8 میلیون و 500 هزارتومان نیاز معمولی هر خانواده ایرانی / دولت هم می داند اما..

بهنام مرادی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که یک جوان با پایه حقوق یک میلیون و 800 هزار تومانی چند وقت باید کار کند و  پس انداز کنار بگذارد تا بتواند نخستین نیازهای زندگی اش را تامین کند بیان کرد: ابتدا نیاز است که در این خصوص صحبت کنیم که ارزش تولید کار و بهای ارزش افزوده ای که منابع انسانی در کشور ما تولید می کنند بسیار کم است. باید این مسئله را مسئولان پاسخ بدهند که چطور در کشورهای دیگر بهای ارزش تولیدی که از منابع انسانی تولید می شود، ارزش دارد و با قیمت مناسبی خریداری می شود؟

دولتی بودن عامل بحران های اقتصادی

وی ادامه داد: البته در برنامه توسعه هفتم به این موضوع رسیدگی شد و دولت نیز قوانینی تصویب کرده است اما حقیقت این است که تا مادامی که تمام ظرفیت خریدن پایدار منابع انسانی با دولت باشد و هیچ ضمانتی در خصوص حمایت بخش خصوصی وجود نداشته باشد ما با بحران های اقتصادی روبرو خواهیم بود.

هر خانواده ماهیانه باید هشت میلیون و پانصد هزینه کند

مرادی با بیان اینکه امروز حداقل حقوق یک میلیون و 800 هزار تومان است و بسیاری از افراد با همین حداقل زندگی می کنند تصریح کرد: امروز رقمی که برای هزینه های یک خانواده سه نفره باید صرف شود چیزی حدود 7 الی 8 میلیون 500 هزار تومان است که دولت نیز به این عدد رسیده است.

این کارشناس اقتصادی خطرنشان کرد: فاصله زیادی تا کیفیت لازم برای آغاز زندگی داریم فلذا تا زمانی که اتصال سرمایه های سرگردان کشور و مسیر سرمایه گذاران را سهل نکنیم مشکلات باقی خواهند ماند البته تحریم ها فشار زیادی به ما وارد کردند اما نباید فراموش کنیم که دیپلماسی خاورمیانه ما در حوزه اقتصادی بسیار ضعیف بوده است و فرصت های زیادی را در اراتباط با کشورهای همسایه خود از دست می دهیم چراکه آنها بهترین بستر برای فروش ارزش های افزوده ما بوده است.

بحران امنیت به دلیل پایین بودن دستمزد

او در پاسخ به این سوال که حداقل حقوق یک میلیون و 800 هزار تومان چه تاثیرات منفی در زندگی افراد بجای خواهد گذاشت گفت: نخستین بحران بزرگی که در این زمینه رخ می دهد این است که ما کیفیت خدمات درمانی، آموزشی و از همه مهم تر امنیت خود را از دست خواهیم داد.

خانواده ها تنها یک سوم نیازهایشان برطرف می شود

مرادی در پایان با بیان اینکه سلامت جامعه از نظر روانی و جسمی در خطر است تصریح کرد: امروز خانواده ها مجبور به حذف هزینه های سلامت و آموزش هستند که این مسئله عواقب و پیامد های جبران ناپذیری دارد چرا که اگر مبنا یک میلیون و 800 هزار تومان باشد یک خانواده تنها می تواند یک سوم نیاز های خود را تامین کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 566722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟