جهان به سمت حجاب پیش می رود /  فرانسه و ایتالیا خریداران لباس های طراحان ایرانی + فیلم
حجم ویدیو: 36.89M | مدت زمان ویدیو: 00:04:17

 طراحی لباس / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ از منظر طراحان و فعالان مد در ایران، این صنعت در کشور با چالش هایی متعددی مواجه بوده است. چالش هایی که مانع شکوفائی صنعت پوشاک کشور شده است.

عمر کوتاه صنعت مد در ایران

دلیل این عقب ماندگی از منظر دبیر کارگروه مد کشور، عمر کوتاه این صنعت است. اما، فعالان این حوزه، دلایل دیگری را مطرح می کنند و مسیر برگزیده برای رشد مد را مناسب نمی دانند. به زعم یکی از طراحان که در گردهمائی حضور داشت " عملکرد کارگروه مد و لباس موفقیت آمیز نخواهد بود". 

البته مسئولان، برخلاف این اظهارات ادعا می کنند . آنها می گویند مد ما در کشورهائی مانند فرانسه جای باز کرده است و به فروش می رسد.

شاید عجیب به نظر برسد که  جامعه فرانسه( کشوری که در آن حجاب زنان امری مزمت شده است) مشتری پوشاک ما باشد.چراکه صنعت پوشاک باید تابع نظم سیاسی کشور ما و قوانین برآمده از آن باشد. بدیهی است که قوانین کشور ما در ممالک دیگر حاکم نیست. حتی در بین کشورهای اسلامی، کم کشوری پیدا می شود که با پوشش ایرانی و اسلامی ما هم نوا باشد.

صادرات لباس های طراحان ایرانی به فرانسه و ایتالیا

اما شفاپور- دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس  می گوید: طراحان کشور را گرد هم آوردیم تا بتوانند با درک ذائقه ی ایرانی و اسلامی و با توجه به قوانین کشور تولیدات هنری داشته باشند. بنده مطمئن هستم که این اتفاق به زودی خواهد افتاد.ما طراحان بسیار زبده ای داریم که تولیداتشان به خارج از کشور صادر می شود. این کشورها شامل حوزه خلیج فارس و کشورهای دارای مد مانند فرانسه و ایتالیا است. پوشاک ایرانی بخصوص سوزن دوزی ها ورودوزی های ایرانی در کشورهایی مثل فرانسه وایتالیا که مهد مد ولباس هستند مورد توجه بسیاری است اما متاسفانه صادرات  در چهارچوب و منسجم نبوده است که برای ایجاد نظم برنامه هایی در دست اجرا داریم.

مدولباس

 

تمام مردم جهان به سمت حجاب حرکت می کنند

دبیر کار گروه ساماندهی و لباس کشور، به این پرسش که " چه کسانی در کشوری مانند فرانسه که زاویه های فرهنگی ژرفی با ما دارد اجناس ما را می خرند؟پاسخ داد: گروه های مسلمان خیلی خواهان لباس های ایرانی هستند. اما نکته مهمی وجود دارد، امروز تمام مردم جهان به سمت حجاب حرکت می کنند. حتی مردم عادی جوامع غربی از برهنگی دور می شوند. خوشبختانه پوشاک جهان هم به این سمت حرکت می کند.

باید پرسید که اگر پیش فرض ما آن باشد که جهان به سمت حجاب پیش می رود و اگر برنامه هایمان را برای آینده مد، براین ایده تدوین کنیم، چه موفقیتی در صنعت جهان پیدا خواهیم کرد؟ و اگر امیدوار به تجارت بین المللی در صنعت مد نباشیم ، برای ایجاد یک شایسته صنعت در کشور، باید به شکایات فعالان حوزه مد توجه کنیم. طراحان مد در کشور از حمایت هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است راضی نیستند. بطور مثال، طرح شیما یا ثبت اثر هنری، می بایست مانع کپی آثار طراحی آنها شود. اما آنها می گویند مدل هایشان به راحتی کپی برداری می شود، و هیچ نهادی با این جرائم برخورد نمی کند. همچنین، آنها از بیمه هنری ( که می بایست به دارندگان ۱۰ ثبت شیما) تعلق بگیرد، ناراضی هستند. شکایت دیگری که مطرح می شود، مربوط به اجرای فشن شوهای مدلینگ است. معرفی محصول و اصالت دادن به صنعت پوشاک منوط به اجرای فشن شو است. اما قوانین کشور اجازه شرکت در فشن شوهای خارجی یا اجرای فشن شو در داخل کشور را نمی دهد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور، در پاسخ به این ابهامات در مقابل دوربین رکنا پاسخ داد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟