فساد و بی برنامگی دلایل افزایش شاخص فلاکت / وخامت نرخ فلاکت در دو استان لرستان و کردستان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رفاه و معیشت مردم تحت تاثیر دو شاخص اقتصادی مهم یعنی تورم و بیکاری است. تورم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و بیکاری به فقر منجر می‌شود، بر همین اساس شاخص فلاکت که از حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می‌آید وضعیت رفاهی مردم را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فلاکت در دو استان لرستان و کردستان در وخیم‌ترین وضعیت قرار دارد. در این بررسی که شاخص نرخ فلاکت بر اساس آخرین نرخ بیکاری (زمستان سال۹۸) و نرخ تورم (فروردین ماه سال۹۹) موجود به دست آمده، نرخ فلاکت کشور به ۴۲٫۸ درصد رسیده است.

نرخ تورم حدود 30 درصد و نرخ بیکاری حدود 12 درصد

وحید محمودی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که وضعیت شاخص فلاکت در کشور ما به چه شکل است مطرح کرد: با توجه به اینک نرخ تورم حدود 30 درصد و نرخ بیکاری حدود 12 درصد است شاخص فلاکت از نظر عددی نسبت به چند سال اخیر پایین آمده است اما مسئله ای که در این بین وجود دارد بحث وضعیت و کیفیت زندگی مردم ما است.

اقتصاددان افزود: باید بررسی شود که که فاصله طبقاتی در چه وضعیتی قرار دارد چرا که این موضوعات می تواند در بحث شاخص فلاکت تاثیر گذار باشد بنابراین ما نباید به شاخص فلاکت یک سال گذشته اکتفا کنیم چراکه ما در چند سال گذشته با این موضوع درگیر هستیم.

چشم انداز ما برای بهبود وضعیت خوب نیست

اقتصاد دان با بیان اینکه شاخص فلاکت باعث شده در طول چند سال گذشته قشر ضعیف و متوسط ما ضعیف تر شوند اظهار کرد: امروز وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت شده و در حوزه اقتصاد شاهد ناترازی هستیم که باعث شده تا چشم انداز ما برای بهبود وضعیت نیز خوب نباشد فلذا با توجه به اعداد نامناسب شاخص فلاکت در چند سال گذشته، مردم ما ضعیف تر، نهیف تر و شکننده تر شده اند.

باید به یک نظام مالیاتی ایده آل برسیم

اقتصاددان با اشاره به این موضوع که ناهنجاری های اجتماعی کنونی ما و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم به همین شاخص فلاکت چند سال گذشته مربوط است تصریح کرد: ما باید به یک نظام ایده آل مالیاتی مناسب برگردیم چراکه در مقطع فعلی، نظام مالیاتی و قانون مالیات بر عایدی ثروت می تواند برای ما کارگشا باشد.

کاهش 30 میلیارد دلاری تولید ناخالص ملی

اقتصاددان تاکید کرد: تولید ناخالص ملی ما به دلیل تحریم ها در دو سال گذشته، سالی 30 میلیار دلار کاهش داشته است. حال شرایط پیش آمده باعث شده است، اقشار ثروتمند به دلیل وجود تورم غنی تر شده و فشار های اقتصادی به سمت قشر متوسط و ضعیف روانه شوند. فلذا از آنجایی که نظام مالیاتی ما نمی تواند از اقشار غنی مالیات مناسب بگیرد ما شاهد افزایش سوداگری و دلالی هستیم.

اقتصاددان با بیان اینکه حدود 75 تا 80 درصد صادرات 41 میلیارد دلاری ایران را مواد اولیه تشکیل می دهد اظهار کرد: ما اگر بتوانیم صنایع پایین دستی فراوری و تبدیلی را راه اندازی کنیم بدون شک این توانایی را خواهیم داشت که میزان صادرات کشور را از محل تولید و تبدیل مواد اولیه به کالا به دو برابر برسانیم و تحریم ها را خنثی کنیم کمااینکه بحث بیکاری و تورم ما نیز رفع خواهد شد.

ضعف مدیریتی از علل افزایش شاخص فلاکت

در پایان باید گفت: افزایش شاخص فلاکت در هر کشوری نشان می دهد که تورم آن منشا فساد، بی برنامگی و ضعف مدیریت است. این شاخص در اصل نشان می دهد که برای اشتغال و بیکاری و از سوی دیگر برای کاهش نرخ تورم اقدام اصولی انجام نشده است بنابراین از آنجایی که مسئولین ما تمام سعی خود را برای مشکلات کشور انجام می دهند امید است تا شاخص فلاکت در کشور ما نیز کاهش پیدا بکند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟