تولد سلطان ها از دل دولت فربه / نمایندگانی به دنبال دور زدن قوانینی که خود مصوب کردند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دوره مجلس دهم به پایان خط خود رسید و صندلی های اتاق های برگزاری فراکسیون ها و کمیسیون ها که جای بحث طرح ها و لوایح رنگارنگ بودند چند وقتی است که خالی هستند. اما در این کمیسیون ها و فراکسیون ها آیا مشکلات جوانان هم مطرح شده است؟ حتی اگر این موضوعات مطرح شده، هنوز مشکلات جوانان پابرجاست و نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است و حالا بیم آن می رود که جوانان از روی ناچاری برای رسیدن به یک زندگی معمولی به  سمت و سوی بزهکاری و خلاف سوق پیدا کنند که مطمئنا خلاف جوانان نو و خلاقانه خواهد بود.خلاقیت هایی که می تواند در فضاهایی موثر در کشور از آن بهره گیری شود ولی نمی شود و فکر جوان به افسردگی کشیده می شود.

قانون مجلس، دور زده شد

 بهروز بنیادی، نماینده کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که برای حل مشکلات جوانان در فراکسیون جوانان چه تصمیم هایی گرفته شد؟ گفت: فراکسیون جوانان، از فضای کلی مجلس و مجموعه نظام جدا نیست. یکی از اقداماتی که در حوزه جوانان در این فراکسیون انجام شد تصویب «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» بود. هرچند این قانون به طور کامل اجرا نشد، بعضی از دستگاه ها آن را رعایت نکردند و به سمت گرفتن حکم برای ماندن رفتند و اینگونه بعضی از بازنشستگان فعالیت خود را ادامه دادند. و قانون مجلس دور زده شد

وام هایی برای جوانان

 بهروز بنیادی افزود: ارزش افزوده ای برای حمایت های ورزش تصویب شد. وام اشتغال روستایی نیز داشتیم که بیشترین استفاده را برای جوانان داشت که از محل صندوق توسعه ملی با اعتبار یک و نیم میلیارد دلار مصوب شد. بخش اعظم این وام اختصاص پیدا کرد و بخشی دیگر آن هنوز عملیاتی نشده است

محدودیت ها و چشم انداز جوانان برای آینده

بهروز بنیادی، نماینده مجلس دوره دهم تاکید کرد: در مجلس دهم موقع تصویب بودجه های سنواتی به دنبال این بودند که بیشترین حمایت از اشتغال باشد. دولت نیز نگاهش به این بود که اشتغال جوانان در اولویت قرار گیرد ولی باید توجه داشت که با بروز تحریم ها و محدودیت های مالی، ناشی از عدم فروش نفت، محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه مشکلاتی ایجاد شدکه اهداف برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه های سنواتی محقق نشود. باید این موضوعات را منصفانه قضاوت کنیم که موانع بسیار زیادی در مورد قوانین دست و پاگیر داریم. البته در مجلس دهم تنقیح قوانین بخصوص در مورد اجرایی شدن درست اصل 44 و حوزه کسب و کار داشتیم و فراکسیون جوانان نقش فعالی در حمایت از این طرح ها و لوایح داشته است. امیدواریم با گشایش در کارها بسیاری از مسائل برزمین مانده، به ثمر برسد و جوانان به جایگاه واقعی خودشان برسند و چشم اندازی که برای آینده شان ترسیم می کنند، محقق شود.

کاهش قاچاق از 25 به حدود 12میلیارد دلار

بهروز بنیادی با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگ مجلس دهم حمایت از تولید داخل کشور بود که به صورت طرح مصوب و ابلاغ شد. ادامه داد: در راستای امنیت شغلی، واردات بیش از 1600 قلم کالا که تولید داخلی دارد، ممنوع شده است. یکی از آسیب های عدم امنیت اشتغال، افرادی هستتد که سرمایه گذاری انجام می دهند اما علم و تجربه کافی ندارند ولی کاری را شروع می کنند و به فاصله کوتاهی خود و دیگران را دچار مشکل می کنند. وظیفه دولت است که آموزش را به تمامی افراد در سطوح مختلف ارائه کند تا توانمند سازی اقشار مختلف جامعه صورت گیرد تا افراد بتوانند مشاغل پایداری برای خود و دیگران ایجاد کنند که در این راه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان متولی اصلی حوزه کار باید بیش از این در راه اموزش و ارتقا توانایی آحاد جامعه برنامه ریزی کند. عنصر مهم دیگر در عدم امنیت شغلی پدیده شوم قاچاق است البته با اقداماتی که انجام شده در مجلس دهم قاچاق از 25میلیارد دلار به حدود 12میلیارد دلار رسیده است. اما لازم است در این زمینه دقت نظر بیشتری انجام شود تا شاهد ثبات اشتغال باشیم.

نمایندگان به دنبال دور زدن قوانینی که خود  مصوب کردند

بهروز بنیادی در پاسخ به این سوال که آن طور که  شما توضیح می دهید در مجلس اقدامات خوبی صورت گرفته  اماچرا  نشانه های آن را در جامعه نمودی ندارد   تاکید کرد: همه مجالس و دولت ها دنبال این هستند که مملکت شان گل و بلبل باشد. اما مهم ترین فاکتور قرار گرفتن انسانی در یک مسند است که باید بر خواسته های نفسانی خود و اطرافیانش غلبه کند. متاسفانه ما چنین آدم هایی را نداریم. ضمن احترام به تمام کسانی که در کشور زحمت می کشند، باید بگویم گریز از قانون در تمام ارکان دولت  مشاهده می شود  و این فرار از قانون مهم ترین فاکتور است تا قوانین خوبی که نوشته می شود به اجرا در نیاید.

حتی ممکن است خود نماینده مجلس هم به نوعی دنبال دورزدن قانون مصوب خود باشد و بسیاری از اتفاقات به دلیل همین مسئله رخ می دهد. اگر قانونگذار و دولت، قوانین را رعایت نکنند منجر به بروز آنچه تاکنون در کشور روی داده می شود ، طبق گزارش دیوان محاسبات کشور، تمامی دولت هادر این زمینه رعایت دقیق قوانین توفیقی نداشتند و این نشان می دهد که آموزش کافی وجود ندارد.

الزام آموزش قانونگرایی در مدارس

باید فرزندانمان را از سنین مدرسه طوری تربیت کنیم که بتوانند قانونگرایی را سرلوحه خود قرار دهند. این کار زمان بر است و بسیاری از کشورها بعداز 30-40 سال توانسته اند به جامعه توسعه محور دست یابند.و با تعویض افراد و حضور افراد جدید به جایی نخواهیم رسید. مشکل دیگر قانون گریزی فربه بودن دولت است. در هیچ جای جهان دولتی وجود ندارد که بیش از 4میلیون و500هزار کارمند رسمی و پیمانی جدای از نیروهای مختلف شرکتی و قرار دادی داشته باشد که هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل می شود. وقتی تعداد افراد افزایش یابد کنترل بر آنها سخت تر می شود و هر آنچه که بازرس و ناظر افزایش دهید فقط سیکل معیوبی را ایجاد می کنیم که خروجی آن تاکنون بروز انواع سلطان ها بوده و بس.

دولت الکترونیک به سرعت عملیاتی شود

بنابراین دولت الکترونیک باید هرچه سریعتر به معنای واقعی عملیاتی شود تا این نواقص از بین برود و مردم شفافیت کامل در حکمرانی را در حوزه ارا ، قراردادها، تخصیص بودجه ها، دستمزدها و... لمس کنند. اگر شفاف سازی شود، اعتمادسازی بین مردم و دولت ها افزایش می یابد. تاکنون منابع نفت در اختیارمان بوده، به راحتی فروش می رفت، پول آسانی به دست آوردیم و این پول را به هرجهتی هزینه کرده ایم و آنچه که نباید اتفاق بیفتد رخ داده است و اصلاح این روند با یک پروسه چند ساله انجام پذیر نخواهد شد. فعل خواستن باید باشد بازهم تاکید می کنم پدیده شوم قانون گریزی باید در کشور ریشه کن شود.

تحلیل های سیاسی و تهدید ها و تخریب های رسانه ای

بهروز بنیادی در خصوص نحوه شکل گیری رانت ها چنین توضیح داد : وقتی ثروت و قدرت و اطلاعات درجایی جمع شود و انسانی غیر متخصص و دنیا دوست در آن حضور یابد، قطعا این اتفاقات رانت و فساد رخ می دهد. که وجود پرونده های قضایی مختلف در رده های مدیریتی مختلف گواه این مدعاست. البته بخشی از این مسائل متوجه رسانه هاست که با نگاه جناحی و سیاسی، تهدید و تخریب ها و... در تحلیل هایشان وجود دارد و نشان می دهد که متاسفانه نتوانستیم در کلان انسانی بالغ، عاقل و توسعه یافته فرهنگی را تربیت کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟