قهوه گانودرما علاج انواع بیماری‌هاست؟ ابتدا با جستجویی ساده در اینترنت می‌بینیم مزایایی که بازاریاب‌ها درباره قهوه گانودرما مطرح می‌کنند هیچ‌گونه ریشه علمی ندارد طوری که سخنگوی وزارت بهداشت آن را «مصداق تبلیغات اغواگرانه در حوزه سلامت» می‌داند و بابیان اینکه تبلیغات قارچ گانودرما به‌عنوان داروی سلامت‌محور جزو تبلیغات اغواگرانه و کاذب است، می‌افزاید: هیچ‌یک از این اثربخشی‌هایی که تبلیغ می‌شود مبتنی بر شواهد و مدارک مستند علمی نبوده ازاین‌رو این نوع آگهی نیز از مصادیق تبلیغات اغواگرانه در حوزه سلامت است.

جهانپور: گانودرما عوارض دارد!

دکتر کیانوش جهانپور هم‌چنین گفت: قارچ گانودرما با دارو‌های برخی بیماری‌ها اعم از فشارخون و مشکلات انعقادی، تداخل دارد و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت هم‌چنین با تأکید کرد: تبلیغ قارچ گانودرما با توجه به عدم تائید اثربخشی یا بررسی عوارض احتمالی آن ممنوع است!

جهانپور ادامه داد: با توجه به اینکه دوز و جوانب مختلف مصرف قارچ گانودرما در دنیا هنوز مشخص نشده، مصرف مداوم آن می‌تواند عوارضی را هم در پی داشته باشد.

آنچه از گفته‌های جهانپور مشخص است، عدم تائید اثرات مفید قارچ گانودرما و تائید اثرات مضر آن است!

تهوع 2میلیون تومانی!

موضوع فقط به حرف‌های جهانپور ختم نمی‌شود چون کارشناسان گیاهان دارویی بر این باورند که قارچ گانودرما حتی ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند خشک شدن بینی و گلو، تهوع، سرگیجه و ناراحتی معده شود. به‌علاوه این قارچ بر روی اثربخشی برخی داروها تأثیر می‌گذارد، ازجمله داروهای شیمی‌درمانی.این در حالی است که بازاریابان قهوه گانودرما این محصول را به بیماران سرطانی برای درمان بیماری‌شان توصیه می‌کنند!

دانشجوی جوانی که از یک شرکت بازاریابی قهوه گانودرما خریده می‌گوید:

2 میلیون از پس‌اندازم را برای خرید یک جعبه از این قهوه خرج کردم تا شاید برای مادرم که سرطان خون دارد علاجی باشد اما بعداً فهمیدم نه‌تنها اثری نداشته بلکه اثر داروهایش را هم از بین برده است!

یک راننده اسنپ که مسافری را به جاده قدیم کرج برده بود تا در کلاس‌های فروش قهوه شرکت کند، می‌گوید: می‌دانستم ارزش این قهوه بسیار کمتر از چیزی است که می‌فروشند اما مسافرم در طول مسیر چنان از اثرات(به گفته خودش) معجزه‌آسای آن و شفا یافتگان قارچ گانودرما صحبت کرد که هر چه در جیب داشتم دادم و قهوه‌ای گرفتم که تنها اثرش دل‌پیچه است!

او در پاسخ به این‌که چرا موضوع را از نهادهای نظارتی پیگیری نمی‌کنی، گفت: باید چند روز از کارم بیفتم. اگر به نتیجه هم برسم بازهم برایم ضرر مالی است.

گانودرما عامل بیماری است!

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود چون یکی از سایت‌های تخصصی پرورش قارچ می‌نویسد: باوجود ادعای بازاریابان در مورد فواید قهوه گانودرما، اما هیچ منبع علمی تأثیرات سلامتی قهوه گانودرما را اثبات نمی‌کند و تا به امروز،هیچ مطالعه علمی، اثرات سلامتی قهوه گانودرما را آزمایش نکرده است.

نکته قابل‌توجه دیگر در مورد قهوه گانودرما را سایت natraingredients.usa نمایان می‌سازد: 75 درصد محصولاتی که ادعا می‌کنند قارچ گانودرما دارد، اصلاً چیزی از این قارچ در آن وجود ندارد! و مصرف‌کننده هیچ راهی برای تشخیص درستی یا نادرستی ادعای فروشنده ندارد. درواقع این نام می‌تواند راهی برای گران‌فروشی محصولات بی‌کیفیت باشد.

این سایت هم‌چنین فاش می‌کند: بسیاری از محصولاتی که مدعی وجود قارچ گانودرما هستند از قارچ دیگری به نام میسیلیوم استفاده می‌کنند که قارچ بی‌خاصیت و فاقد ارزش غذایی و دارویی است که احتمالاً قیمتی هم ندارد!

حتی اگر گانودرما هم در محصولات وجود داشته باشد بازهم در سایت‌های علمی نشانی از نتایج علمی قارچ گانودرما وجود ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان آمریکایی مصرف آن را به‌شدت منع کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر این‌که حتی اگر این قارچ فوایدی هم داشته باشد، مصرف آن با قهوه تمامی خواصش را از بین خواهد برد!

به نقل از سایت verwellhealth.com تعدادی از مصرف‌کنندگان این محصول دچار هپاتیت شده‌اند و هنوز مصرف این محصول در طب کشور آمریکا توصیه نمی‌شود.گانودرما فشارخون را پایین می‌آورد و قهوه تپش قلب ! این دو باهم سیستم ایمنی را به هم می‌ریزند و در درازمدت آسیب‌های چشمگیری می‌زنند.

بررسی خبرنگاران در خصوص تبلیغات قهوه گانودرما ادامه دارد و گزارش و مصاحبه‌های دیگری در این خصوص منتشر خواهد شد.

کدخبر: 568765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟