یاد بگیریم به زن مان "تو دهنی" نزنیم ! / طلاق های ایران جنس زنانه دارد

طلاق / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: حالا زنان در بوشهر تقاضای طلاق می دهند و این تقاضای زنان افزایش یافته است. طبق اعلام رسمی، روزانه 20 تا 30نفر به دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان استان بوشهر مراجعه می کنند. آنها درصد کمی از زنان هستند که قانون مردان را دور می زنند و خود را به یک حامی می رسانند و قطعا تعداد زنانی که راغب به طلاق هستند، بیش از آمار اعلام شده است.

اردشیر گراوند، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این موضوع پرداخته و تاکید کرد: رغبت زنان برای طلاق حتما بیش از آن چیزی است که تبدیل به تقاضا می شود.

اردشیر گرواند / جامعه شناس

زنانی که تا آخر تحمل کرده اند

وی با اشاره به کنترل های اجتماعی افزود: قباحت عمومی جامعه، رعایت کردن مردم و ملاحظه مردم همیشه باعث شده عدد طلاق بسیار کمتر از آنچیزی باشد که در واقعیت وجود دارد. طلاق در استان بوشهر همیشه کمتر از بقیه استان های کشور بوده است. اگر زن ها در بوشهر تقاضای خود را نشان می دهند معلوم است که زنان اینقدر تحمل کرده اند که دیگر جایی برای تحمل وجود ندارد.

طلاق های فصلی در ایران

اردشیر گراوند گفت: بعضی از آمارهای طلاق ها به دلیل نوسانات فصلی بالا و پایین می رود. گاهی تقاضاهای طلاق را محاکم نمی پذیرند و بعد از مدتی این تقاضاها وارد سیستم می شود و باعث افزایش آمار تقاضا می شود. در حالی که بخشی از این تقاضاها با تاخیر ثبت شده اند.

این جامعه شناس افزود: شرایط اقتصادی – اجتماعی ایران به افزایش تقاضای طلاق دامن می زند.

اردشیر گراوند در پاسخ به این سوال که چرا تقاضای طلاق در زنان افزایش می یابد؟ گفت: طلاق های ایران عموما زنان است. در طول چند دهه اخیر حقوق زنان کمتر رعایت می شود آنهم به دلیل مسائل مردانه است. مشکلات زندگی، خشونت های خانگی، ارتقا آگاهی زنان و... در افزایش تقاضای طلاق زنان تاثیر دارد.

وی با اشاره به ساختار زندگی سنتی در ایران تاکید کرد: مردان هنوز به دنبال اعمال رفتار سنتی هستند. به نظر من تقاضای طلاق در ایران جنس زنانه دارد تا مردانه چون زنان به حقوق خودشان آگاه شدند و آن را مطالبه می کنند. مردان هم حاضر نیستند به آن تن بدهند و به همین دلیل جنس طلاق ایران تا دهه های آینده نیز زنانه خواهد ماند.

رفتار سنتی با زنان آگاه

اردشیر گراوند در پاسخ به این سوال که آیا اعتیاد و ضرب و شتم زنان عامل اصلی تقاضای طلاق می شود؟ گفت: اعتیاد ضرب و شتم را تشدید می کند. در جامعه سنتی ایرانی نوع مردسالاری در ایران، اعمال خشونت یک طرفه و... وجود داشته و دارد. ما هنوز هم داریم براساس ساختار سنتی پیشین با زنانمان رفتار می کنیم، در صورتی که باسوادی و تحصیل کردگی زنان را به حق و حقوقشان آگاه کرده است و باید مانند انسان با آنها رفتار شود اما هنوز تن به این نداده ایم و براساس ساختار سنتی پیشین خشونت خود را داریم.

باسوادی کمتر از پوشیدن لباس نو روی رفتارمان اثر گذاشت

این جامعه شناس با بیان این که چیزی که همیشه فکر می کنم با تاخیر انجام داده ایم این است که ما باسواد و تحصیل کرده شدیم، تاکید کرد: با نخبگان و رسانه نتوانستند معادل این باسوادی رفتارتان را اصلاح کنیم. به طور طبیعی باید منتظر این عوارض در آن باشیم. انگار باسواد کمتر از پوشیدن لباس نو روی رفتارمان اثر گذاشته است.

اصلاح رفتار نداشتیم

وی با اشاره مجدد بر این که ما با سواد شدیم در حد عالی ولی انگار این باسوادی اثری در اصلاح رفتارمان نداشت، گفت: اگر این اصلاح صورت گرفته بود، افزایش آمار طلاق، فساد، سرقت، فساد مالی و اداری و حتی نوسان ارز و طلا وجودا نداشت. مگر می شود ملتی باسواد باشند اما در نوسانات ارز، بورس و طلا اینقدر ناجوانمردانه رفتار کنند. هزینه چند هزار میلیاردی که خرج تحصیل مردم شده چرا اثری در رفتارشان نداشته است؟ رسانه، صدا و سیما، نخبگان، مسئولان و... باید این اصلاح رفتار را انجام می دادند که موفق نبودند و نتوانستیم از این دارایی خوب استفاده کنیم.

چه کسی زن ذلیل است؟

اردشیر گراوند در پاسخ به این سوال که خط قرمزها در رسانه چقدر دست آنها را برای اصلاح رفتار بسته اند؟ تاکید کرد: این حوزه اصلا ربطی به خط قرمز ندارد. این که به زن تان سیلی نزنید، به زن تان "تو دهنی" نزنید، او را تحقیر نکنید، کوتاه آمدن در مقابل همسر "زن ذلیلی" نیست، هیچ ربطی به خط قرمزها ندارد. یاد نگرفتیم اگر سکه شد 9میلیون و دلار 20هزار تومان آن را نخریم. گاهی می گویند پول من نابود می شود اما اینطور نیست. اگر ملت 80میلیونی بازار را کنترل کنند پول کسی نابود نمی شود. بسیاری از اصلاح رفتارها ربطی به ساختار سیاسی ندارد. یاد نگرفتیم به حق همدیگر تجاوز نکنیم یا همدیگر را آزار ندهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 582280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟