نامه زنان مجلس به معصومه ابتکار/ مهلت یک ماهه مجلس به دولت  / لایحه حمایت از زنان را ندهید خودمان طرح ارائه می کنیم

قتل های ناموسی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قتل رومینا اشرفی که پدرش سر او را بریده بود، دوباره "قتل های ناموسی"، "لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت" و... به تیتر اول رسانه ها، موضوع داغ فضای مجازی و محلی برای اعتراض های مدنی تبدیل کرد. پس از قتل رومینا اشرفی، مادرش از قتل دخترش و از داغ جگرسوزی خود گفت و قصاص همسرش را درخواست کرد. شاید این کار مادر رومینا باعث شد که مادرها و خواهرهای دیگر نیز صدایشان را به جامعه رساندند و اجازه ندادند به بهانه "ناموس" خون دختران شان پایمال شود. ریحانه عامری و فاطمه بحری و دختر خوزستانی که به دست برادرش به قتل رسید نیز از جمله این قتل ها بودند که به بهانه ناموس به قتل رسیدند و پس از رومینا اشرفی رسانه ای شدند. با هر قتل یا همسر آزاری بسیاری از فعالان حوزه زنان سراغ لایحه "صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت" را می گیرند و بعد از آن که موج خبرها می خوابد این لایحه به دست فراموشی سپرده می شود. آیت الله رئیسی در همان سه، چهار ماه اول به این لایحه رسیدگی کرده و شهریور 98 آن را برای دولت فرستاد ولی پس از گذشت نزدیک به یک سال دولت حسن روحانی هنوز این لایحه را به مجلس ارسال نکرده است.

فاطمه قاسم پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سرنوشت لایحه "صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت" به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: این لایحه هنوز از سمت دولت به مجلس نرسیده است.

فاطمه قاسم پور / نماینده مجلس یازدهم / فراکسیون زنان / فعال حقوق زنان

نامه زنان مجلس به معصومه ابتکار

وی افزود: طی نامه ای از معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری درخواست کردیم پیگیری کنند تا لایحه "صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت" زودتر از دولت به مجلس برسد. اگر ظرف یک ماه آینده این لایحه به مجلس نرسد طرح "امنیت زنان" را در مجلس مطرح و پیگیری می کنیم.

فاطمه قاسم پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم تاکید کرد: لایحه از قوه قضائیه به دولت رفته است و من اطلاع ندارم که دولت چه تغییراتی در لایحه "صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت" اعمال کرده است. لایحه ای که از قوه قضائیه به دولت رفته را مطالعه کردم و این مفاد قانونی قابل پیگیری است.

زنان نیاز به حمایت اجتماعی جدی دارند

من فکر می کنم نیاز داریم که فضای جدی حمایت اجتماعی از زنان را ایجاد کنیم، افزود: زنان در ایفای نقش های زنانه و جایی که مورد آسیب قرار گرفته اند مورد حمایت قرار گیرند. حمایت از سرپرست خانوار، تسهیلات شغلی به زنان شاغل، بیمه زنانی که شاغل نیستند و... باید مورد توجه قرار گیرد تا زنان را مورد حمایت قرار دهیم.

استعدادیابی زنان سرپرست خانوار

فاطمه قاسم پور افزود: در بند "ت" ماده 80 برنامه ششم توسعه "طرح جامع ساماندهی زنان سرپرست خانوار" مطرح شده است. از جایگاه نظارتی در مجلس مواردی که باید برای این قشر تدوین می شد را مورد بررسی قرار می دادیم و اگر فاصله ای نسبت به پیش بینی های برنامه ششم توسعه وجود دارد، را باید تلاش کنیم تا مرتفع شود.

وی با اشاره به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: در توانمندسازی این قشر باید استعداد زنان سرپرست خانوار به فعلیت برسد. ضمن آن که بحث مشاوره و آموزش زنان سرپرست خانوار باید مورد توجه قرار گیرد. بخشی از این زنان نیز باید مورد حمایت مستقیم قرار بگیرند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 579731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟