ویروس نیوکاسل بین انسان ها شایع نمی شود / پرورش دهندگان طیور اقدام به واکسیناسیون محصولاتشان کنند

بیماری- نیوکاسل | نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند. با شیوع این بیماری ممکن است گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون درگیر می‌شوند. این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده‌است. اما این بیماری به انسان سرایت نمی کند.

دکتر بهمن مرحمتی خامنه، دامپزشک رئیس اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی، در گفت و گو بارکنا، این بیماری و امکان شیوع آن را بازگو کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرحمتی گفت: این بیماری به هیچ عنوان به انسان سرایت نمی کند. انسان در برابر ویروس نیوکاسل، در برخورد طیور زنده یا اجساد مرغانی که به سبب این بیماری مرده اند، مصون است. هیچ نیازی به نگرانی از ابتلا به نیوکاسل وجود ندارد.

نیوکاسل می تواند بین مرغ و پرندگان شهری شایع شود

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که ارتباطی بومی یا صنعتی با طیور دارند، با این بیماری آشنا هستند. بهر حال، این بیماری می تواند بین مرغان، مرغابی های وحشی و اهلی، طیوری که به صورت صنعتی نگهداری می شوند، یا پرندگان شهری مانند قمری شایع شود و سبب مرگ گله ای آنها باشد. اما کسانی که در کار دام و طیور هستند این بیماری و زمان واکسیناسیون لازم برای طیور خود را می شناسند.

نیوکاسل به صنعت پرورش طیور آسیب نمی زند

مرحمتی گفت: از انجا که بیماری قدیمی است و واکسن آن وجود دارد، تمام صنایع مرتبط با دام و طیور، به موقع اقدام به واکسن می کنند. این در رابطه با پرورش بومی یا غیر صنعتی طیور هم صادق است. به نظر نمی آید که این بیماری بتواند تغییری در تولیدات طیور کشور بگذارد. اغلب افرادی که بصورت بومی، پرورش طیور می دهند از سمت دهداری ها به واکسن دست پیدا می کنند. و کسانی که بطور صنعتی پرورش طیور انجام می دهند، دامپزشک مخصوص و راه دسترسی مشخص دارند بنابراین هیچ نگرانی ای از شیوع نیوکاسل در بین طیور کشور نیست.


پرورش دهندگان طیور اقدام به واکسیناسیون محصولاتشان کنند

این کارشناس دامپزشکی گفت: اما لازم به تذکر است که نیوکاسل می تواند خطری جدی برای صنایع مربوط با طیور باشد. در صورت بی توجهی به این شیوع و عدم واکسیناسیون، نیکاسل می تواند عامل مرگ و میر وسیع یا گله ای طیور باشد. لازم است که پرورش دهندگان طیور، چه به شیوه بومی و چه صنعتی، از واکسیناسیون به موقع طیور خود اطمینان به عمل بیاورند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 600121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟