لزوم تاییدیه آتش نشانی برای خرید و فروش ساختمان / ایمنی در اولویت مردم قرار ندارد

ساختمان ناایمن / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: طبق اعلام مدیریت شهری 33هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است. این ساختمان ها کم خطر، میان خطر و پرخطر هستند.

با آتش سوزی های مانند ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا که هر از چند گاه رخ می دهد و جان شهروندان تهرانی را می ستاند، موضوع ناایمنی ساختمان ها را برجسته و پراهمیت می کند. اما پس از گذشت یکی، دو هفته این موضوعات از یاد می رود و تا حادثه بعدی به دست فراموشی سپرده می شود. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره ناایمنی ساختمان ها تاکید کرد: مشکل اینجاست که ایمنی در اولویت مردم قرار ندارد.

جلال ملکی

بلندمرتبه ها خطر بیشتری دارند

وی با اشاره به این که خطرات بلندمرتبه ها بیشتر است، گفت: براساس یک طرح شهری در تعداد زیادی از بلندمرتبه های تهران حاضر شدیم و به ساکنان آن به صورت رایگان آموزش هایی ارائه کردیم. طرح دیگری نیز قرار بود شب عید به اجرا برسد اما به دلیل شیوع کرونا اجرای آن به تعویق افتاد. طبق طرح دوم قرار بود آتش نشانی از ساختمان ها بازدید و ناایمنی های آن را مشخص کند. اما این طرح با شیوع کرونا فعلا قابل اجرا نیست.

سید جلال ملکی با اشاره به کلاس های آموزشی، افزود: در سراهای محله شهرداری کلاس های آموزشی برگزار می شد و مربیان آتش نشان داوطلب در کلاس ها موارد ناایمنی ساختمان ها را به مردم آموزش می دادند. اما این کلاس ها نیز به دلیل شیوع کرونا فعلا برگزار نمی شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان این که قانون آتش نشانی را پیگیر مباحث حقوقی نکرده است، تاکید کرد: پس از بازدید از یک ساختمان گزارش را به شهرداری منطقه ارائه می کنیم اگر ناایمنی در ساختمان وجود داشته باشند چند بار به مالک اخطار داده می شود و اگر مالک توجهی به این اخطارها نداشته باشد شهرداری با دادستانی هماهنگ می شود. طبق قانون سازمان آتش نشانی موظف به بازدید از ساختمان ها و ارائه دستورالعمل رفع ایمنی است.

پلمب ساختمان ها نارضایتی در پی دارد

جلال ملکی با تاکید بر این که باید نگاه خود را نسبت به ایمنی تغییر دهیم، افزود: از 33هزار ساختمان بازدید کردیم و متاسفانه همه این ساختمان ها ایراد ایمنی داشتند و کم خطر، پرخطر و میان خطر بودند. سوال این است که آیا می توان ساختمان های ناایمن که برخی مرکز خرید، بیمارستان، پاساژ و... هستند را پلمب کرد؟ سال گذشته دستگاه قضایی جهت حفظ سلامت شهرونان تصمیم به پلمب 3 ساختمان کرد اما با موجی از نارضایتی روبرو شد. البته باید گفت که در تمام دنیا، حتی کشورهای پیشرفت برخی با ایمنی مشکل دارند. همیشه به دلیل هزینه هایی که ایمنی دارد از آن استقبال نمی شود.

تغییر کاربری ساختمان های مسکونی به کلینیک!

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان این که منطقی نیست اما هنوز از قوانین 65سال پیش ایمنی پیروی می کنیم، تاکید کرد: قانون ایمنی نواقص بسیاری دارد. توجه کنید که قوانین در حوزه رانندگی کاملا شفاف است اما در حوزه ایمنی نقش های بسیاری وجود دارد که دست برخی را باز می گذارد مثلا در این قوانین عنوان شد پزشکان ساختمان های مسکونی تغییر کاربری بدهند و کار کنند. اما منظور این قانون مطب بوده است. این موضوع شفاف توضیح داده نشده و کار به جایی می رسد که یک کلینیک با اتاق جراحی و... در یک ساختمان مسکونی دایر می شود.

بیمه با قیمت گزاف

وی با تاکید بر این که قوانین در حوزه ایمنی کلی است، افزود: قوانین ایمنی واضح و شفاف نیست. از سوی دیگر به دلیل هزینه بر بودن ایمنی، دنبال آن نیستیم و حتی اجازه برخورد با آن هم صادر نمی شود. وقتی به مراکز ناایمن خطار می دهیم سریع می گویند می خواهید کارگران را بیکار کنید و فشارها افزایش می یابد تا برخوردی با آن نشود. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیمه ها مکلف هستند که اجازه بیمه کردن ندارند و یا با هزینه های گزاف ساختمانهای ناایمن را بیمه می کنند چون ریسک آن بالاست.

تاییدیه آتش نشانی برای خرید و فروش ساختمان اجباری شود

جلال ملکی با اشاره به این باید فرهنگ ایمنی را افزایش دهیم، گفت: چرا باید کار به دعوا و برخورد قضایی برسد؟ در ایران نیز باید بیمه ساختمان مبتنی بر گزارش و تاییدیه آتش نشانی صادر شود. در حالی که بیمه ها بدون تاییدیه ساختمان ها را بیمه می کنند. مالکان ساختمان های ناایمن نیز از این موضوع استفاده کرده و به جای پرداخت هزینه ایمنی ساختمان، ساختمان را بیمه می کنند. اما سوال این است که آیا بیمه ها می توانند خسارت فوت شدگان را هم جبران کنند؟ راه حل دیگر این است که خرید و فروش ساختمان های ناایمن ممنوع شود و تاییدیه آتش نشانی نیز جزو استعلام های ضروری خرید و فروش گنجانده شود. متاسفانه ایمنی مغفول مانده در حالی که تضمین کننده جان انسانهاست. اما دارایی، بیمه، مالیات و... اهمیت بیشتری دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟