خطر ساخت پاساژ و تخریب نقش جهان  / خطای دیوان عدالت بی توجهی به قوانین میراث فرهنگی

نقش جهانتخریب | مدتی است که فعالان حوزه میراث فرهنگی اصفهان، خبر از رای نامدبرانه ی دیوان عدالت اداری می دهند. بنا بر این رای یک مالک مجاز به افزایش ارتفاع ۹ متری ملک تجاری خود در جوار نقش جهان اصفهان شد.

نگرانی کسانی که میراث فرهنگی کشور برای آنها ارزشمند است، آن است که این الگویی برای دیگر ملاکان املاک تجاری جوار نقش جهان اصفهان شود و ارتفاع املاک تجاری آن مختصات، سبب تضییع جلوه و بافت این قطعه ی فرهنگی - تاریخی شود.

این سبب خروج این قطعه تاریخی از لیست آثار جهانی یونسکو خواهد شد. در حال حاضر، فعالیت ساخت و ساز این ملک تجاری با ورود دادستان متوقف شده است، اما تا ملغی شدن حکم دیوان عدالت اداری این نگرانی پابرجاست. پس، فعالان حوزه میراث فرهنگی اصفهان و کشور بر آنند که تا تخریب تمام اقدامات ساخت و سازی که بر این ملک تجاری صورت گرفته است، موضوع را پیگیری می کنند.

در این زمینه، سید عبدالله جلیلیان، عضو ایکوم (شورای بین المللی موزه های) ایران و فعال حوزه میراث فرهنگی و مدیرعامل انجمن میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون اصفهان، با رکنا گفت و گو کرد.

pp

به گزارش خبرنگار رکنا، جلیلیان گفت: ماجرا از این قرار است که چون سازمان میراث فرهنگی، به یکی از مالکان منطقه اجازه ساخت نداد، کشمکش به دیوان عدالت اداری کشانده شد. دیوان به نفع او رای داد. طبق این رای او می تواند نه متر دیگر بر ملک خود اضافه کند که طبق گفته مالک قبلا هم نه متر ارتفاع داشته است. البته ما تصاویری داریم که نشان می دهد این ملک نه متر نبوده و کمتر بوده است.
وی در ادامه افزود: دفاع ما از میراث کشور است، نه فقط از میراث فرهنگی. چرا که اگر حریم میدان شکسته شود، هر مالکی مدعی این حق شود و بسازد. پس یونسکو ابراز می کند که این میدان از ارزش خاص خود ساقط است و نمی تواند در لیست یونسکو باقی بماند.

خطای دیوان عدالت بی توجهی به قوانین میراث فرهنگی است

جلیلیان بیان کرد: دیوان عدالت اداری باید به میراث فرهنگی احترام بگذارد. در اینگونه پرونده ها لازم به ورود قاضی یا کارشناسانی است که ارزش میراث فرهنگی را درک کنند. باید کارشناسانی موضوع را رصد کنند که به اهمیت میراث فرهنگی اشراف داشته باشند. لازم است قاضی در چنین پرونده هایی به قوانین مربوط به میراث فرهنگی اشراف داشته باشد. ارزش بقایایِ تاریخی را بداند. نمی شود با حساب و کتاب عمومی قضا به این نوع پرونده ها رسیدگی کرد. وقتی یک ملک در حریم قطعات ثبتی و ملی قرار می گیرد، شرایط متفاوت خواهد شد. قوانین میراث در این زمینه کاملا مشخص است و دیوان در این دادرسی به خطا رفته است.

کرنش شهردار و سازمان میراث در تنگای دیوان عدالت

وی افزود: دیوان بالاترین رای قضایی کشور را صادر می کند و احترام به رای آن واجب است. اما دیوان میراث را مجبور به کرنش کرده است. میراث تهدید شده است که اگر بنا به ماده ۱۱۲ استنکاف نکند، چند سال از حقوق دولتی معزول می ماند. مدیر و کارمند میراث هم که حقوق بگیران دولت هستند، چاره ای جز تمکین ندارند. به شهرداری ناحیه هم استنکاف به دلیل ماده فوق دستور داده شد، کلیپ آن هم دست به دست چرخید. شهردار اظهار کرد که حکم حکم دیوان عدالت است و ما مجبور به اجازه ساخت به مالک بودیم. در واقع میراث و شهرداری به جبر کنار کشیدند. خوشبختانه و دوستداران میراث اصفهان در این حوزه فعال بودند و ما میبینیم که دادستان رای به توقف ساخت و ساز داد. خوشبختانه این موفقیت با ورود صدا و سیما و پیگیری فعالان حوزه میراث فرهنگی حاصل شد. فعلا ساخت و ساز متوقف شد اما رای ملغی نشده است.

پیگیری می کنیم تا روزی که ارتفاع ایجاد شده تخریب شود

این فعال حوزه میراث فرهنگی در ادامه، عنوان کرد: به نظر نمی آمد که بتوانیم سبب توقف ساخت و ساز شویم. لذا به دنبال آن بودیم که کمپینی با عنوان نه به خرید از پاساژ مذکور راه بیاندازیم. اما به پیشنهاد برخی از فعالان، موضوع از جریان قضایی پیگیری شد که خوشبختانه نتیجه ای موقت حاصل مطلوب بود. اما تا زمانی که رای ملغی نشده و مالک اقدام به تخریب تجاوز خود نکرده است، خطر باقی است. ارتفاعی که بالا رفته است باید کاملا تخریب شود. در حال حاضر ساخت و ساز متوقف شده اما دستوری مبنی بر تخریب داده نشده است. در واقع تا زمانی که تخریب نکند احتمال دریافت حکم از دادگاه است. ما باید توجه کنیم که میراث نقش جهان تنها مختص ما ایرانی ها نیست. این میدان که ثبت جهانی شده است، برای دنیا یک اثر ارزشمند است. نقش جهان و املاک آنجا تنها برای شخص مالک نیست. این اثر تاریخی مختص ایرانیان هم نیست و ثبت جهانی است و برای جهان ارزش دارد.
 

خروج نقش جهان از یونسکو با واکنش بین المللی همراه است

جلیلیان به این پرسش که « آیا جامعه جهانی که این میدان را ارزشمند می دانند، تلاشی برای بقای هویت آن می کنند؟ یا آنکه تنها واکنش یونسکو خروج آن از لیست آثار جهانی است اگر ساخت و ساز ادامه پیدا کند؟ » گفت: در واقع این همدلی بین دوستداران میراث جهانی وجود دارد. یعنی همانطور که ما مقولات مربوط به تخریب موزه یا آثار باستانی در کشورهای دیگر را پیگیری یا محکوم میکنیم، آنها هم واکنش متقابل دارند. پس اگر این وضعیت به تخریب حریم نقش جهان منجر شود، اگر یونسکو بخواهد این نقش جهان را از لیست خارج کند، آنها عکس العمل نشان می دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟