گردشگری خوزستان در کما / نیاز مبرم خوزستان به مدیران توسعه یافته

خوزستان / به گزارش رکنا، فرامرز خوشاب دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه "تا ری شا" درباره ی جایگاه خوزستان می گوید: خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و داشتن دشت های حاصلخیز و وجود چندین رودخانه مهم و دائمی مانند کارون ،دز، کرخه، جراحی، شاوور یکی از خاص ترین مناطق جهان برای زیست بشر و تشکیل تمدن هایی درخشان از گذشته تا کنون بوده.

خوشاب می گوید: شوربختانه مدت مدیدی است که آثار تاریخی و فرهنگی خوزستان مورد غفلت و بی توجهی و بدتر از آن سوء تدبیر مدیران اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری واقع شده اند.

خوزستان با دارا بودن جاذبه های متعدد طبیعی و تاریخی به عنوان یکی از قطب های گردشگری در خاورمیانه شناخته می شود و باتوجه به داشته های بیشمار این استان در حوزه های مختلف میتواند باعث شود تا حجم بالای بیکاری در این استان به حداقل رسیده و ثروت عظیم و پایداری را برای مردم این استان درپی داشته باشد.

خوشاب معتقد است : از آنجا که گردشگری و اقتصاد ناشی از آن دارای اشتغال و تولید ثروت در رشته ها و صنوف مختلف است، در صورتی که برنامه ای مدون و مکتوب با چشم انداز میان مدت و بلند مدت برای خوزستان ترسیم شود، به راحتی می توان خوزستان را در زمره ی مناطق توریستی دنیا با فعالیت پیوسته بیش از هفت ماه در سال مطرح کرد.

جغرافیایی بکر که برای تمام فصل های سال قابلیت گردشگری دارد.

خوزستان

خوزستان دارای بنادر و سواحل گسترده ای است که علاوه بر جاذبه های تاریخی اش بخش زیادی از گردشگران آبی را در فصل هایی از سال که در سایر نقاط دنیا سرما و کولاک است می تواند به خود جذب کند.

خوزستان علاوه بر موارد فوق در بخش کوهستانی نیز امکان داشتن پیست های حرفه ای برف و اسکی ،صخره نوردی،کوه نوردی و انواع ورزشهای مقاومتی و زمستانی و گشت های تفریحی را دارد.

حیاط وحش خوزستان از دیرباز خواستگاه جانداران بسیاری بوده است که اکنون رو به انقراض می باشند، اما مناطق حفاظت شده بسیار زیبا و بزرگ خوزستان که خواستگاه آهو،بز و کل، قوچ،پلنگ و انواع گربه سانان است، در کنار پرندگان و آبزیان نادر، مجموعه ای بی نظیر را برای یک گردشگر تشکیل داده است .

وجود پوشش های گیاهی منحصر به فرد مانند نرگس های وحشی خودرو،لاله های واژگون،میوه های جنگلی و همزمان میوه های گرمسیری مانند خرما و انواع باغ های مرکبات و نیشکر و گندم و جو چشم اندازی رویایی را برای گردشگران به ارمغان می آورد.

خوزستان به دلیل گذشته صنعتی در حوزه نفت و گاز و کشف اولین چاه نفت در خاورمیانه در حوزه گردشگری صنعتی نیز سرآمد تمام استان های ایران است که تا کنون این ظرفیت بزرگ در خوزستان به مانند سایر جاذبه های تاریخی و طبیعی اش مغفول مانده است.

در بخش صنایع دستی دارای دست بافته های بکر عشایری مانند فرش،گلیم و جاجیم،شیردنگ ،پشم دستریس و بومی ،بهون(سیاه چادر)بوریا بافی،حصیر بافی،سفالگری و عبا بافی است که برخی از این صنایع دستی مختص و ویژه فقط خوزستان است که به عنوان برندهای خوزستان در این حوزه قابلیت صادرات جهانی دارند.

خوشاب می گوید: تمامی این داشته ها بخش کوچکی از بی نهایت ظرفیت های بزرگ استانی است که سالها با مشکل بی کاری دست به گریبان است.

از آنجا که گردشگری جزء ده شغل اول و رو به توسعه در دنیا به شمار می آید، داشتن نیروی انسانی و مدیر متخصص و داشتن برنامه راهبردی در این حوزه از اساسی ترین و کلیدی ترین نیاز های خوزستان است.

اما علی رغم هشدار ها و توصیه مکرر علاقه مندان و متخصصان خوزستانی از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به آن توجه کافی نشده و نمی شود.

خوزستان

به دلیل نبود یک برنامه مدون بلند مدت مدیران این حوزه به صورت جزیره ای و گسسته از هم اقدام به برنامه ریزی هایی می کنند که گاها سبب اتلاف بودجه های کلان در بخش گردشگری می شود.

نه تنها صرف بودجه های کلان در حوزه گردشگری در خوزستان راه گشا نبوده و نیست، بلکه گاها با تصمیمات نادرست حتی به جاذبه های گردشگری استان نیز آسیب هایی وارد می شود که از نمونه های بارز آن می توان به ساختن رستوران های ساحلی در حاشیه رودخانه کارون در اهواز اشاره کرد.

اتفاقی که عملا باعث تعرض به حریم اصلی رودخانه کارون کرد که همین نگاه غیر کارشناسانه باعث گردید به هنگام بارندگی مانند سالیان قبل این سازه ها به صورت کامل به زیر آب بروند.

برای بهره برداری از این پتانسیل عظیم در خوزستان ملزوماتی لازم است تا این ظرفیت ها از فعل به عمل در آید.

مقدمه ی تمام این برنامه ها نیاز مبرم به وجود مدیرانی توسعه یافته و کار آمد در راس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و معاونت گردشگری خوزستان است که اصل چابک سازی سازمانی را در خود حل کند و با ترسیم برنامه چشم انداز گردشگری خوزستان گامی اساسی و بنیادی برداشته شود.

نیازی که اگر از سوی مدیران ارشد استانی و کشوری به درستی تشخیص داده شود می تواند به عنوان یک آلترناتیو بسیار قوی در برابر صنایع نفت و گاز و پالایشگاه و پتروشیمی از آن بهره برداری و استفاده مطلوب کرد.

در صورت تهیه و تدوین سند چشم انداز گردشگری خوزستان علاوه بر تولید ثروت بسیار بالا برای مردم، بخش زیادی از نیروی انسانی بی کار را نیز میتواند مشغول به کار کند.

این امر سبب توزیع ثروت در تمام سطوح جامعه از راننده تاکسی تا یک پزشک ،چه در شهر و چه در روستا می شود.

ویژگی عمده ای که در نهاد صنعت گردشگری است ، باعث محرومیت زدایی و فقر زدایی در بخش شهری و در بخش روستایی می شود.

از این رو برای رسیدن به این مهم، سازمان های غیر دولتی متخصص و صاحب نظر در کنار سایر فعالین صنعت گردشگری یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی و اجرای یک استراتژی راهبردی برای صنعت گردشگری و رونق آن در استان خوزستان هستند.

این امر سبب دید وسیع و همگانی در تهیه سند چشم انداز گردشگری می شود.

اقدامی که میتواند جوامع محلی را با خود همراه ساخته و علاوه بر تولید ثروت و ایجاد اشتغال توسعه پایدار و درون زا را نیز به دنبال داشته باشد.

بهنام‌ رضایی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟