از ترس کرونا به دامن بیماری سرخک پناه نبریم

واکسیناسیون/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع ویروس کرونا علاوه بر مشکلاتی که برای بزرگسالان به وجود آورده سلامت نوزادان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 5درصد واکسیناسیون ها در دوره شیوع کرونا به موقع انجام نشده است. مردم می ترسند از خانه بیرون بیایند حتی برای سلامتی نوزادان خود.

دکتر سید محسن زهرایی

دکتر سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: ایران در امر پوشش 99درصدی واکسیناسیون جزو بهترین کشورهای جهان است. اما طبیعتا دستاوردی در کنترل بیماری هایی مانند سرخک، فلج اطفال و... حاصل می شود که پوشش واکسیناسیون را حفظ کنیم. اگر این دستاوردها افت کند دوباره شاهد شیوع فلج اطفال، سرخک و... در کشور خواهیم بود.

واکسیناسیون را عقب نیندازید

وی با اشاره به اتفاقات ماه های گذشته با شیوع بیماری کرونا افزود: طبق هشدارها و توصیه های بهداشتی خانواده ها باید در خانه بمانند و به جز موارد ضرور از خانه بیرون نمی آمدند. از سوی دیگر کادر درمان مشغول رصد و غربالگری بیماری کرونا شدند و کووید-19 محور کار آنها قرار گرفت. آنالیزها نشان می دهد به این دو دلیل، با افت 4-5درصدی واکسیناسیون روبرو شدیم. برای مدیریت این موضوع، به اطلاع رسانی و آموزش مردم بستگی دارد. خانواده ها باید مطلع شوند که در خانه بمانید و فقط برای کار ضروری از خانه خارج شوید، واکسیناسیون را به عنوان یک کار ضروری تلقی کنند. مردم نباید بگویند که بچه من دو ماه، شش ماه یا... و سالم است پس واکسنش را بعد می زنیم.

افراد مشکوک به کرونا از درهای مخصوص وارد مراکز درمانی می شوند

سید محسن زهرایی با اشاره به این که باید به مردم اطمینان می دهیم که خدمات واکسیناسیون ارائه می شود، گفت: مراکز و واحدهای بهداشتی که واکسیناسیون انجام می دهند نیز ایزوله و کاملا ایمن هستند. این نگرانی را نداریم که بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا به این مراکز مراجعه کنند چون پایگاه سلامت مراکز درمانی پر تردد، نیز جدا شده است و بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا از در دیگری وارد مراکز درمانی می شوند. ضد عفونی و گند زدایی سطوح و... به صورت روزانه انجام می شود و توصیه های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و... نیز توسط کادر درمانی پایگاه های سلامت رعایت می شود. تمام این موضوعات برای آرامش خانواده هاست تا به موقع واکسیناسیون نوزادان خود را انجام دهند. امیدواریم که در آینده بسیار نزدیک شاهد واکسیناسیون کامل باشیم.

باید مراقب ورود سرخک به کشور شویم

رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: باید دید در چه منطقه ای قرار داریم. ایران بین افغانستان، پاکستان و عراق قرار گرفته است و این کشورها آمار واکسیناسیون بسیار پایین و بیماری هایی مانند سرخک در این کشورها بسیار شایع است. البته بیماری سرخک در کشورهای اروپای غربی نیز در سال گذشته شایع شد و مشکلات بسیاری را برایشان ایجاد کرد. ایران پوشش واکسیناسیون بالایی دارد. اما اگر این کاهش واکسیناسیون ادامه یابد، بیماری سرخک نیز از مرزها عبور می کند و در کشور ما شایع می شود. بیشترین آسیب به صورت مستقیم به فردی وارد می شود که واکسن نزده است. اما باید درنظر داشته باشیم در تجمعات اگر فردی به سرخک مبتلا باشد افراد دیگر که واکسن هم زده اند، در معرض خطر قرار می گیرند. درست است که خطر اصلی برای فردی است که واکسن نزده اما سایر افراد را هم مورد مخاطره قرار می دهد.

سیدمحسن زهرایی در پاسخ به این سوال که این بی توجهی به واکسیناسیون ها در شهرها بیشتر بوده یا روستاها؟ تاکید کرد: طبیعتا در روستاها کمتر بوده و بار بیشتری در شهرها داشته چرا که تراکم جمعیت شهرها نیز بیشتر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 585710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟