درخواست دختران بلوچ از وزیر ورزش و جوانان / دختران ساحل "رمین" چشم دوخته به موج آرزوها + فیلم
حجم ویدیو: 17.05M | مدت زمان ویدیو: 00:02:07

دختران موج سوار/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقتی کودکی را پشت سر می گذاری، باید یکسری از علائق خود را کنار بگذاری چون دختر هستی.

نه تنها یکسری از رفتارها بلکه یک سری از ورزش ها را باید کنار بگذاری چون شرع که نه عرف،  یا همان قانون نامرئی مهر ممنوعیت را بر دامن برخی از فعالیت زنان می کوبد.

آن موقع است که دوچرخه سواری ممنوع می شود... موتور سواری ممنوع می شود... رفتن به استادیوم ممنوع می شود... و...  موج سواری بانوان هم ممنوع می شود.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

"رمین"... منطقه ای در چابهار سیستان و بلوچستان است که ساحل منحصر به فردی در موج سواری است. این ساحل نه تنها مردان بلکه زنان موج سوار دنیا را به خود جذب می کند. یکی از آنها اسکی بریتون است که با ورودش به منطقه چابهار نه تنها خودش از این ساحل بی نقص لذت برد، بلکه لذت به دختران آن منطقه هدیه کرد. طعم لذتی که تا قبل از ورود او زنان سیستان و بلوچستانی آن را نچشیده بودند.

اسکی بریتون موج سواری بود که به زنان سیستان و بلوچستانی موج سواری را آموزش داد. فقر برخی از زنان را که دید برای همه شان تخت موج سواری آورد و مجانی در اختیار زنان قرار داد تا همه شان یکسان باشند و فقر دستش به زنانی نرسد که روی موج ها سُر می خورند. زنانی که چشمشان را که صبح باز می کنند و موج های زیبای "رمین" را می بینند. اما پایشان به سن نوجوانی که می رسد موج سواری طبق عرف منطقه برای دختران ممنوع است.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

قهرمان موج سواری ایرلندی در سیستان و بلوچستان

پروانه بهار یکی از این دخترهاست که شاید فقر را کمتر چشیده باشد اما لذت موج سواری را برده  و عاشق این ورزش شده است. او 16 سال دارد و می گوید: حدود 5-6 سال پیش خانمی از ایرلند به نام ایسکی بریتون (قهرمان اسکی ایرلند) به رمین آمد. موج سواری را کامل یاد گرفتم و تا وقتی که این خانم در رمین بود ما تمرین می کردیم اما وقتی رفت فقط آقایان تمرین می کردند. باید یک مربی خانم داشته باشیم تا بتوانیم تمرین کنیم. خانم اسکی بریتون برای ما دختران به صورت رایگان تخت موج سواری آورد.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

پروانه می گوید: تا وقتی خانم ایسکی بریتون اینجا بود خوب یاد گرفتیم اما باید بیشتر تمرین کنیم. مامی خواهیم که تمرین کنیم اما مربی نداریم. باید ساحل یک ساعتی برای پسرها باشد یک ساعتی برای دخترها اما اینطور نیست. وقتی بچه بودیم می رفتیم ولی الان شرایط سنی طوری است که نباید آقایان باشند و مکان خاصی برای خانم ها نیست و باید  در نظر بگیرند.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

جای خالی یک مربی زن

او تاکید می کند؛ حتی وقتی ایسکی بریتون هم بود زنان به ساحل نمی آمدند و موج سواری نمی کردند و فقط دختر بچه ها با این قهرمان موج سوار همراه می شدند. شاید اگر شرایط ساحل برای موج سواری زنان مناسب سازی شده بود ، خانم های رمین هم می آمدند و یاد می گرفتند و موج سواری می کردند.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

پروانه می گوید: دختران زیادی از استان های دیگر به رمین می آیند تا موج سواری کنند ولی دختران منطقه با نگاهی که اینجا هست دیگر نمی توانند بعد از کودکی موج سواری را لذت ببرند.  من خیلی دوست داشتم مثل خانم ایسکی بریتون باشم که موج سوار مشهوری است. ما دختران بلوچ توانایی اش را داریم اما مربی نداریم. ما دوست داشتیم مانند خانم ایسکی بریتون باشیم. زنان بسیاری هستند که دوست دارند موج سواری کنند.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

چابهار بهترین نقطه موج سواری در آسیا

او در مورد آمدن ایسکی بریتون به رمین می گوید: به دلیل آن که ساحل مکُران موج های منحصر به فردی برای موج سواری دارد، خانم بریتون را به خودش جذب کرد. قهرمانان و کارشناسان بین المللی گفته اند که چابهار بهترین نقطه موج سواری در آسیاست. خانم بریتون هم آمد تا اینجا را تجربه کند.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

آقای وزیر فقط یک مربی زن می خواهیم

پروانه خطاب به وزیر ورزش و جوانان  گفت: فقط برای ما یک خانم مربی بفرستید تا با ما تمرین کند و بیشتر بیاموزیم . دختران ایران و بلوچ می توانند از بهترین های موج سواری باشند اگر مربی داشته باشند.

موج سوار در رمین / ساحل رمین / موج سواری در سیستان و بلوچستان

پدری حامی دختران سرزمین جوانمردی

عبدالحکیم پدر پروانه کتابدار است و یک کتابخانه در رمین تاسیس کرده است. او یکی از حامیان دخترش است برای آن که بتواند روی موج ها سوار شود و به رویای پرواز روی آب برسد. بهار می گوید: دخترها به موج سواری و ورزش های آبی علاقه دارند اما شرایط آن فراهم نیست. اگر بشود این شرایط را فراهم شود خوب است. فرهنگ اینجا طوری نیست که مردم اجازه ندهند که دخترانشان ورزش یا موج سواری کنند.

عبدالحکیم بهار می گوید: بچه ها برای کتابخوانی و کارهای فرهنگی ساحل را انتخاب کرده اند و بچه ها به ساحل می رسند و آنجا را تمیز می کنند. نمی گذارند که زباله ها در ساحل بماند. مسئولان اما برنامه خاصی برای این ساحل ندارند.

چابهار راهی برای تحصیل بچه های رمین

رمین هم از فقر سیستان و بلوچستان مستنثی نیست و ساکنان این ساحل زیبا با شهرت جهانی نیز طعم تلخ فقر را می چشند. بچه های رمین فقط در علوم انسانی می توانند تا دیپلم پیش بروند و اگر رشته دیگری را انتخاب کنند باید به چابهار بروند تا در رشته های دیگر تحصیل کنند.

عبدالحکیم بهار می گوید: بچه های اینجا موج سواری را یاد نگرفته اند خودشان تمرین کردند و روی تخت از موج به ساحل رسیده اند. فدراسیون کار خاصی برای این بچه ها نکرده است.

عبدالحکیم بهار از اقداماتی صحبت می کند که نصف و نیمه رها شده اند تا ساحل زیبای رمین و چابهار از حضور گردشگران محروم شوند. درست مانند مردمانش که محرومیت را هر روز تجربه می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 581612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟