شورای عالی معادن، رای خود را نادیده گرفت / می گویند 4 متر باغاتتان را ارتفاع بدهید !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ معادن تراورتن در کوهستان کرکس، سال ها سبب شکایت اهالی محلی شده است. از این کوهستان، چند شهر متاثر هستند. مانند نطنز که همه آن را به گلابی هایش می شناسند. نفس وجود این معادن برای منطقه اسیب زا است. اگر بخواهیم هم دغدغه های محیط زیستی و هم دغدغه های اقتصادی را درک کنیم، باز هم می توانیم انتظار داشته باشیم که فعالیت معادن کنترل شده باشد. اما بنا به اظهارات اهالی و فعالان محیط زیست ، در این بهره برداری ها شلختگی حاکم است.
فاطمه قاسمی ، فعال محیط زیست اهل ابیانه که منطقه زندگی و فعالیتش تحت تاثیر این معدن کاووی ها است، برای ما از شرایطی می گوید که منطقه حفاظت شده کرکس و باغات هم جوار آن ، به سبب معادن کوه کرکس دچار شده اند.

قاسمی گفت: همه حیات منطقه و بقای اکوسیستم آن مرهون کوه کرکس است. ادامه معدن کاوی در این منطقه سبب معدوم شدن این کوهستان می شود. طبیعتا اکوسیستم منطقه نابود خواهد شد. یک زمانی گلابی نطنز زبانزد بود اما تمام این درختان امروز، زیر غبار تراورتن هستند و نابود می شوند. تعطیلی یک یا دو معدن هیچ تاثیری در نابودی منطقه حفاظت شده کرکس ندارد.در حقیقت، بقای طبیعت منطقه کرکس در گروی کوهستان کرکس است. معدن کاوی هایی که درباره آنها صحبت می کنیم، آهسته آهسته کوه را می خورند. آیا ما می توانیم کوه را دوباره بسازیم؟

شورای عالی معادن رای خود را زیر پا گذاشت

این فعال محیط زیست ، در ادامه گفت: تاکنون ما به مجلس، سازمان محیط زیست، رئیس سازمان ( آقای کلانتری) ، شکایت برده ایم. ما از سال 80 پیگیری هایمان را شروع کردیم. الان تقریبا 19 سال است که نتیجه ای حاصل نشده است. حتی شورای عالی معادن ، پیشتر رای داده بود که دیگر برای معادن مجوز را تمدید نخواهد کرد. اما ما دیدیم که خود این شورا رای خود را نادیده گرفت و عمده معادن مجوز دریافت کردند. در واقع کار این معادن غیر قانونی است.

مجوزمان را به خاطر اعتراض مسالمت آمیز معلق کردند

قاسمی بیان کرد: ما یک انجمن مردمی محیط زیستی با مجوز وزارت کشور هستیم. وقتی اهالی برای ادامه کار این معدن تجمع کردند، ما هم شرکت کردیم. به همان خاطر مجوزمان را تمدید نمی کردند. تجمعات که خیلی مسالمت آمیز بود. اما یکسال طول کشید تا مجوز دوباره اخذ کنیم. به نوعی می توانم بگویم مقامات محلی تطمیع شده هستند. انگار کسی نمی خواهد کار را پیش ببرد. رئیس سازمان محیط زیست، رسما در برابر اعتراض ما گفت، حرف اصلی را پول و پارتی می زند. این یعنی کمکی به ما نمی توانند بکنند.
وی افزود: جهاد کشاورزی رسما اعلام کرده است که معادن سبب خشک شدن درختان ما هستند. در حال حاضر کلیه درختان و برگ های آنها زیر غبار سیلیس و تراورتن پنهان شدند. حداقل باید در مناطق آب پاشی کنند تا محدوده از غبار معادن مصون بماند. اما این کارها را هم انجام نمی دهند. این غبار برای گیاهان و دام و حیات وحش منطقه آسیب محسوب می شود.

معادن ده ها برابر از مجوز خود مساحت را اشغال می کنند

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه " در واقع معادن قوانین بهره برداری را رعایت نمی کنند" اظهار داشت: یکی از این معادن باید نیم هکتار برداشت داشته باشد. این بر مبنای مجوزی است که از وزارت صنعت و معدن میگرفته است. اما ما میبینیم که سطح تخریب آن به 27 هکتار رسیده است. معدن دیگری که 2 هکتار حق برداشت دارد که سطح تخریب آن 42 هکتار تخمین زده شده است. یک معدن دیگر 1 هکتار اجازه کار دارد که سطح تخریبش به 31 هکتار رسیده است. خب مسلما مشخص است که منظور ما از اقدامات غیرقانونی چیست.

دادگاه می گوید 4 متر باغات خود را ارتفاع بدهید

وی بیان کرد: ما به وزارت صنعت و معدن بازتاب دادیم که این معادن 30 یا 40 هکتار از سطح مجاز فعالیت خود تعدی کردند. اما وزارت صنعت هم به این مورد ورود نکرد و اظهار کرد که اقدامی غیرقانونی انجام نشده است.یکی از راه های معدن که پیشتر مالرو بود و الان جاده شده است، از بین باغات ما رد می شود. در یک قسمت چهار متر سطح معبر را بالا آوردند تا جاده بتواند امتداد پیدا کند. الان جاده ای که سابقا هم سطح باغات بود چهار متر مرتفع تر شده است. مسلما باغ داران به دادگستری شکایت بردند.ولی قاضی حکم داد که باغات را چهارمتر بالا بیاورید. خنده دار تر از این رای سراغ دارید.

9b60d617-b58f-4738-b25d-f05be88d203d



دشت مجاور پر از باطله های معدنی شده است

تمام باطله های معادن در دشت قرین باغات پخش شده است. اگر روزی سیلاب در منطقه اتفاق بیافتد، خواهیم دید که چه بلائی سر باغات خواهد آمد. بی تردید این باطله سنگ ها وارد روستا می شود زیرا باطله ها در خط سیل و پایین دره است. این باطله ها تا جوار باغات ما آمده است.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 581925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟