سقط جنین سوزناک زنان بلوچ در جاده خاکی 7 کیلومتری  + عکس

سیستان و بلوچستان/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، راه هایی که هرگز آسفالت به خود ندیده اند در استانی فقیر جان جنین های سیستان و بلوچستانی را می گیرد و زنان را به سقط وادار می کند.

یک راه خاکی 7.5 کیلومتری که دهستان ایرافشان را به مرکز شهرستان می رساند. این راه خاکی با بودجه ای بالغ بر 3.5 تا 4 میلیارد تومان تبدیل به یک جاده آسفالت می شود اما سالهاست که این راه آسفالت نمی شود و زنانی مجبورند در دست اندازهای این جاده جنین خود را از دست دهند.

این جاده مهر سکوتی است بر آوازها و زمزمه های مادرانه زنان بلوچ برای کودکان شان...

کودکانی که هرگز دنیا را نمی بینند...

مادرانی که برای رسیدن به یک پزشک باید لالایی مرگ را برای کودک درون شکم زمزمه کنند...

کودکانی که سقط می شوند و چشمان مادران شان را پر از اشک می کنند و قلب هایشان را پر از آه...

یک راه خاکی... این راه که سال هاست رنگ آسفالت به خود ندیده... یک راه خاکی که روبروی زنان بلوچ دست درازی می کند تا جنین شان را به دست مرگ بسپارد...

7.5کیلومتر جاده مرگ

امیرحمزه قادری، عضو شورای شهر مهرستان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره شرایط راه ایرافشان تاکید کرد: کل راهی خاکی  7.5کیلومتر است. بزرگترین دهستان شهرستان مهرستان دهستان ایرافشان است که 8هزار نفر جمعیت دارد.

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

دست اندازهای نیم متری

قادری افزود: فاصله رسیدن ایرافشان به آسفالت 7.5کیلومتر است. البته جاده آسفالت هم درست نیست اما بهتر از جاده خاکی است. این جاده پرتردد دست انداز های نیم متری دارد و خودروهای سواری از آن رد نمی شوند. اکثرا تویوتاوانت ها می توانند در این شرایط در جاده خاکی تردد کنند و مسافران و بیماران را از ایرافشان بیرون می برند. حدود 10 تا 20نفر پشت وانت ها سوار می شوند تا خود را از ایرافشان به مرکز آشار برسند.

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

تولد کودکان در تویوتا وانت

این عضو شورای عالی استان ها تاکید کرد: مدتی پیش ،داشتم از جاده رد می شدم دیدم تویوتایی کنار جاده  ایستاده به درخت  پشه بند بسته و چند خانم دور پشه بند جمع شده اند .مشکل را پرسیدم.  گفتند:   یک زن زایمان در حال زایمان است . در مسیر رساندن او به بیمارستان بودیم که وسط جاده دیگر نتوانست تحمل کند و زنانی که همراهش بودند به کمک آمدند.

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

قادری با اشاره به این که سقط جنین در دهستان بیش از حد است، افزود: مردم برای امورات زندگی، دارو، دکتر و... مجبورند به مرکز آشار بروند. تنها یک درمانگاه داریم که آنهم پزشک ندارد برای همین زنان برای زایمان باید از این جاده خاکی عبور کنند. جاده خاکی که وضعیت اسفناکی دارد و  سقط جنین هایی که شکل می گیرد و نوزادانی که قبل از تولد می میرند .

وی در خصوص اینکه سقط جنین سالانه در این جاده چه آماری دارد گفت : به دلیل فرهنگ و رسم بلوچی اجازه نمی دهند که آمار دقیقی در این مورد منتشر شود. ما از بهداری و ماماهای سنتی  اطلاعات به ما می رسد.

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

3.5میلیارد تومان برای نجات زنان بلوچ از سقط جنین

این عضو شورای عالی استان ها در پاسخ به این سوال که هزینه ساماندهی این 7.5کیلومتر چقدر است؟ گفت: به ما گفتند هر کیلومتر آن یک میلیارد تومان هزینه دارد. پل سازی ها و زیرساخت ها انجام شده و فقط دو پل مانده است و اگر آسفالت آن را بریزند این راه درست می شود. چون کارهای اساسی انجام شده کمتر از 7میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است و با 3.5 میلیارد تومان می توانیم این پروژه را ساماندهی کنیم.

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

احداث پانسیون مامایی

وی با بیان این که خانه بهداشت در ایرافشان احداث شده است، افزود: خانه بهداشت در ایرافشان ماما ندارد. یک بهورز در حد فشار خون، واکسن کودکان و... در این خانه بهداشت فعالیت می کند. امکانات و تجهیزات این خانه بهداشت طوری نیست که زنان بتوانند در آنجا وضع حمل کنند.

 

ایرافشان / امیرحمزه قادری، عضو شورای عالی استان ها

قادری در پایان گفت: محرومیت بلوچستان هنوز به قوت خود پایدار است. وقتی 7.5 کیلومتر راه برای دهستانی مانند ایرافشان با 8هزار جمعیت ساخته نمی شود، عدالت اجتماعی کجاست؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 581226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟