پرونده شهرداری در شعبه عالی تجدید نظر است/فروش ماسک به نرخ مصوب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی اعطا در چهارمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران که با حضور سید حسن رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه امسال روز جهانی کارگر با روز معلم مصادف بود، گفت: در واقع همزمانی این دو روز در شرایطی که کارگران و معلمان از جهاتی شبیه به یکدیگر هستند، معنا دار است. سه ماه بعد از حمله ویرانگر ویروس کرونا و جهانی شدن آن که منجر به تعطیلی مدارس و نیمه تعطیل شدن اصناف شد، لازم است نسبت به مسائل کارگران توجه بیشتری صورت گیرد، البته مدیریت شهری هم به این موضوع توجه داشته است.

او ادامه داد: با توجه به برخی از رفتارهای زیبا و جلوه های ویژه ای که از معلمان دیدیم بهتر است همانطور که پرستاران مدافعان سلامت نام گرفتند، معلمان نیز مدافعان آگاهی نام گیرند. ما شاهد رفتارهای معلمانی بودیم در وسط دشت، روی تخت بیمارستان و .... در اقصی نقاط کشور آموزش خانه به خانه را فراموش نکردند.

فروش ماسک به نرخ مصوب

سخنگوی شورای شهر در ادامه به موضوع اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی شرایط بهتری حاصل شده، ما در شرایطی بودیم که به شیوه کج دار و مریز پیش می رفتیم زیرا به واسطه شرایط اقتصادی نمی توانستیم تعطیلی فراگیر داشته باشیم و اما سیاست فاصله گذاری اجتماعی تاثیر گذار بود و به کاهش آمار جانبختگان منجر شد.

اعطا تاکید کرد: طرح فروش ماسک با نرخ مصوب در طرح سفر به سلامت بر اساس دستور مصوب ستاد ملی کرونا با مشارکت معاونت فرهنگی شهرداری تهران در ایستگاه های منتخب به اجرا درآمده و امیدواریم همچنان با توسعه این خدمات بتوانیم سیاست های فاصله گذاری اجتماعی را ادامه دهیم.

عاقبت عمارت کلاه فرنگی

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه مقدمات انجام یک تفاهم در رابطه با عمارت کلاه فرنگی که تحت عنوان عمارت عشرت آباد شناخته می شود و مربوط به دوران قاجار است، انجام شده است، گفت: سالهاست به این بنا رسیدگی نشده و مقدمات امضای تفاهم نامه بین مدیریت شهری و سپاه تهران صورت گرفته تا این بنا مرمت شود و کاربری ویژه ای پیدا کند.

او با بیان اینکه این امکان وجود دارد که در روزهای محدودی بازدید عمومی هم صورت گیرد، اضافه کرد: یکی از گزینه ها این است که از این عمارت تحت عنوان موزه سلاح استفاده شود، جا دارد از همکارمان آقای نظری تشکر کنم که این موضوع را پیگیری کردند. همچنین از سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران که برای انجام این تفاهم همراهی کردند تشکر می کنم و امیدواریم مقدمات این کار فراهم شود.

اعطا در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد انسان محور شدن شهر تهران، توضیح داد: انسان‌محور شدن نحوه اداره شهر مورد توجه شورای شهر در دوره پنجم بوده و ما از ادامه یک روند اشتباه که منجر به فروش سرمایه‌های آینده شهر جهت انجام پروژه‌هایی که معلوم نیست چقدر نیاز شهر بوده پیشگیری کرده‌ایم، البته متاسفانه در اکثر شهرها این رویه در جریان بوده اما شورای پنجم پایتخت اجازه نداد که این روند ادامه پیدا کند.

محاکمه سازمان ورزش شهرداری تهران

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره جریمه 26 میلیاردی سازمان ورزش شهرداری توسط سازمان تعزیرات توضیح داد: مناسب بود که با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور و به ویژه اقداماتی که شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داده است این موضوع پیش از ابلاغ، رسانه‌ای نمی‌شد. این موضوع هنوز به شهرداری تهران و یا شورا که تصویب کننده این مصوبه بوده ابلاغ نشده است.

او با بیان اینکه این موضوع به صورت بدوی مورد رسیدگی قرار گرفته به شعبه عالی تجدید نظر ارسال شده است، اضافه کرد: در نهایت این پرونده مطابق ماده ٢٣ آیین نامه قانون تعزیرات حکومتی و با صلاحدید وزیر دادگستری به محکومیت دو برابر درآمد حاصله منجر شده است.

اعطا با اشاره به اینکه این موضوع مربوط به سال ١٣٩۴ است، عنوان کرد: برخی از رسانه ها ذوق زده شدند و این موضوع را به کرات تکرار کردند و این ابهام را ایجاد کردند که شهرداری گران فروشی می کند.بررسی ها نشان می دهد بدون این که رای مذکور ابلاغ شده باشد در آن مقطع وفق مصوبه شورای شهر عمل شده است.شورا مطابق بند ٢۶ ماده ٨٠ در حوزه بهای خدمات این صلاحیت را دارد که به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری کند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: این سوال ایجاد می شود که چرا یک رویه به صورت مشتت بین وزارت دادگستری و وزارت کشور وجود دارد، فراتر از هیات تطبیق وزیر کشور راسا این اختیار را دارد در صورتی که مصوبات مربوط به اخذ عوارض و بهای خدمات مغایر با ضوابط و مقررات جاری بداند آنها را راسا لغو کند اما این اتفاق نیافتاده است.

اعطا تاکید کرد: تا زمانی که رای ابلاغ نشود امکان بررسی دقیق تر وجود ندارد و مناسب تر این بود که بعد از ابلاغ رای رسانه ای شود. گفته می شود رای در مرحله اجراست اما مشخص نیست رای که ابلاغ نشده، چگونه در مرحله اجرا است؟

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره ساخت پلاسکو بدون تعداد پارکینگ مورد نیاز گفت: بحث تامین پارکینگ به نحوی که مطرح شده مصوبه جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری بوده که هنوز منتشر نشده است. واقعیت این است که از شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان مرجعی که قاعدتاً مدافع حقوق عمومی در حوزه شهرسازی است، انتظار می رفت توجه بیشتری نسبت به این مسائل داشته باشد. البته شورای عالی شهرسازی و معماری مرجع فرادست در این حوزه محسوب می شود و مصوبات آن قابل اجراست.

ساخت ساختمان پلاسکو بدون پروانه آغاز شد

اعطا عنوان کرد: اعضای شورای شهر به نمایندگی از مردم و در جهت پیگیری حقوق عمومی می توانند این مطالبه را داشته باشند که در رابطه با آنچه به حقوق عمومی مردم گره خورده شورای عالی شهرسازی و معماری وارد یک سری از توافقاتی که مشکلاتی از این دست ایجاد می کند، نشود.

او ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط واقعی را هم در نظر بگیریم به دلیل وضعیت خاص کسبه پلاسکو و‌ بلاتکلیفی تعداد قابل توجهی از آنها، تسامحی نسبت به ساخت ساختمان پلاسکو صورت گرفت. شورای شهر در سال ٩۶ بارها اعلام کرد که این کار حتما باید با پروانه ساختمانی صورت گیرد. این موضوع را بعدا هم پیگیری کردیم اما متاسفانه به آن توجه نشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ساخت ساختمان پلاسکو بدون پروانه آغاز شد، عنوان کرد: در نهایت مقرر شد پارکینگ پروانه که در حال حاضر جمعه بازار تهران است، مالک ( بنیاد مستضعفان) بازسازی و مقاوم سازی کند تا تعدادی پارکینگ تامین شود و متاسفانه از بقیه تعداد پارکینگ مورد نیاز چشم پوشی شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟