جهانپور : ماسک نزدید ، کرونا حمله کرد / زدن ماسک قوی ترین سلاح در برابر آنفولانزا و کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این روزها اوج گیری کرونا چه راهکاری می تواند سد ورود کروناویروس به بدن باشد؟ متخصصان بهترین راهکار را استفاده از ماسک می داند؟

استفاده از ماسک آسان نیست، بخصوص وقتی حداقل 8 ساعت باید در محل کار ماسک به صورت مداوم بر صورت باشد. به هر حال همه می دانیم که در بیشترین محدودیت های کرونایی که در این روزها ابلاغ شده است هم تعطیلی ادارات و مشاغل مدنظر نبوده است. ماسک به صورت طولانی چه تاثیری منفی می تواند داشته باشد و به طور کل در این روزهای کرونایی باید به تاثیرات منفی استفاده از کرونا فکر کرد یا به عنوان محافظی در برابر درد و مرگ به آن نگاه کرد و تحمل داشت.

آیا بهتر از ماسک ، مانعی در برابر کرونا وجو دارد  ؟ بی توجهی به ماسک زدن چه بلایی سر ما می آورد؟

کیانوش جهانپور، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد:  ماسک آسیب نمی زند مگر آن که افرادی به مواد ماسک ها حساسیت داشته باشند یا ماسک را سفت و محکم استفاده کنند. استفاده مداوم و چند ساعته ماسک روی پوست می تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن پوست صورت شود.

کاهش و افزایش کرونا به ماسک بستگی دارد

کیانوش جهانپور با اشاره به این که اگر ماسک توسط قسمت اعظم مردم درست استفاده شود قطعا باعث کاهش شیوع به کرونا می شود، افزود: در کشورمان این فراز و فرودها را شاهد بودیم. 10یا14 روز بعد از کاهش استفاده از ماسک در فضاهای عمومی، افزایش موارد ابتلا یا (بعد از یک ماه) مرگ و میر به طور مشهود مشاهده می شود. البته همزمان با استفاده از ماسک با روند کاهش ابتلا روبرو می شویم. در کشور ما بعد از تیرماه که پویش ملی "من ماسک می زنم" شروع شد و استفاده از ماسک در بسیاری از نقاط کشور به بیش از 80درصد رسید، شاهد بودیم که ظرف چند هفته موارد ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا کرد. ولی متاسفانه با کاهش استفاده از ماسک، شاهد افزایش موارد ابتلا در روزهای اخیر هستیم.

استفاده از تجربه کشورهای دیگر در فصل سرد

وی با اشاره به پاییز و زمستان گذشته در نیم کره جنوبی، تاکید کرد: استفاده از ماسک توانسته است بیش از کرونا در پیشگیری از آنفلوآنزا در کشورها موثر بوده است. در بسیاری از کشورها میزان موارد ابتلا به آنفلوآنزا در پاییز و زمستان یک دهم میانگین سال های گذشته بوده است. با آغاز فصل سرد اگر این تجربه در کشور ما در پیش گرفته شود و مردم از ماسک استفاده کنند، همزمان با یک تیر دو نشان خواهند زد و ضمن کاهش موارد کووید-19 به شدت تعداد موارد و ریسک ابتلا به آنفلوآنزا نیز کاهش خواهد یافت.

سد تولید جزئی ماسک در ایران شکست

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا در زمستان با کمبود ماسک روبرو خواهیم شد؟ گفت: به لحاظ ماسک ما کمبودی نخواهیم داشت. چیزی که در روزهای ابتدای شیوع کرونا در کشور شاهد بودیم به دلیل این بود که کشور تقریبا واردکننده با تولید جزئی ماسک بودیم. در آن زمان با افزایش تقاضا و نیاز ناگهانی شاهد بودیم و همزمان تامین ماسک از بازارهای بین المللی به دلیل شیوع کرونا در جهان، با ورود بخش های مختلف (کارگاهی، کارخانه ای و صنعتی) به تولید ماسک در درجه اول تامین ماسک برای کادر درمان و سلامت و پس از آن برای عموم مردم عملا برطرف شد و ما امروز در ماههای اخیر به تعداد کافی ماسک در کشور تولید می کنیم. به اضافه این موضوعات مطالعات نشان می داد که ماسک های پارچه ای در کاهش شیوع و ابتلا به بیماری کووید-19 موثر است و بسیاری از خانواده ها می توانند ماسک های خانگی 4لایه را با پارچه در منازل تهیه کنند. این ماسک ها با قابلیت های بالایی در مقابل ابتلا به کووید-19 موثر باشد و با توجه به قابل شستشو بودن آن هزینه ای به خانوار تحمیل نمی کند.

ماسک آلوده نداریم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ماسک های آلوده افزود: ما گزارشی مبنی بر مشاهده موارد آلوده در کشور نداشتیم. فیلم های زیادی در داخل و خارج از کشور منتشر شده که افراد دنبال جمع آوری و بازسازی ماسک ها بودند ولی هیچ کدام موفق به عرصه ماسک نشدند. تنها موردی که مشکوک بود را بررسی کردیم. در این مورد کارگاه ماسک تخریب شده بود و در میان آوارها در حال جمع آوری ماسک های تولیدی شرکت بودند و چیزی به عنوان بازیافت ماسک وجود نداشت. اگر موارد دیگری برای بازیافت ماسک وجود داشت در همان مراحل اولیه شناسایی و با آن برخورد شد.

جهانپور با بیان این که فعلا موثرترین راه پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا استفاده از ماسک است، تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شستن مکرر دست ها و رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است که از واکسن آنفلوآنزا نیز موثرتر است. با رعایت این نکات انشالله فصل سرد را با ابتلای کمتر به آنفلوآنزا و کووید-19 سپری کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟