خرید و فروش کودک  چه حکمی دارد؟ / افزایش سن فرزند خواندگی به 16 سال

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص فرزندخواندگی و مقابله سازمان بهزیستی با پدیده شوم خرید و فروش نوزاد گفت: موضوع فرزند خواندگی در همه جای دنیا از موضوعات بسیار حائز اهمیت است که همه دولت ها نظارت خاص و ویژه ای قبل و بعد از فرزندخواندگی دارند چراکه وقتی کودک وارد یک خانواده می شود آن خانواده باید از نظر شخصیتی، درآمدی بگونه ای باشد که کودک مشکلات جدیدی را حس نکند.

سالانه 30 درصد به آمار فرزند خواندگی افزوده می شود

وی ادامه داد: سال 1392 مجلس شورای اسلامی در زمینه فرزند خواندگی قانونی را مصوب کرد که نسبت به قانون سال 1353 بسیار مترقی تر است چراکه امکان فرزندخواندگی خیلی بیشتر از قبل محیا کرده و آمارهای منتشر شده از سوی بهزیستی این مسئله را تایید می کند که حداقل هر سال 20 الی 30 درصد به تعداد افرادی که اقدام به فرزندخواندگی می کنند، افزوده می شود.

افزایش سن فرزند خواندگی به 16 سال

دکتر فرید با بیان اینکه هم اکنون سالانه هزار الی دو هزار نفر به فرزندخواندگی گرفته می شوند خاطرنشان کرد: نکته ای که در قانون جدید وجود دارد این است که خانواده هایی که حتی فرزند دارند می توانند یک کودک را به فرزندخواندگی بگیرند یا اگر کودکی در خانواده ای مورد خشونت قرار بگیرد با رای دادگاه می توان فرزندخواندگی او را به خانواده دیگری داد کمااینکه رنج سنی برای فرزند خواندگی زیر 12 سال بود اما هم اکنون این اتفاق تا 16 سالگی نیز می تواند انجام شود.

او تصریح کرد: سال گذشته نزدیک 160 کودک دارای بیماری خاص به فرزند خواندگی قبول شده است و 130 دختر توسط خانم های مجرد بالای 30 سال به فرزند خواندگی قبول شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی در پاسخ به این سوال که اخیر شاهد فروش و اجاره کودکان هستیم آیا این موضوع امکان پذیر است تشریح کرد: اینکار غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد حتی حکم قاچاق کودک نیز دارد که در جلسات ما با پلیس فتا و قوه قضاییه این موضوع مورد تایید بوده است تا با کسانی که کودکی را به خرید و فروش می گذارند برخورد سخت شود.

او افزود: معمولا کسانی که برای خرید بچه اقدام می کنند دارای صلاحیت لازم نیستند کمااینکه بر اساس تحقیقات ما در بسیاری از کشورها، شرایط فرزند خواندگی به شدت سخت است و همه مسائل در یک خانواده مورد بررسی قرار می گیرد کمااینکه نظارت های زیادی نیز بعد از فرزند خواندگی انجام می شود تا اگر خانواده حقوق کودک را رعایت نکردند آن را بازپس بگیرند.

دکتر فرید با بیان اینکه حکم فروشنده و خریدار کودک قاچاق در نظر گرفته می شود تاکید کرد: افراد اگر شاهد این موارد بودند حتما به مراجع قضایی اطلاع دهند تا برخورد شدید و سخت با این مجرمان صورت بگیرد چراکه معمولا برای مقاصد شوم از این کودکان استفاده می شود.

او در پایان درباره سامانه فرزند خواندگی اذعان کرد: ما برای ایجاد شفافیت در فرزند خواندگی و قابل رهگیری کردن این امر سامانه فرزند خواندگی را راه اندازی کردیم تا حقی از کسی ضایع نشود و افراد بتوانند اطلاعات لازم را از این سامانه کسب کنند. همچنین این سامانه باعث شده است تا نوبت افراد مشخص باشد و افراد بدانند که وضعیت فرزند خواندگی آنها چگونه است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟