صدا و سیما خشونت علیه زنان را تئوریزه نکند / زنان با استقلال اقتصادی، خشونت کمتری می پذیرند

خشونت پذیری زنان/  اگر این زنان درآمد داشته باشند چقدر خشونت پذیری شان کاهش خواهد یافت؟ آذر منصوری، فعال حوزه زنان در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یک قاعده وجود دارد بخشی از جامعه که شهروند درجه دوم تلقی می شود، در بحران ها آسیب پذیری بیشتری دارند. ارزیابی ها نشان می دهد که وقتی زنان به این باور برسند که جنس دوم محسوب نمی شوند، از خود برابر خشونت ها بیشتر محافظت می کنند. در سطح عرصه عمومی تلاش برای مقابله با خشونت ها حالت جنبشی تری به خود می گیرد.

تاثیر مستقیم استقلال اقتصادی با خشونت پذیری زنان

وی با اشاره به کشورهایی که خشونت علیه زنان را تا حدودی مهار کرده اند، تاکید کرد: تجربه این کشورها تایید می کند که فقدان قدرت اقتصادی زنان می تواند مقدمه آسیب پذیری بیشتر آنها در بحث خشونت علیه زنان باشد به میزانی که زنان از نظر استقلال اقتصادی دسترسی و جایگاهشان ارتقا پیدا کند، خشونت پذیری کاهش می یابد. رابطه مستقیمی بین استقلال اقتصادی و خشونت پذیری زنان وجود دارد.

قانونگذار بداند زن شهروند درجه دو نیست

این فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه  مهم ترین مسئله  باور و فرهنگی که است که در جامعه وجود دارد ادامه داد :  فرهنگ مردسالاری که عمدتا زن را جنس دوم تلقی کرده و جزو مایملک محسوب می کند بیشترین عامل قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان است. بنابراین باید جامعه آموزش ببیند که زن نیز از حقوق انسانی برابر برخوردار است و قاعدتا نباید جنس دوم، شهروند درجه دوم محسوب شود. از طرف دیگر قانونگذار و برنامه ریزان کشور اگر به این باور برسد که زن حقوق انسانی برابر دارد، در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها این اصلاحات را اعمال می کند.

نمی توان حقوق انسانی زنان را نادیده گرفت

به گفته آذر منصوری؛ وقتی نیمی از جامعه در معرض آسیب باشد قطعا این آسیب متوجه نیمه دیگر نیز خواهد بود. به همین دلیل رفع تبعیض علیه زنان و کاهش نابرابری ها یکی از الزامات توسعه و پیشرفت کشورها قلمداد می شود وی بر همین اساس چنین گفت : قاعدتا نیاز داریم که در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی در این خصوص تجدید نظرهای جدی داشته باشیم و اصلاحاتی را انجام دهیم تا زنان بدانند که از چه حقوقی برخوردار هستند. حتی زنان خانه دار نیز براساس حقوق انسانی و قانون و شرع از حقوقی برخوردار است. نمی شود کسی که مدیر و مسئول خانواده است را جنس دوم تلقی کرد و این حس تبعیض و نابرابری به کل خانواده (به جز مردان که خود را جنس برتر محسوب می کنند) سرایت می کند.

رسانه ملی خشونت علیه زنان را تئوریزه نکند

تا زمانی که این حس نابرابری وجود دارد نمی توانیم که ادعا کنیم اراده ای برای برطرف کردن آن وجود دارد. بنابراین نهاد آموزش مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و مجموعه های فرهنگی که از بیت المال ارتزاق می کنند مسئول آموزش های لازم هستند برای ارائه به آحاد جامعه. نهادهای غیررسمی مانند رسانه ها به ویژه رسانه ملی مسئولیت دارد تا این آموزش را به جامعه بدهد نه این که خودش خشونت را تئوریزه کند و با تولیداتش به تمام جامعه القا کند که زن جنس دوم تلقی می شود.

توجه به ماموریت دین با توجه به اقتضائات زمانه و محیط

وی با اشاره به بلوغ دختران در دو سه دهه گذشته، تاکید کرد: دختران با راهیابی به آموزش عالی توانسته اند به توانمندی و تخصص هایی دست یابند. بنابراین عدم توجه به موضوع زنان جامعه را با تعارضاتی روبرو می کند که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد که تنش های بیشتری به وجود می آورد که آثار و تبعات آن را می بینیم.

آذر منصوری افزود: احکامی که برای بعضی تصمیمات مورد استناد قرار می گیرد، باید در نظر گرفته شود که ماموریت و رسالت اصل دین با توجه به اقتضائات زمانه و محیط پیرامونی اش کمک به جامعه انسانی است. به فرموده حضرت علی (ع) "وقتی فقر از در بیاید، دین و ایمان از پنجره بیرون می رود." این قاعده کاملا مشخص است. قاعدتا یکی از ضرورت هایی که باید به آن توجه کرد که اجرای احکام مبتنی بر اقتضائات زمان و مکان باشد و اگر این اقتضائات مورد توجه قرار نگیرد باور جامعه به سمتی می رود که در تقابل با این احکام قرار می گیرد. در بحث زنان نیز این موضوعیت بیشتری دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟