تهران 12هزار کلاس درس کم دارد / 200 مدرسه پیر در دل پایتخت

مدارس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پایتخت ایران بیشترین مدارس تخریبی و فرسوده را در دل خود جای داده و مدیران ومسئولان نیز به خبررسانی می پردازند. اما مهم برنامه ای است که برای ایمن سازی این مدارس تهیه کرده اند. علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به مدارس ناایمن تاکید کرد: این مدارس از قدمتی بالای 40-50سال برخوردارند. حدود 200 مدرسه از مدارس تهران بالای 40-50سال ساخت دارند.

70درصد مدارس تهران بالای 20سال هستند

وی در پاسخ به این سوال که چند مدرسه 20 سال به بالا درتهران وجود دارد؟ گفت: 70درصد مدارس تهران بالای 20 سال قدمت دارند. مدارسی که در 20 سال گذشته ساخته شده اند، ایمنی کافی را دارند.

مدارس ناایمن در کدام مناطق تهران هستند؟

علی شهری در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدرسه های تهران ایمن نیستند؟ تاکید کرد: حدود 30 درصد از مدارس تهران ناایمن هستند که حدود 700 مدرسه نیاز به بازسازی دارند. این مدارس بیشتر در مناطق 10، 11 و 12 پراکنده شده اند و منطقه 14 کمتر از این مناطق دارای مدارس ناایمن است.

10سال دیگر شرایط مدارس تهران مطلوب می شوند

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به این که به طور متوسط هر مدرسه نیاز به 5-6میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی می شود، افزود: وزارت آموزش و پرورش سالیانه بودجه ای به نوسازی مدارس اختصاص داده است. ولی در یک یا دو سال مشکل مدارس ناایمن حل نمی شود. قرار بود در یک برنامه 5ساله این اتفاق رخ دهد اما به دلیل تامین نشدن منابع در 5سال به این مهم دست نیافتیم. این طرح ادامه دارد و با این شرایط در 10 ساله شرایط مدارس مطلوب خواهد شد.

جای خالی سرانه آموزشی در طرح های تفصیلی شهری

وی با اشاره به مدارس "بانشاط" و "مدیریت سبز" مد نظر دولت است، اظهار کرد: فضای مدرسه باید اجازه تامین فضای سبز را بدهد و زمین و فضای کافی برای مانور داشته باشیم. از سوی دیگر تا زمانی که زمین کافی در طرح های شهری برای مدارس دیده نشود، با مشکل کمبود فضای مدرسه روبرو خواهیم بود. مدیریت شهری باید در طرح های تفصیلی فضای مناسب برای سرانه آموزش لحاظ کند. اگر سرانه ها به اندازه کافی باشد ما می توانیم فضای استانداردی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. اما محدودیت ها اجازه تامین فضای مناسب و استاندارد را نمی دهد. در حال حاضر سرانه آموزش کشور 5.2درصد است ولی در تهران سرانه آموزش 4.6 درصد است.

استاندار گرمایش مدارس

علی شهری در پاسخ به این سوال که تهران چند مدرسه کم دارد؟ گفت: تهران 12هزار کلاس درس کم دارد. اعتباراتی که برای بحث گرمایش و سرمایه در اختیار ما قرار دادند باعث شد که مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر شعله مستقیم در مدارس استان تهران حذف شده و گرمایش آنها استاندار است. البته تاسیسات مدارس نیز بسیار قدیمی و فرسوده شده است. در این میان مدیران مدارس موظف هستند که به فرسودگی سیم کشی ها رسیدگی کنند و با تعمیرات دوره ای، این موضوعات را تحت کنترل قرار دهند. اما امیدواریم که مدرس در طرح "آجر به آجر" با کمک های کوچک و بزرگ شان به مدرسه سازی برای نسل آینده کشور شرکت کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606064 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟