زندانیان کف خوابی که پول برای اجاره تخت ندارند

زندان / به گزارش رکنا، ادعا می‌شود پشت دیوارهای بلند زندان، پشت درهای آهنی بزرگ، پشت ساختمان‌هایی که خفه و دلگیر و پر از یاس هستند، یک عده زندگی می‌کنند که حتی برخی از آنها بریز و بپاش دارند، غذاهای خیلی خوب می‌خورند، لباس‌های عالی می‌پوشند، انعام‌های خوبی می‌دهند تا جایی که حتی با همین پول‌ها آدم می‌خرند، هر روز میوه‌های فصل می‌خورند، روزی سه بار غذا سفارش می‌دهند، صبح به صبح روزنامه‌های روز به دست‌شان می‌رسد و باطله آنها نصیب دیگر زندانی‌ها می‌شود، حتی برخی مدعی هستند بعضی از آنها در بندشان جکوزی دارند و اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، قطعا زندگی آنها در قفس خیلی بهتر از آدم‌هایی است که بیرون از زندان زندگی می‌کنند! در واقع می‌توان گفت این زندانی‌هایی که در اقلیت هستند، دوران محکومیت خود را بسیار لاکچری طی می‌کنند به گونه‌ای که شاید بعضی از ما بیرونی‌ها حسرت زندگی آنها در زندان را بخوریم. اما این حرف و حدیث ها تا چه میزان حقیقت دارد؟ ماجرای افرادی که در کف زندان می خوابند چقدر درست است؟

کف خوابی برخی زندانیان زیر سایه وکیل بند

اما در مقابل همین افراد، زندانی‌هایی هستند که کف خوابی می‌کنند. مسئله‌ای که همیشه وجود داشته و حتی رئیس سازمان زندان‌ها هم بدان اذعان کرده است. اصغر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان‌ها، در جمع خبرنگاران در مورد کف خوابی گفته است: هنوز هم در برخی زندان‌ها کف‌خواب داریم. به‌عنوان مثال در زندان ایلام که بازدید داشتم، یک بخشی از زندانیان کف‌خواب بودند و بین 10 تا 15 درصد زندانیان‌مان کف‌خواب هستند.

کف خوابی یعنی فروشی شدن تخت‌‌هایی که البته تخت اجاره‌ای هم هست مثلا به‌صورت هفتگی یا روزانه آن را اجاره می‌کنند تا استراحت کنند، قیمت آن هم بستگی به وکیل بند دارد که چقدر منصف باشد اما یک زندانی همیشه کف خواب نمی‌ماند معمولا بعد از دو سال ورود به زندان صاحب تخت می‌شود، یعنی نوبت تخت خوابی‌اش بعد از دو سال فرا می‌رسد و می‌توانند بدون پرداخت هزینه، روی تخت بخوابد و دغدغه کف خوابی و روی زمین خوابیدن را نداشته باشد اما در زندان‌ها هستند کسانی که از راه نرسیده و هنوز عرق خشک نکرده صاحب تخت می‌شوند البته تخت‌های طبقه پائین هم نه، طبقه دو و سه.

سازمان زندان‌ها باید بر امور وکیل بندها نظارت کند

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به کف‌خوابی در زندان‌ها به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در هیچکدام از مقررات قانون اقدامات تامینی و تربیتی اشاره‌ای نشده که فرد زندانی باید برابر دریافت خدماتی که در زندان به او ارائه می‌شود، وجهی پرداخت کند.

او افزود: اگر چنین اتفاقی به هر شکلی رخ دهد، خلاف نص صریح قانون است و با آن برخورد می‌شود. در واقع خودِ سازمان زندان‌ها هیچ‌وقت نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: کف خوابی یا همان پول گرفتن برای جای خواب یک قانون و مقرراتی است که خود زندانیان برای خودشان تقریر کردند و در راس آنها وکیل بندها قرار دارند که تخت‌ها را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند که این کار کاملا خلاف قانون است.

او افزود: یک زندانی باید از حداقل‌های امکانات در زندان بهره‌مند باشد حتی ارائه خدمات اولیه به زندانی‌ها یکی از وظایف اصلی سازمان زندان‌هاست که باید آن را انجام دهد. در واقع سازمان زندان‌ها وظیفه دارد امکانات رفاهی را در چارچوب قانون به تمامی زندانی‌ها اعم از بازداشت موقت یا کسانی که دارای حکم هستند، ارائه دهد.

پوربابایی با تاکید بر لزوم نظارت سازمان زندان‌ها بر وکیل بندها گفت: سازمان زندان‌ها اجازه ندارد به دلیل مشکلات مالی و بودجه‌ای ارائه خدماتی که برعهده خودش است را به کسانی که دارای سابقه بالایی هستند (وکیل بندها) بسپارد و آنها در قبال این کار از زندانی‌ها پول بگیرند چراکه این کار باعث می‌شود زندانی‌ها و خانواده‌های آنها دچار مشکلات فراوانی شوند و برای کاری که اصلا قانونی نیست درگیر مسائل مالی شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: معتقدم سازمان زندان‌ها باید به امور وکیل بندها و اتفاقاتی که در بندها رخ می‌دهد ورود کند و جلوی این مسائل غیرقانونی را بگیرد تا خدمات یکسان به همه زندانی‌ها ارائه شود.

تمام زندانیان در شرایط یکسان زندگی می‌کنند

در حالی برخی ادعای کف خوابی در زندان‌ها را دارند که رئیس سازمان زندان‌های استان تهران این موضوع را تکذیب می‌کند. سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران درمورد اینکه آیا در استان تهران با مشکل کف خوابی زندانیان مواجه هستیم یا خیر؟ گفت: ظرفیت زندان‌ها محدود است اما با توجه به اعزام ۷ الی ۸ هزار نفر به مرخصی، در حال حاضر کف‌خواب نداریم.

او تصریح کرد: در حال حاضر براساس آیین‌نامه مصوب شده زندانیان براساس سن، نوع جرم و سابقه طبقه‌بندی می‌شوند. از همین رو پیش بینی شده است، تمام زندانیان محکوم مالی در ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ نگه‌داری شوند. همچنین براساس دستور رییس سازمان زندان‌ها همه زندانیان در شرایط یکسان نگهداری می‌شوند.

تا کی می‌توانیم زندانی‌ها را کف خواب کنیم؟

مسئولیت جان و سلامت زندانی با مسئولان زندان است و مسئولان باید پاسخگو باشند اما وقتی جمعیت کیفری ما این‌قدر بالا است قطعا کار مسئولان زندان‌ها هم بسیار سخت می‌شود. در کشور ما نه تنها تعداد جمعیت کیفری از میانگین جهانی بیشتر است بلکه از ظرفیت زندان‌ها هم بسیار بالاتر است. سال‌هاست که مسئولان کشور می‌گویند که ما نباید این تعداد زندانی داشته باشیم و اصلاً حکومت اسلامی زندان می‌خواهد چه کار؟! اما به هر حال در حال حاضر ما تعداد زیادی زندانی داریم و با زدن این حرف‌ها نمی‌توان آنها را نادیده گرفت از این رو بنظر می رسد اگر در معدود زندان ها کف خواب وجود داشته باشد باید مورد بررسی قرار گرفته با خاطیان برخورد شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟