزینه ها ، مخارج مسکن، داروهای عفونت و ... هستند.


قشر متوسط برای درمان نیازمند خیرین شده است

در ادامه باید گفت شرایط سخت اقتصادی، سبب شده است بسیاری از افرادی که می توانستند هزینه درمان خود را تقبل کنند، اکنون نتوانند از پس هزینه های درمان برآیند. ناشر نمونه ای از این بیماران بود. در واقع قشر متوسط جامعه که می توانستند از خدمات درمانی آزاد استفاده کنند، یا بیمه هایی داشته باشند که در شرایط سخت از آنها حمایت کند، اکنون نیازمند حمایت نهادهای خیریه شده اند.

حامد محسن ، مدیر روابط عمومی خیریه غیردولتی نور، در این باره با رکنا گفت و گو کرد.
محسن گفت: شک نکنید که دو اتفاق ناگوار رخ داده است . از یک سو کسانی که قبلا کمک های خیرانه می کردند امروز توانایی خود را از دست داده اند، یا آنکه کمتر می توانند کمک کنند. از سوی دیگر، تعداد کسانی که نیاز به کمک دارند افزایش پیدا کرده است. این بدیهی است. افراد اگر پول داشته باشند می توانند به بیماران یا هر گروه دیگری که اموراتش بسته به خیرین است کمک کند. وقتی یک کارخانه دار در شرایط ورشکستگی قرار می گیرد، انتظار دارید که به خیریه کمک کند. افراد وقتی پول ندارند به چه کسانی کمک کنند. هزینه انسان های توانمند چند برابر شده است. بسیاری از کسانی که مستمرا به ما کمک می کردند، دیگر نتوانستند کمک مستمر داشته باشند.

5 برابر شدن هزینه داروهای سرطان

وی افزود : این بر وضعیت بیماران بسیار تاثیر گذاشته است. از یک طرف خیرین کمتر کمک می کنند و از طرف دیگر داروها بسیار گران شده است. در خیلی از موارد داروها 5 برابر گران شده اند. برخی داروها نایاب شده اند. حتی مشابه ایرانی آنها گیر نمی اید. از سوی دیگر درخواست نیاز بالاتر رفته است. سابقا بیماری که هزینه درمانش 5 میلیون تومان بود، می توانست با کار دوم، کار همسر یا غیره پاسخگو باشد. همچنین می توانست قسمتی از نیازش را از خیرین اجابت کند. اما اکنون هزینه درمان او 15 میلیون تومان شده است. خیرین هم کمک های کمتری می کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟