اخذ مالیات بر دارائی به جای ابرثروتمندان از قشر متوسط  / بستن روزنه پس انداز دهک‌های متوسط

مالیات بر دارائی – سکه | تا چه حد این گلایه قابل دفاع است اگر بگوییم دولت به بهانه عدالت اجتماعی بحث مالیات بر درآمد را پیش کشیده است و بر آن اصرار می ورزد، در حالی که  نیت  آن جبران کسری بودجه خودش است. زیرا در تمام آن کشورهایی که دولت با استفاده از تجربه آنها اقداماتش را توجیه می کند، مالیات بر درآمد را از دهک های متمول می گیرند و خرج دهک های مستحق می کنند. این اتفاقی نیست که در کشور ما می افتد.

در وهله اول  باید از تصمیم گیران دولتی بپرسیم که چه تعریفی از متمول و مستحق دارند؟ باید پرسید که چرا مالیات بر درآمد را از ۲۰ سکه شروع می کنند؟ مگر مبلغ این سکه ها چه قدر میشود؟ در واقع با ۲۰ سکه که در اوج گرانی امروز به ۱۰ میلیون تومان عددی، یعنی ۲۰۰ میلیون تومان در کل می رسد، ثروت کلان نمی گویند.

مالیات بر درآمد قرار است از کسانی که ثروت کلان دارند اخذ شود. امروز در ایران با ۲۰۰ میلیون تومان نه می شود یک خانه ( در مناطق متوسط و حتی جنوبی تر شهر) خرید و نه می شود یک ماشین مدل بالا خریداری کرد.

ده یا ۲۰ سکه که دولت بر آن مالیات می بندد، در کشور ما از معدود راه های حفظ ارزش پس انداز خانواده ها است. مثلا یک جوان اگر بخواهد بعد از ده سال کار یک خانه بخرد، می تواند ارزش پول خود را با خرید سکه حفظ کند.

اگر او پول خود را در بانک بگذارد یا در خانه نگه دارد، خیلی زودتر از آنکه پس اندازش رشد کند، تورم فربه می شود. دولتمردان ما فراموش کرده اند که در کشور ما یک خانه می تواند در یک دولت ده برابر قیمت خودش تحت تاثیر تورم باشد. یعنی اگر در ابتدای یک دولت ملکی  ۱۱ میلیون تومان باشد، در پایان همان دولت ۱۱۰ میلیون تومان می شود. در واقع این نمونه های عینی تورم بر املاک و اجناس است که ما ذکر می کنیم.

این مربوط به دولت احمدی نژاد بود و در دولت روحانی همان تجربه حاصل شد. سال ۹۶ دلار ۳ هزار تومان بود و امروز به ۲۳ هزار تومان رسیده است. پس چه راه حلی وجود دارد برای حفظ سرمایه قشر کارگر یا کارمندی که درآمد کل سال آنها به سبب کارکردن، ۴۰ میلیون تومان در استانداردترین وضعیت تعهد پرداخت کارفرما طبق استانداردهای وزارت کار است؟

مرتضی افقه، اقتصاددان، در گفت و گو با رکنا به شرح این موضوع پرداخت.

001-41

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افقه گفت:  طی سه دهه اخیر  مدام از ارزش پول کشور کاسته شده است. ما این اواخر شرایط بدتری را تجربه می کنیم که باز به سبب بی تدبیری ها و  تحریم ها رخ داده است. پس دولت شروع به اخذ مالیات کرده تا بتواند کسر بودجه ی خود را تامین کند. اما از آنجا که دستش به سرمایه داران و دلالانی نمی رسد که ثروت های کلان و بادآورده دارند و به سبب اقدامات آنها بوده است که این بی سامانی را شاهد هستیم، سعی می کند از مردم مالیات اخذ کند. در واقع دولت زورش به ثروتمندان نمی رسد و فشارش را بر توده مردم می آورد.

دولت تصمیمات دول خارجی را کورکورانه اعمال نکند

وی افزود: انباشت ۲۰ سکه مربوط به ثروتمندان نیست. بلکه مربوط به طبقه متوسط است که راهی جز این برای حفظ ارزش پولش ندارد. آنها با این راه پولی که دستخوش تورم رم کرده است را به اقلامی بدل می کنند که ارزشش حفظ شود. باید در این مالیات تجدید نظر شود. آقایان به کشورهایی نگاه می کنند که بستر متناسب با تصمیماتشان را دارند و اینگونه است که تصمیماتشان به ثمر می نشیند. اما مسئولین در کشور ما بدون توجه به سازگاری تصمیمات دولت های خارجی با بستر جامعه ما، می خواهند کورکورانه آن تصمیمات را اعمال کنند. همین بی تدبیری ها به مردم فشار زیادی را آورده است.
 

اعمال تصمیمات دول توسعه گرا به جامعه ما جنون است

افقه گفت: نمی دانم دولت چقدر آمار درستی از دهک ها در دست دارد. آنها تصمیماتی را اعمال می کنند که تجربه دولت های توسعه گرا است. آنها مالیات را منظم در بستر خدماتی که ارائه می کنند، اخذ می کنند. بنا به درآمد و از ثروتمندان هم مالیات بیشتری اخذ میکنند. تورم و موازنات اقتصادی بین اعضای جامعه آنها مشخص و کارآمد است. مقایسه اقدامات آنها با ما و اعمال قواعد آنها برای ما از اساس جنون است. در واقع آنها هزینه خدماتی که به مردم میدهند را از مردم می گیرند. اما اینجا چه خدماتی به سبب مالیات به مردم داده شده بوده است؟ بخش زیادی از هزینه های دولت ربطی به خواست ها و نیازهای مردم ندارد.
 

مالیات را از دلالانی بگیرید و ابر ثروتمندان

این استاد دانشگاه اقتصاد بیان کرد: در آن کشورها هم مالیات برای خدمات از همه و بنا بر عدالت اقتصادی، یعنی با مالیات پلکانی اخذ می شود. مالیات بر دارائی مربوط به دهک دهم یا ثروتمند است که تعداد قابل توجهی هم نیستند. در واقع دولت باید بر دلالان تمرکز کند که سرمایه های هنگفتی و باداورده دارند . گروهی که دولت در رابطه با آنها قدرت و اطلاعات ندارد. گروهی که فرار مالیاتی بسیار زیادی دارد. در واقع ابرثروتمندانی را باید درنظر بگیرند که مقدار قابل توجهی از ثروت کشور در دستانشان است و تعدا محدودی هم هستند. در حالی که دولت بر اخذ مالیات از تولیدکنندگان سمج است که به اندازه کافی مشکلات مربوط به سومدیریت دامان آنها را گرفته است.

فشار نامعقول بر تولید یا مردم

وی بیان کرد: بخش غیر مولد است که باید مالیات پرداخت کند. بعید می دانم دولت به آنها دسترسی داشته باشد. بنابراین فشارش را بر تولید یا مردم می آورند. در واقع، دولت یک دلیل منطقی از چهار کشور مطرح پیدا می کند و به سراغ مالیات از مردمی می رود که اخذ مالیات بر دارایی به آنها بر نمی گردد .در حقیقت این جز یک تقلید کورکورانه نیست. چرا که ما هیچ کدام از ساختارهایی را که آنجا دارند نداریم.

۴۰ میلیون ورودی ناگهانی بورس را با خطر مواجه کرده است

افقی بیان کرد: دولت برای پس انداز به مردم بورس را پیشنهاد کرده است. متاسفانه بورس ایران هم مانند باقی ارکان اقتصادی ایران بسیار متزلزل و مطمئن است. در حال حاضر هم شرایط پراسترسی را تجربه میکند، زیرا ۴۰ میلیون نفر را به درون آن هل دادند. در حال حاضر بورس به دلیل عدم آشنایی ۴۰ میلیون ورودی ناگهانی، جدید و ناوارد با خطر مواجه است. اما توده مردم تصمیماتشان را عاقلانه میگیرند، زیرا سوابق دو سه دهه ی دولت ها در ایران را دیده اند و می دانند که بر چه ابری گام میزنند. به هر حال و تا اکنون از پس کار برآمده اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟