کارگران بعد از دوماه هنوز بیمه بیکاری دریافت نکردند / افزایش حقوق کارگران به تعویق  افتاد

به گزارس خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود گذشت چند ماه از این مسئله هفته قبل بود که مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان فروردین ماه لیست ۵۹۹ هزار و ۳۳۱ نفر از مشمولان دریافت بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کرده است اما تاکنون اعتبار در نظر گرفته شده برای این منظور پرداخت نشده و ما منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

چند روز قبل بود که با ابلاغ نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۱۲۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای تامین هزینه های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی ازکرونا به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافت اما متاسفانه بر اساس اخبار به دست آمده هنوز مبلغی به حساب افراد واریز نشده است.

دولت کسری بودجه دارد نمی تواند قدم حمایتی برای کارگران بردارد

فرهاد درویش فعال کارگری درباره اینکه چرا دولت دائم پرداخت حقوق کارگران را به تعویق می اندازد گفت:همانطور که مشخص است دولت کسری بودجه‌ روبرو است و نمی‌تواند قدم حمایتی برای کارگران بردارد فلذا ما بیشتر از آنها بجای عمل، صدا می شنویم.

تعویق زمان افزایش حقوق کارگران

او افزود: بحث افزایش دستمزد نیز که قرار بود در شورای عالی کار مورد بازنگری قرار بگیرد، به عقب افتاد و معلوم نیست که دولت تا چه زمانی می‌خواهد به سرکوب دستمزد کارگران ادامه بدهد. آیا درست است که عده بیش از ده ها میلیون دریافتی داشته باشند اما کارگری که تمام سختی بر گرده اش است با حقوق ناچیز سر کند.

درویش با بیان اینکه دیرکرد در پرداخت بیمه بیکاری کارگران عین بی عدالتی است و باید فکری به حال معیشت کارگران کرد مطرح کرد: تا زمانیکه اینگونه در حق کارگران رفتار می‌شود و آنها مورد توجه قرار نمی گیرند، نمی‌توان از بهبود وضعیت معیشت کارگران سخن گفت.

او تاکید کرد: البته پرداخت مزایایی که از طرف شورای عالی کار مشخص می شود الزامی بوده، اختیاری نیست و قابل توافق هم نیست یعنی اگر از سوی کارفرمایی پرداخت نشود بازرسی آن را تخلف کارفرما می داند.

کارگر را آواره دادگاه نکنید

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: امروز می گویند ما می خواهیم که بن خواروبار را افزایش بدهیم درحالی که این بن ها هیچگاه در حقوق کارگران بنگاه‌های کوچک به مانند حق مسکن لحاظ نمی شود و نخواهد شد بنابراین آقایان باید فکر دیگری برای ما بکنند چراکه قرار نیست برای یک تخلف کارگر راهی دادگاه ها شود بلکه مسئولان باید با کارفرماهای متخلف برخورد کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟