محیط بانان ، دست خالی مقابل متخلفان / محیط زیست باید با ابزار سنجش از راه دور کنترل شود

محیط زیست – حفاظت | به گزارش خبرنگار رکنا، سرهنگ محبت خانی ، شمار محیط بانان شهید را 141 نفر و جانبازان را 377 نفر اعلام کرد. معتقد است که باید تجهیزات بیشتری را به محیط بانان اختصاص بدهیم. اما نظرات دیگری هم وجود دارد.برخی از فعالان محیط زیست از کمبود امکانات و اختیارات محیط بانان گلایه مند هستند اما پیشنهاد آنها این است که محیط بانی و مقوله محیط زیست خاستگاه فرهنگی دارد نه نظامی.

آنها تنش هایی که در برخی مناطق ، بین محیط زیست و اهالی بومی ایجاد می شود را به سبب ساختار نظامی محیط بانی می دانند. مضاف بر این می گویند چرا محیط بانان ما نظامی اداره می شوند اما اختیارات یک نظامی را ندارند.
محمد درویش « کنشگر محیط زیست، روزنامه‌نگار و کویرشناس اهل ایران»، در این باره که چگونه می توانیم تنش و خسارات جانی و مالی برای محیط بانان و محیط زیست کاهش دهیم ، توضیحاتی دارد که در گفت و گو با رکنا اظهار کرد.

5205214


اگر کشته نشوند می توانند دفاع کنند

درویش، در خصوص « قانون حمایت از محیط بانان که در سال 95 مورد بررسی مجلس قرار گرفت» ، گفت: آن قانون به مجلس رفت و به نتیجه رسید. اما ، بندی که مربوط به حمایت از محیط بانان بود تغییر کرد. بنابراین، هیچ بهبودی در وضعیت محیط بانان حاصل نشد. همچنان، ما در شرایطی هستیم که اگر محیط بان و متخلف مقابله داشته باشند، اولین تیر را اگر متخلف بزند، محیطبان اجازه استفاده از صلاح دارد. البته اگر شانس بیاورد و کشته نشود، می تواند در مقام دفاع از بر آید.

محیط بانانی که کشته می شوند ولی شهید محسوب نمی شوند

این فعال محیط زیست، در ادامه بیان کرد: محیط بانان ما نه نظامی محسوب می شوند و نه غیر نظامی محسوب می شوند. وظایف نظامی دارند ولی اختیارات نظامی ندارند. در کشور ما اگر پرسنل سپاه ، ارتش یا نیروی انتظامی در درگیری با اشرار کشته شود، شهید است. حتی اگر یک پلیس در درگیری با یک دزد کشته شود شهید حساب می شود. اما در مورد محیط بانان ، جنگل بانان و مرتع بانان لکنت های جدی وجود دارد. خیلی از محیط بانان ما که کشته شدند، جزو شهدا حساب نشدند. یا همین افرادی که در آتش سوزی های اخیر کشته شدند، را ایثارگر یا شهید حساب نکردند. چه کسی می داند که چرا این تبعیض را قائل می شوند. در حالی که محیط بانان فعالیت نظامی مسلح دارند و زیر نظر یک فرمانده نظامی کار می کنند. واقعا، چرا کسانی که برای دفاع از اراضی کشور، در برابر قانون شکنها یا حتی اشرار مبارزه می کنند، شهید حساب نمی شوند.این ها تناقضات خیلی عجیبی است.

روش های محیط بانی ما منسوخ و منقضی است 

درویش با تاکید بر اینکه « اما نکته ای مهم تر وجود دارد، نباید برای حفاظت از محیط زیست این تعداد کشته داشته باشیم» گفت: چرا رقم کشته شده های محیط بان این قدر بالا است. چرا باید 140 نفر کشته داشته باشیم. هیچ کشور دیگری در جهان چنین رقمی را ندارد. دلیل آن استفاده از روش ها ی منقضی و منسوخ است. هیچ جای دنیا محیط بان با متخلف رودررو نمی شود. آنها با اختیاراتی که سازمان های فضائی کشورشان ارائه می دهد، محیط را زیر نظر قرار می گیرند. آنها می توانند از طریق ایستگاه های خود یا پهبادهایشان محیط را رصد کنند.

محیط زیست باید با ابزار سنجش از راه دور کنترل شود 

وی ضمن اشاره به اینکه « تمام این امکانات در ایران وجود دارد؟» بیان کرد: سازمان فضایی ایران هم بارها از محیط زیست خواسته است که این امکانات را در اختیارشان بگذارد. آنها می توانند با امکاناتشان محیط را رصد کنند و تصاویر قابل شناسائی افراد خاطی را به محیط زیست ارائه دهند. بنابراین، سازمان می تواند از طریق دادستانی این افراد را جلب و ضبط کند. این بسیار بهتر است از اینکه محیط بانانمان را با دست خالی در مقابل متخلفان قرار دهیم.آنها هم کشته شوند.

یک محیط بان  با هزینه خود منطقه اش را مدیریت کرد 

درویش گفت: هیچ نیازی برای حضور محیط بانان در جنگل ها وجود ندارد. نیاز نیست ما برای آنها اسلحه ها ی عجیب و غریب و جلقه زد گلوله تهیه کنیم. بهتر است که به آنها امکانات سنجش از دور را ارائه دهیم. به این ترتیب هم کشته و مجروح کمتر خواهیم داشت و هم تسلط بیشتری بر محیط داریم.
وی افزود: در یکی از محلات، محیط بانمان با ذوق شخصی چنین کاری کرد. او یک دوربین اوپتیکال قوی گرفت و کمین هایی درست کرد که بتواند از شکارچیان فیلم تهیه کند. این فیلم ها را در اختیار دادستان گذاشت و تقریبا تمام افراد را دستگیر کردند. بنابراین دیگران هم می ترسیدند و به آن منطقه نمی آمدند. لازم به ذکر است که محیط بان در آن منطقه بسیار کم بود که این کار را کردند. و باید گفت که این منطقه یکی از بهترین مدیریت ها را داشت. اصل ماجرا این است که بر روی تغییر کار کنیم.

قضیه محیط زیست و محیطبانی ذاتا فرهنگی است

این فعال محیط زیست تاکید کرد: ذات محیط نظامی گری را نمی پذیرد. کسی که به عنوان محیط بان در منطقه مستقر می شود باید فهم محیط زیستی داشته باشد. باید بتواند با جامعه محلی ارتباط صمیمانه برقرار کند تا برای رفع مشکلات میانجگری کند. نباید محیط بان را جامعه محلی در مقابل خود ببیند. با منطق سرنیزه و چکمه مسئله محیط زیست حل نمی شود. ما به محیط بانمان چه آموزشی می دهیم. فقط آنها را به میدان تیر می بریم و تیراندازی یادشان می دهیم. این تیراندازی چه کمکی به محیط زیست کرد؟ چه کمکی به آنها کرد؟ هیچ جز اینکه تا الان 8 نفر از محیط بانان ما حکم اعدام گرفتند. یکی از آنها هم پارسال اعدام شد.
درویش بیان کرد: ما در شرایط کنونی نگران محیط بانان هستیم، اما باید مدیریت ، شوه نظارت و اصول محیط بانی را تغییر دهیم. ما که این امکانات را در کشور داریم، چرا استفاده نمی کنند؟ مگر سازمان فضائی ایران از سازمان محیط زیست نخواسته است که به آنها یاری برساند؟ بارها خواسته است. واقعیت این است که برای مدیران محیط زیست مهم نیست.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 586312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟