انتقاد شهردار تهران از دولت! / در شرایط کرونا هیچ حمایتی نشدیم!/ ملک اقدسیه مشتری دارد

شهردار تهران / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، پیروز حناچی، در راستای پاسداشت روز خبرنگار با اصحاب رسانه نشست خبری داشته و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. شهردار تهران در این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت: موضوع شیوع کرونا دو معنا برای شهرداری دارد یکی کاهش درآمدها و دوم افزایش هزینه هاست. درآمدهایی که در حوزه های اقتصادی و فرهنگی داشتیم عملا کاهش می یابد و رعایت فاصله فیزیکی در فضای اجتماعی نیز استفاده از ظرفیت کمتر با ناوگان قبلی است. مترو و اتوبوسرانی با 50درصد ظرفیت فعالیت می کنند. شرایط ترافیکی نیز در آن اختلال ایجاد شده است. در تمام دنیا دولت ها حمایت ویژه ای از شهرداران شد که ما در این شرایط از آن بی بهره ماندیم.

وی افزود: در بخش نقد حدود 70درصد عمل کردیم و در بخش غیرنقد در شرایط عادی نیز مشکل داشتیم. لایحه دو فوریتی تصویب شد اما به دلیل آن که دستگاه های نظارتی نقطه نظرهای دیگری داشتند که در حال پیگیری آن هستیم. ممیزی را به روز خواهیم کرد چرا که آخرین ممیزی مربوط به سال 86 است. ضمن آن که 70درصد بودجه را به حمل و نقل اختصاص می دادیم و اوراق مشارکت سال 98 را دریافت کردیم.

وی با اشاره به پرونده های فساد گفت: اصراری نداریم که جار بزنیم اما حق و حقوق شهرداری توسط بخش حقوق در حال پیگیری است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی به شما داشتند که حضورتان در هیئت دولت آورده ای برای شهر نداشته است، افزود: حضور شهردار تهران در دولت قانون نیست. سنتی بود که در دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهرداری کرباسچی پایه گذاری شد. به عنوان مثال به ثمر رسیدن اوراق مشارکت شهرداری به دلیل حضور شهردار تهران در هیئت دولت و پیگیری های ما بود. شهردار تهران نماینده کلانشهرهاست یعنی نماینده 50میلیون در دولت است. دولت نیز به این ارتباط نیاز دارد. در دوره هایی نیز در شهردار تهران در دولت حاضر نبود مانند دولت هشتم و نهم و دولت قبل شهردار در هیئت دولت نبود. سیل 98 ، آتش سوزی زاگرس، سقوط هواپیمای اوکراینی، شرایط کرونا و حوادث آبان شهرداری تهران اصلی ترین بازوی دولت بوده است. غیرمستقیم آن سیل تهران است. در عید 98 اگر مراقبت های لازم انجام نمی شد تهران سیل می آمد. خوشبختانه با آمادگی این بحران کنترل شد. دولت و شهرداری نیازمند یکدیگر هستند.

حناچی تاکید کرد: شرایط دولت هم غیرعادی است و وقتی برای کرونا از صندوق توسعه استقراض می شود. من ادبیات تند و طلبکارانه را نمی پسندم و فکر می کنم با پیگیری و استدلال می توان به نتیجه رسید و ما این راه را در پیش گرفته ایم.

حناچی با اشاره به این که جماران یک محله نیست جماران یعنی ایران، تاکید کرد: وقتی کاسترول به ایران آمده بود به جماران رفت گفت: شما در انتقال این پیام به جهانیان کوتاهی کردید. ساده زیستی امام خمینی (ره) را می گفت. با این نگاه جماران یک محله نیست. بالاخره پیام ساده زیستی و نحوه برخورد با مواجه با مردم را می شود منتقل کرد. سطح ملی جماران مانند بقیه مباحث کشور باید حریم داشته باشد که ندارد. در سال 80 در شورای عالی شهرسازی این محدوده طرح کوچک شده است. امروزه این طرح عمل کرده است و جماران را به شکل سابق نگه داشته است. 146پلاک مسکونی در آنجا هستند که بیش از 30 پلاک آن در اختیار دولت و شهرداری است. 104 پلاک مسکونی است و مشکلی نداشته و بازسازی کرده اند. مطمئنم هر کاری با این نگاه توجه به مقیاس جهانی و ملی و حتی محلی باید به این موضوع نگاه کرد.

شهردار تهران افزود: آخرین مصوبه این محله در شورای عالی شهرسازی بوده است. این که شورای عالی شهرسازی مجدد آن را بازبینی می کند غیرعرف نیست اما مقیاس با اهمیت است و شورای عالی وارد این مقیاس ها می شود. پیش از انقلاب بسطام 3-4هزار نفر بوده است اما شورای عالی شهرسازی مصوباتی در آن دارد. یعنی طرح های بازبینی غیرعرف نیست.

حناچی درباره بازپس گیری و فروش املاک گفت: در گزارش اولیه که املاک ارائه کرد 3هزار املاک شهرداری در اختیار غیر بود. طبیعتا بسیاری از این ها مصوبه شورای شهر را برای واگذاری نداشتند. بازپس گیری املاک در حال انجام است و مقاومت هایی وجود دارد که با همکاری دادستان پیگیری و انجام می شود.فروش املاک به شکل مزایده انجام می شود و سازمان املاک با برگزاری مزایده ها را برعهده دارد. گردش کار و روش کار برگزاری مزایده است. ملک اقدسیه به مزایده شده و متقاضی دارد و در انجام فرآیند آن هستیم و انجام خواهد شد.

افزایش طرح ترافیک در دنیا

حناچی با اشاره به طرح ترافیک تهران تاکید کرد: ستاد کرونا گفت با دستور ما نبوده و با مصوبه شورای ترافیک تهران می توانید طرح ترافیک را اجرا کنید. شورای ترافیک تهران به ریاست شهردار تهران است. در شورای شهر تهران اجرای طرح ترافیک مطرح شد و ما آن را اجرا کردیم. در حال حاضر یک هفته طرح ترافیک لغو شده آنهم به دلیل افزایش ابتلا و جانباختگان کرونا است. ما در شهرداری تهران تقاضای سفر را سفارش نمی دهیم بلکه آن را مدیریت می کنیم. در کمیته مربوطه در ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح ترافیک مطرح شد و مباحثی مانند دورکاری 50درصدی مطرح شد. اما تبعاتی خواهد داشت و سفرهای بین شهری افزایش می یافت و دولت با آن موافقت نکرد. طرح ترافیک لغو شد و قرار شد مطالعاتی در مورد افزایش آلودگی و تاثیرات لغو طرح ترافیک انجام خواهد شود. طرح ترافیک را در دنیا ملغی نکرده اند بلکه شدت آن را افزایش دادند در کنار آن استفاده از مسیرهای دوچرخه و پیاده را توصیه کرده اند. پزشکان و پرستاران سهمیه ای برای ورود ترافیک در نظر گرفته شده است.

کم و کیف اوراق مشارکت

شهرداری تهران در خصوص چگونگی خرج کردن اوراق مشارکت گفت: خوشبختانه اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیری‌های انجام شده حل شد و به شهر بازگشت که البته بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق برعهده شهرداری و ۵۰ درصد برعهده دولت است.

حناچی افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ نیز که ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان برای مترو است نیز به سرانجام رسید که این اوراق عمدتا برای خطوط شش و هفت است که در این خطوط هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: البته بخش اول خط ۱۰ مترو نیز به زودی افتتاح می‌شود و این اوراق قطعا در حمل و نقل عمومی صرف می‌شود.

شهرداری پیگیر صدور پروانه ساخت پلاسکو

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مبلغ کارت بلیت خبرنگاران کم است گفت: اگر خبرنگاران از ما طرح نخواهند به همه کارت بلیت رایگان می‌دهیم اما در مورد افزایش بهای این کارت این مسئله را از طریق انجمن صنفی بررسی کنید و از هر اقدامی که باعث شود استفاده از حمل و نقل عمومی در شرایط غیر کرونایی افزایش یابد استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست پیروز حناچی درخصوص ساختمان پلاسکو و تأمین پارکینگ آن نیز اظهار کرد: پلاسکو ساختمانی است که قبلا برج اداری تجاری بوده و تخریب شده، در آن شرایط ضوابطی وجود نداشته و حالا می خواهیم ضوابط را در ساخت مجدد آن اجرا کنیم. مصوبه شورای تأمین که در آن عنوان شده بود در ازای صدور پروانه پول گرفته نشود قانونی نیست و صدور پروانه برای این ساختمان در حال پیگیری است. کمبود پارکینگ آن نیز در ساختمان مقابل که به عنوان پارکینگ پروانه معروف است مقرر شده تامین شود که هزینه های مقاوم سازی این ساختمان را بنیاد پذیرفته که پرداخت کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص صدور برگه جریمه ورود به طرح ترافیک برای افرادی که تا قبل از ساعت تعیین شده وارد طرح شده اند، گفت: این افراد جریمه نشده بودند و تنها برای آنها پیامک ارسال شده بود که دستور داده شد ملاحظات لازم در نظر گرفته شود و نیم ساعت دیلی که ما داشتیم مد نظر قرار گیرد و همه این موارد از سیستم پاک شود.

انتقال روزانه 5700تن زباله در آرادکوه

وی در خصوص دفن زباله های شهر تهران نیز افزود: این موضوع بسیار پیچیده است و فرآیند گسترده ای از خانه شهروندان تا آرادکوه را شامل می شود. ما در تلاشیم که با کاهش زباله ها ارسال کمتری به مجموعه آرادکوه داشته باشیم. مطالعات طرح جامع پسماند آغاز شده اما با توجه به شرایط کرونایی تا حدودی با تأخیر مواجه شده است.

حناچی ادامه داد: تا پیش از کرونا روزانه ۷۰۰۰ تن تولید زباله داشتیم که با تلاش همکارانمان به ۵۷۰۰ تن کاهش دادیم. ایده آل ما این است که حداقل زباله ممکن به آرادکوه برده شود. با فاصله گیری از شرایط کرونایی به سمت اجرای این طرح پیش خواهیم رفت.

وی در خصوص موضوع شفافیت که مورد تاکید شورا و شهرداری تهران است نیز گفت: آنجایی که شهرداری متضرر شده از طریق بخش حقوقی شهرداری در حال پیگیری موضوع است و پرونده ها در جریان است.

سختی اداره پایتخت بدون شهر فروشی

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سه شنبه های بدون خودرو نیز افزود: این موضوع بخشی از کار مدیران شهرداری است که مردم را به حمل و نقل عمومی تشویق کند و فضا برای این پروسه باز شود. این بخش بسیار کم هزینه است و تأثیرات زیادی دارد. مدیران من به تناسب فعالیت خود در مناطق در تلاش هستند مسیرهای دوچرخه سواری را به صورت پیوسته داشته باشیم. به شکلی که در حال حاضر در میرداماد دو مسیر رفت و برگشت دو چرخه ایجاد شده و امیدواریم در سایر مناطق نیز این مسیرها به یکدیگر متصل شود و موضوع دوچرخه با باور مردم عجین شود.

بی تردید باید فضایی فراهم کنیم که برای مسیرهای کوتاه، شهروندان از دوچرخه استفاده کنند. این کار نیازمند همکاری مردم است و آمارها نشان می دهد نسبت به روزهای نخست این طرح را شروع کردیم استفاده از دوچرخه بسیار زیادتر شده، البته باید دوچرخه های برقی و اسکوتر نیز به این موضوع اضافه شود.

شهردار تهران در خصوص لایحه دو فوریتی جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا اظهار کرد: حدود ۱۳ یا ۱۴ بند در این لایحه وجود داشت که برخی در مسیر کمیسیون ماده ۵ و برخی نیز که مربوط به آراء ماده ۱۰۰ بوده در حال پیگیری است. ابهامات قوه قضائیه پاسخ داده شده و شورا و فرمانداری نیز این لایحه را تصویب کرده است. لذا مانع جدی برای انجام آن وجود ندارد و در دستور کار است.

حناچی در خصوص انتصابات صورت گرفته در شهرداری تهران گفت: یکی از سخت ترین کارهای ما انتصاباتی است که باید انجام شود بعضا به دلیل سخت بودن ممکن است گاهی مماشات کنیم اما در بقیه موارد مماشاتی وجود نداشته است. ما ادعای تغییر رویکرد در شهر داشتیم که بدون شهر فروشی آن را اداره کنیم و این اتفاق افتاده. هر چند که سختی های بسیاری به همراه داشته است.

پیگیری بخشنامه ممنوعیت کودکان زباله گرد

وی ادامه داد: پادگان ۰۶ یک نمونه آن بود. ما سهم شهرداری را در این پروژه به شهر اختصاص دادیم و توافقاتی با مجموعه نیروهای مسلح داشتیم که به تصویب شورای عالی شهرسازی نیز رسید. در ادامه نیز در این هفته امتداد مسیر استاد معین تا سی متری جی افتتاح می شود. به این ترتیب نسل اول پروژه دوره های قبل به اتمام می رسد. نسل جدید پروژه ها بخش عمده به صورت محلی است که لیست آنها نیز منتشر خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص دورکاری نیروهای شهرداری تهران گفت: به طور قطع دورکاری قبل از شرایط کرونا نیز مطرح بوده و آئین نامه آن تهیه شده است. در شرایط کرونا این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته، چرا که ما انباشت نیروی انسانی شدیدی داریم و کارمندان بعضا در فضای محدودی حضور دارند که این موجب شیوع بیشتر کرونا می شود. لذا ناچاریم که از روش های دورکاری بهره بگیریم.

وی در خصوص زیرگذر استاد معین نیز گفت: یکی از دلایل دو طرفه نشدن زیرگذر استاد معین بن بست بودن این مسیر بود که با افتتاح ادامه استاد معین تا سی متری جی این مشکل حل می شود و استاد معین در مسیر جنوبی باز می شود. لذا شرایط دو طرفه بودن این زیرگذر فراهم می شود.

شهردار تهران در خصوص بکارگیری کودکان در موضوع زباله گردی و ممنوعیت آن نیز گفت: با سازمان بهزیستی و بهزیستی استان تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران موضوع زباله گردها و معتادان متجاهر بررسی و پیگیری می شود. فراوانی و تراکنش موضوع زباله گردی بسیار زیاد است اما این موضوع را پیگیری کردیم و خیلی کم شده است اما همچنان ممکن است مواردی باشد. چرا که همه این چرخه زیر نظر ما نیست.

پیروز حناچی در خصوص تفاهم نامه شهرداری تهران با شرکت راه آهن برای مسیر راه آهن تهران تبریز گفت: به محض اینکه قسط اول توسط شهرداری به راه آهن پرداخت شود کل عرصه این محور در اختیار ما قرار می گیرد که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 592821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟