زنان مجلس در برابر حذف دختران ساکت نمانند / این طرز نگاه خطرناک است + فیلم
حجم ویدیو: 19.60M | مدت زمان ویدیو: 00:02:25

کتاب ریاضی سوم دبستان/ پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس و فعال حوزه زنان در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:  اصل به روز کردن کتاب های درسی، مشکلی ندارد. مشکل وقتی پیش می آید که جایگزین مناسبی برای محتوا ارائه نمی شود یا پشت تغییرات هدف خاصی وجود داشته است.

وی با اشاره به این که در زمانی که ما نماینده بودیم، بحث تغییر محتوای کتاب های درسی فارسی مطرح شد، افزود: این تغییر فارغ از نگاه سیاسی، موافقان و مخالفانی داشت. در آن زمان برآیند ما بر این بود که مسئله ای جدی پشت ماجرا تغییرات وجود ندارد. اگرچه محتواهایی که نسل های مختلف با آن خاطره داشتند، خودش مسئله دارد بود اما در مجموع مشکلی نداشت. البته ما با بسیاری از حذفیات در کتاب درسی فارسی مخالف بودیم.

می خواهند مریم میرزاخانی دیگری به وجود نیاید؟

وی با بیان این که در حال حاضر این تغییر کتاب سوم دبستان، موضوع بسیار متفاوتی دارد، تاکید کرد: در این دو، سه روزی که این موضوع خبری شده، با خودم فکر کردم آیا دنبال آن هستند که مریم میرزاخانی دیگری را در ایران به وجود نیاید؟ با حذف یک تصویر، می توانند جلوی این استعدادها را بگیرند؟ قطعا دیگر نمی شود زنان این مملکت را حذف کرد. این را بدانند زنان این مملکت حرکتی که شروع کردند را نه تنها خودشان، بلکه دخترانشان هم ادامه خواهند داد. کمااین که موفقیت های دختران در المپیادها قابل انکار نیست.

فراکسیون زنان مجلس به حذف دختران از روی جلد کتاب ورود کنند

این فعال حوزه زنان به فراکسیون زنان مجلس یازدهم اشاره کرده و گفت: از مجلس، به خصوص فراکسیون زنان انتظار دارم به این موضوع ورود کند و علت این تغییر را از وزارت آموزش و پرورش جویا شوند. متاسفانه جواب های مسئولان در این باره عذر بدتر از گناه است. در حقیقت جواب اساسا برخواسته از یک نگاه جنسیتی حاکم بر این محتواها، است که باعث شده در مورد تصویری دو دختر بچه با روسری نیز فکرهای آنچنانی بکنند. به نظر من مسئولی که اقدام به حذف تصویر دو دختر کرده است، باید مورد مواخذه قرار بگیرد. به نظرم حتی ممکن است وجود این طرز تفکر در چنین موقعیتی و جایی برای بچه ها خطرناک باشد.

اول انقلاب همه برادر و خواهر بودیم حالا چه شد؟

پروانه سلحشوری با اشاره به حداقل بر اساس شرع ما تا 9 سالگی در اسلام نیز حتی حجاب واجب نیست، افزود: به نظر من این طرز نگاه خطرناک است، چرا که کودکان را از کودکی کردن جدا می کند و تلنگری به آدم می زند که مسئولان چه افرادی هستند، چه طرز تفکری دارند، اساسا از کجا آمده اند! و مهم تر این که به جای اینکه دختران را بچه های خودشان بدانند، چنین فکری درباره آنها دارند. چرا فکر نکردند آن بچه ها خواهر برادر هستند؟ در اول انقلاب همه همدیگر را خواهر یا برادر مخاطب قرار می دادند. با گذشت زمان چه شده است که ذهن های بیماری حتی از عکس کودکان برداشت های جنسیتی می کنند؟ اشکال در عکس نیست، بلکه باید فکری برای درمان این نگاه کلی بیمار گونه جنسیتی بکنیم. متاسفانه حاکمیت این نگاه روابط انسانی را فقط از یک جنبه می نگرد و جامعه را به همان سمت و سو هدایت می‌کند. نمونه این نگاه را می توان در مباحثی مانند ورزشگاه رفتن زنان، توجه به لوگوی یک تیم فوتبال و درستکاری آن، سانسور هایی که در بازی فوتبال، جداسازی جنسیتی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دید. چند وقت قبل فیلمی را در شبکه خانگی تماشا می کردم که لباس زنان را سیاه کرده بود. معتقدم که صحنه های نامناسب حذف باید شود، اما یک لباس را درستکاری کردن، برگرفته از همان نگاه است و این دیدگاه را حاکم می‌کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604228 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟