قطع درخت 300 ساله در سردشت / 10 سال آینده زاگرس نابود خواهد شد + فیلم
حجم ویدیو: 8.60M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

رئوف آذری فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آیا آتش سوزی های جنگل زاگرس مربوط به عوامل سیاسی است گفت: طبیعتا حکمرانی بد که یک نوع عامل سیاسی است می تواند در تخریب جنگل ها تاثیر گذار باشد یعنی روح مدیریت حاکم بر حفاظت و نگهداری از جنگل ها می تواند آسیب زیادی به از بین رفتن جنگل ها داشته باشد.

وی ادامه داد: تضاد، عدم هماهنگی و تعارض بین دستگاهی برای تصمیم گیری درباره منابع ملی ما یکی از عامل های تاثیر گذار در حفاظت از جنگل ها است یعنی سازمان جنگل ها مسئول رسیدگی به امور جنگل ها بوده اما از طرفی وزارت جهاد کشاورزی نیز مردم را تشویق و ترغیب می کند تا در مراتع کشت های چند منظوره داشته باشند فلذا از آنجایی که قدرت منابع طبیعی به وزارت جهاد کشاورزی نمی رسد، طبیعی است که ما شاهد از بین رفتن جنگل ها باشیم.

قوانین ما به صورت ریشه ای نیست

این فعال محیط زیستی تاکید کرد: قوانین تصویب می شوند تا از یک اقدام خلاف جلوگیری کننده اما ما می بینیم که قوانین مصوب شده درباره جنگل ها و مراتع به صورت ریشه ای نیست بنابراین خیلی راحت یک قانون را تبدیل به ماده واحده ای می کنند که هیچ تاثیری بر از بین رفتن جنگل ها و مراتع ندارد بلکه موجب نابودی آنها نیز می شود.

جای مردان سیاست بنشانیم درخت

آذری خاطرنشان کرد: حقیقت این است که باید جای مردان سیاست بنشانیم درخت، تا هوای تازه شود چراکه خیلی از مسئولین ما نمی دانند صندلی قدرت آنها تنها برای نشستن نیست بلکه باید از آن صندلی در جهت خیر و منفعت عمومی استفاده شود.

قطع درخت 300 ساله در سردشت

او با بیان اینکه روز گذشته در منطقه ای درخت 300 ساله را قطع کرده و شخم زده بودند تصریح کرد: فردی که اینکار را کرده 10 الی 15 میلیون تومان جریمه میشود اما بعد همان زمین را صاحب شده و به قیمت 500 الی 1 میلیارد بفروش می رساند بنابراین با این قوانین ما تخریب را بیشتر شاهد هستیم.

این فعال محیط زیست اذعان کرد: زمان بین شکایت اداره منابع طبیعی و رسیدگی دادگستری آنقدر طولانی است که فرد متجاوز به حریم جنگل تمام تخریب خود را انجام داده است کمااینکه قبل از اصلاح روند رسیدگی به پرونده ها باید حفاظت ها نیز بیشتر شود.

10 سال آینده زاگرس نابود خواهد شد

رئوف آذری در پاسخ به این سوال که با ادامه این روند چند سال آینده زاگرس نابود خواهد شد خاطرنشان کرد: باتوجه به بازبینی های میدانی من آنچیزی که مشخص است ما تا 10 سال آینده از زاگرس جز یک بیابان، چیز دیگری نخواهیم دید کمااینکه در سال 90 دامنه های پوشیده از جنگل در سردشت 90 هزار هکتار بود که متاسفانه امروز 30 هزار هکتار از آن نابوده شده اما در آمار همان 90 هزار هکتار می آید.

یک سوم جنگل های سردشت در اختیار منابع ملی و طبیعی است

این فعال اجتماعی در پایان متذکر شد: تنها یک سوم مقدار جنگلی که در منطقه سردشت باقی مانده فقط در اختیار منابع ملی و طبیعی است و ما بقی آن توسط افراد فنس کشی شده است کمااینکه به دلیل رقابت های نیروهای منابع طبیعی آنها برای نابودی جنگل ها پول می گیرند تا از اقدامات غیر قانونی صرف نظر کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟