سوختن فعالان محیط زیستی در آتش زاگرس / هلی کوپتری که فرستادند، نرسیده خراب شد + فیلم
حجم ویدیو: 2.96M | مدت زمان ویدیو: 00:00:24

زاگرس در آتش / محمد مهدی زنده باد دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره مناطق آتش گرفته استان بوشهر گفت: بیش از پنج روز است که به دلیل نبود امکانات، آموزش ندیدن نیروها و نبود هلی کوپتر مراتع استان ما در مناطق مختلف در حال سوختن است و بسیاری از مناطق ما خاکستر شدند. 4 روز است که منطقه بوشکان دشتستان در حال سوختن بوده و به دلیل وزش بادی که در منطقه وجود دارد، آتش به دو سمت زبانه کشیده است.

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر با بیان اینکه آتش بعضی از نقاط بوشکان به دلیل اینکه دیگر پوشش گیاهی وجود ندارد، خاموش شده است تصریح کرد: آتش سوزی منطقه طلحه نیز خاموش شده بود که امروز دوباره اعلام کردند، شعله گرفته است.

سرعت عمل مدیریت بحران کم بود

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر درباره اقدامات پیشگیرانه که باید از سوی مراتع انجام شود تصریح کرد: مسئولان ما ابتدا باید آموزش بومیان را انجام می دادند سپس سیستم اطفای حریق نیز باید ایمن سازی می شد تا دیگر شاهد ضعف های فعلی نباشیم کمااینکه سرعت عمل مدیریت بحران ما نیز بسیار کند بود و باعث شد تا امروز این اتفاقات رخ بدهد.

بوشهر محروم از یک هلی کوپتر

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر با بیان اینکه خاطر نشان کرد: باید هلی کوپترهایی برای اطفای حریق در استان بوشهر در نظر گرفته شود چراکه ما با وجود تمام منابع طبیعی و استراتژیکی که در استان وجود دارد نباید برای یک هلیکوپتر چشم به استان های همجوار خود داشته باشیم.

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر تصریح کرد: دو روز قبل هلی کوپتری به منطقه بوشکان ارسال شد که به دلیل نقص فنی دوباره آن را به بوشهر برگرداندند کمااینکه همان هلی کوپتر دیروز صبح نیز با نقص فنی روبرو شد و تازه ظهر توانست به سمت منطقه آتش گرفته برای آب پاشی حرکت کند.

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر تاکید کرد: بسیاری از نیروهای ما به دلیل وجود ضعف مسئولان سوختند و حتی یک پوتین مناسب نیز در اختیار فعالین محیط زیستی قرار نگرفت.

دبیر انجمن زمین پاک استان بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از آتش سوزی ها خاموش شده اند و فقط در قسمتی از طلحه شاهد آتش هستیم که گفته می شود حریق های باقی مانده نیز امروز اطفا خواهد شد.

استان دیگری که درگیر با آتش سوزی ها شده و بی سر و صدا جنگل هایش در حال نابود شدن است نیز باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه این استان از نظر توریستی نیز بسیار فعال بوده و کنترل نکردن حریق می تواند به اقتصاد استانی آنها لطمه وارد کند.

95 درصد آتش سوزی جنگل ها عمدی است

مجید دریکوندی دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان  نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله وضعیت استان شما از نظر آتش سوزی های منطقه ای چگونه است گفت: آتش سوزی در همه نقاط استان لرستان به دلیل حضور بی ضابطه گردشگر انجام می شود. حقیقت این است که بر اساس آمار 95 درصد آتش سوزی های ما عمدی و منشا انسانی دارند.

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: در مسئله آموزش، تهیه لجستیکی و امکانات برای اطفا حریق همه ارگان های ذی ربط استان کم کاری کرده اند کمااینکه با وجود گستردگی جنگل ها در لرستان ما حتی یک پایگاه عملیاتی برای اطفا حریق نداریم فلذا در عمده آتش سوزی ها کاری نمی کنند تا خود آتش خاموش شود.

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه مسئولان باید با آموزش گردشگری مسئولانه را به مردم آموزش بدهند تاکید کرد: امداد هوایی ما نیز به دلیل دور بودن پایگاه ها بسیار ضعیف است کمااینکه در زمینه تامین بنزین نیز با مشکل مواجه هستیم.

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: بخش دولتی قطعا در زمینه آتش سوزی ها به هیچ عنوان نمره قبولی را نمی گیرد کمااینکه هنوز ما مانند استان های دیگر دچار آتش سوزی نشده ایم ولی با توجه به بافت گیاهی موجود در استان لرستان بدون شک آتش سوزی محتمل است.

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان لرستان در پایان تاکید کرد: آتش سوزی های اخیر هم با توجه به اینکه هنوز هوا آنچنان گرم نشده است که خود اکو سیستم عامل آتش شود ما پیش بینی می کنیم که آتش سوزی های اخیر نیز انسانی هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 572384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟