کریمی قدوسی: 46 هزار واحد صنعتی پس از برجام تعطیل شد / رفع مشکلات معیشتی طبقه ضعیف اولویت مجلس

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چند سالی است کارگران به دلیل وضعیت اقتصادی اعتراضاتی را انجام می دهند حال با توجه به روی کار آمدن مجلس جدید، چگونه می توان با شرایط اقتصادی فعلی شاهد بهبود معیشت آنان بود گفت : وضعیت معیشتی کارگران و مشکلاتی که گریبان آنها را گرفته ناشی از سقوط ارزش پول ملی و اتفاقات ناخوشایندی بود که در این چند سال اخیر پس بحث برجام، مذاکرات، شکست مذاکرات و خروج آمریکا از برجام به وجود آمد.

کریمی قدوسی ادامه داد: مسائل پیش آمده نه تنها گریبان کارگران را گرفت بلکه بسیاری از اقشاری که از قدرت اقتصادی و درآمدی پایینی برخوردار بودند به شدت دچار آسیب شدند و گرفتاری هایی برایشان به وجود آمده است.

راهکارهای مجلس یازدهم برای بهبود معیشت طبقات ضعیف

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: معتقد هستم که از اولویت های کاری که در مجلس یازدهم باید مورد توجه قرار بگیرد رسیدگی به همین وضعیت طبقات ضعیف جامعه به خصوص کارگران و اقشار متوسط است کمااینکه رفع مشکلات امکان پذیر بوده و راهکارهایی نیز برای آن وجود دارد که قطعا نمایندگان راهکارهایی را برای آن مشخص خواهند کرد که اثر گذار باشد و بحران موجود را مهار کند.

نمایندگان دوره دهم مجلس راهی زندان می شوند

کریمی قدوسی با بیان اینکه این وضعیتی که اخیرا در بازار خودرو به وجود آمد ناشی از دست های فتنه گر در عرصه اقتصاد است تصریح کرد: حکم اعدام دو نفر از سوی دستگاه قضایی صادر شد و حتی دو نماینده مجلس نیز امروز بعد از اتمام دوره دهم راهی زندان خواهند شد. اینگونه مسائل می تواند تاثیر مثبت زیادی بر آرامش مسائل اقتصادی داشته باشد.

کریمی قدوسی با تاکید بر این موضوع که در آرامش فضا، جهش تولید انجام می شود مطرح کرد: نمی توان از جهش تولید صحبت کرد وقتی که در بازار ما التهاب وجود دارد. اولویت برجسته ما مسائل اقتصادی و معیشتی با نگاه به طبقات ضعیف و آسیب پذیر است.

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که کارگران به این موضوع انتقاد دارند که نمایندگانشان در شورای عالی کار انتخاب شده توسط آنها نیست تصریح کرد: مجلس اگر بخواهد به این موضوع ورود پیدا بکند قطعا با کارشناسان به خصوص از فعالین کارگری، انجمن ها و شورای اسلامی کارگران مشورت خواهد گرفت تا پیشنهاداتشان را بدهند.

در نظام اسلامی باید از سود کارخانه به کارگران داد

کریمی قدوسی اضافه کرد: سیاست های کلی نظام در حوزه تولید است چراکه بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری به ارزش کار کارگر و تولید اشاره می کند چون بخشی از این سود تولید ناشی از زحمت کارگر است فلذا در نظام اسلامی باید این حق کارگر محاسبه و پرداخته شود. زیرا  عموما کارگران وضعیت خوبی ندارند و اگر کار ویژه و درآمد مستقلی نداشته باشند بدون شک حقوق کارگری با این وضعیت فعلی که حاکی از یک رکود اقتصادی است کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

تعطیلی 46 هزار واحد صنعتی پس از برجام

کریمی قدوسی اذعان کرد: درصد بیکاری بعد از برجام مشخص است. ما 46 هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل داریم که عمدتا بعد از برجام اتفاق افتاده است و بسیاری از کارگران تعدیل شدند بماند که بعضی از آنها نیز بیمه بیکاری نگرفته اند.

مجلس یازدهم کم حاشیه خواهد بود

کریمی قدوسی در پایان گفت: ما قطعا در مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش خواهیم کرد کمااینکه عموم افراد حاضر در مجلس نگاه مثبتی به مسائل دارند. بنابراین مجلس یازدهم شورای اسلامی، برخلاف مجلس دهم که مسائل حاشیه ای  داشت، مجلسی کم حاشیه خواهد بود و 90 درصد وقت آن صرف مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهد بود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟