زنان بدون اجازه شوهر حق سفر ندارند، چرا؟ / سلحشوری : زنان علیه زنان عامل رفع نشدن تبعیض ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر طبق قانون گذرنامه ، زنان متاهل برای خروج کشور نیازمند اجازه شوهر هستند مگر اینکه در عقدنامه اجازه خروج از کشور را به عنوان شرط ضمن عقد از شوهر اخذ کرده باشند یا بعد از عقد، از شوهر اجازه خروج از کشور در قالب وکالت بلاعزل دریافت کنند.ولی چرا باید این شرایط برای زنان در این مقطع زمانی وجود داشته باشد ؟ پروانه سلحشوری به این سوال پاسخ داد.

پروانه سلحشوری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چرا زنان هنوز به تنهایی و بدون اذن همسر نمی توانند به خارج از کشور سفر کنند گفت: طرح خروج بانوان با شرایط خاص از کشور بدون اذن همسر را ما ارائه دادیم اما متاسفانه به صحن نیامد بنابراین اگر مجلس یازدهم مایل باشد، می تواند از آن استفاده کند. البته این مجلس از نظر رویکردی بسیار با دوره ما متفاوت است؛ بنابراین بعید می دانم که این کار را انجام دهند.

رومینا اشرفی قربانی  ملاحظات قانونی که در نظر گرفته نشد

پروانه سلحشوری ادامه داد: البته طرح هایی مانند «افزایش حداقل سن ازدواج» را در مجلس دهم ارائه دادیم؛ حتی به صورت مطالبه عمومی نیز درآمد؛ که متاسفانه به آنها پرداخته نشد و حتی مجلس نیز با آن مخالفت کرد. اگر اتفاقی که برای رومینا اشرفی رخ داد برای آن ملاحظات قانونی در نظر گرفته می شد دیگر چنین فاجعه ای کمتر اتفاق می افتاد.

توان خوب مجلس یازدهم در احقاق حقوق کودکان و زنان

سلحشوری با بیان اینکه مجلس یازدهم می تواند به خوبی در جهت احقاق حقوق کودکان و زنان ورود پیدا کند خاطرنشان کرد: زمانی که ما طرح خروج زنان از کشور بدون اذن همسر را مورد بررسی قرار می دادیم، عملا این مسئله وجود داشت که نمی توانستیم به صورت کامل اذن را حذف کنیم بلکه فقط شرایطی را برای زنان فعال در حوزه های مختلفی مثل دانشگاه، ورزش، اقتصاد و به وجود می آوردیم تا شاید اگر آنها به دلیل اختلاف با همسر اجازه خروج از کشور را نداشتند، بتوانند از این قانون استفاده کنند.

ناکامی طرح مجاز کردن سفر زنان بدون اجازه همسر

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که ما به دنبال اصلاح قوانین پیشین بودیم، زنان فعال در جامعه مدنی این ایراد را به ما گرفتند که طرح شما باعث تبعیض علیه زنان است از طرفی زنانی نیز وجود داشتند که کلا مخالف رویکرد ما به این مسئله بودند، کلا از این طرح استقبال نشد، فلذا این طرح نتوانست موفق شود.

مخالفت جامعه مدنی در حوزه زنان با طرح زنانه مجلس

پروانه سلحشوری  ادامه داد: اگر در همان زمان جامعه مدنی در حوزه زنان به مخالفت با ما بر نمی خواست و با اصلاحات گام به گام موافقت می کرد، شاید می توانستیم تا حدودی تبعیض ها را علیه زنان کاهش بدهیم البته همکاری نکردن هیئت رییسه در به صحن آمدن طرح های ما نیز با سایر عوامل دست به دست یکدیگر داد تا تغییرات مد نظر عقیم بمانند.

امیدوارم مجلس یازدهم قوانین ضد زن مصوب نکنند

پروانه سلحشوری در پایان در خصوص اینکه سرنوشت طرح های مربوط به احقاق حقوق  زنان در مجلس یازدهم را چگونه برآورد می کند تصریح کرد: با توجه به اظهاراتی که تاکنون از نمایندگان جدید دیده ایم، امیدوارم زنان و ترکیب جدید مجلس یازدهم قوانین ضد زن مصوب نکنند حال اینکه بخواهند در خصوص مطالبات جامعه مدنی زنان کاری کنند را بعید میدانم. کمااینکه در زمان مجلس دهم، دائم مسائل مورد پیگیری ما را موضوع دسته چندم برای زنان می دانستند. یکی از همین موارد پیگیری لایحه تامین امنیت زنان است که با وجود تلاش های دولت و مجلس، با کارشکنی بسیار به مجلس دهم نرسید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟