طغیان آفت "پروانه دم قهوه‌ای" در جنگل‌های ارسباران

به گزارش رکنا، رستم صادقی گفت: آفت «پروانه دم قهوه‌ای» یک آفت جنگلی است که در برخی سال‌ها طغیان می‌کند و باعث خسارت در جنگل‌ها می‌شود.  

وی افزود: خسارت ناشی از این آفت ابتدا در اوایل دهه ۸۰ در منطقه دیده شده بود و بار دیگر در سال ۹۸، طی پایش‌هایی که در جنگل‌های ارسباران از نظر آفت و بیماری‌ها انجام می‌گرفت، متوجه شدیم که در برخی از مناطق جنگلی شهرستان اهر در حومه روستاهای افیل، بهل و گوراوان از این آفت خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آفت در مرز مشترک استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی طغیان کرده بود، با تشکیل جلسات مشترک کارشناسی بین اداره کل منابع طبیعی دو استان مقرر شد تا به صورت مشترک و هر استان در محدوده خود، در بحث کنترل این آفت اقدام کند.

صادقی گفت: بر اساس جمع بندی‌ها، آفت پروانه دم قهوه‌ای به صورت لاروهای زمستانی، بالای ۲۰۰ حتی به اندازه ۵۰۰ لارو در یک لانه جمع شده و زمستان گذرانی می‌کنند، این زمان بهترین موقع است تا به صورت مکانیکی و دستی این لانه‌ها از درخت جدا شده و در فاصله ۷۰۰ الی ۸۰۰ متری از جنگل در یک گودالی ریخته شده و از بین برود.

وی در خصوص ابعاد خسارت این آفت در استان، گفت: ۳۰۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران در این منطقه وجود دارد که تاکنون آلودگی آفت در این منطقه جنگلی زیاد شدید نبوده است و لاروهای زمستانی در بالای ۱۵۰۰ هکتار از منطقه جنگلی به صورت مکانیکی حذف شده‌اند.

وی در خصوص مبارزه با لاروهایی که از لانه خارج شده‌اند، گفت: برای مبارزه با لاروهای زمستانی که از لانه خارج شده و می‌خواهند از برگ، تغذیه کنند، از هفته گذشته شروع به استفاده از دشمنان طبیعی که در حقیقت حشره کش‌های زیستی از نوع باکتری هستند، کردیم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: این باکتری‌ها به سمت درختان محلول پاشی می‌شوند، تا لاروها پس از تغذیه از آن‌ها از بین بروند؛ با این روش، اکوسیستم و درختان صدمه نمی‌بینند.

 

کدخبر: 567766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟