مردان سرپرست خانوار در خطر گرایش به سرقت و زباله گردی / افزایش نرخ بیکاری در 5  استان کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از مشکلات زنان سرپرست خانوار گزارش های بسیاری نوشته شده و هنوز هم این مشکلات سرجای خود باقی هستند. در این میان اما جایگاه مردان سرپرست خانوار که با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند، در خبرها گم شده و کسی به مشکلات آنها نمی گوید. مشکلاتی که می تواند در آینده دور و نزدیک جامعه را به چالش بکشد.

اردشیر گراوند، جامعه شناس در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: دو سرپرست خانوار وجود دارد؛ زن سرپرست و مرد سرپرست. زن سرپرست حتی اگر از لحاظ اقتصادی با مشکل روبرو نباشند اما به دلایل متعدد و متکثر با مشکلات فرهنگی، روانی، اجتماعی و... هستند. مشکلات زن سرپرستی به پولداری یا فقیر بودن معطوف نمی شود. اساسا سرپرستی زن معضلاتی برای زنان به وجود می آورد که به پول ارتباطی ندارد.

نبود اشتغال پایدار

وی با اشاره به مرد سرپرستی افزود: یکی از مشکلات مرد سرپرستی تامین هزینه درآمد خانوار، یعنی تنظیم و مرتب سازی هزینه درآمد خانوار است. در 30-40سال گذشته به دلیل ساقط شدن ارزش پول و نبود اشتغال پایدار جامعه تحت فشار قرار گرفته است. قاعدتان مردان سرپرست خانوار نیز گرفتار شده اند.

مشاغل پست در کمین مردان سرپرست خانوار

گراوند با اشاره به افزایش  نرخ بیکاری در 5 استان تاکید کرد: در ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و بخشی از استان کهکیلویه و بویراحمد به شدت نرخ بیکاری بالاست. یعنی درآمد پایدار و منظم وجود ندارد. اساسا بیکاری شاخص تعیین کننده ای برای تحت فشار بودن مردان خانواراست . قاعدتا به فکر به راه هایی برای  تامین هزینه های خانوار خواهند افتاد . بهترین صورت آن زباله گردی و مشاغل پست در جامعه است. اما راه های بد تامین هزینه خانوار سرقت، فروش موادمخدر و... است.

اردشیر گرواند / جامعه شناس

استفاده گسترده از لباس های دست دوم

وی با اشاره به این که متاسفانه در 3 ساله گذشته فقر در مناطق گسترده و عمیق تر شده است، افزود: در گذشته لباس های تمیز دست دوم را برای شهرستان می بردیم. بعد از مدتی این لباس ها به در و همسایگی خودمان رسید و به گونه ای فقر به ما نزدیک تر شد. اگر قبلا این لباس ها به منطقه فقیرنشین اهدا می شد حالا به خواهر و خواهرزاده خودمان رسیده است . در چنین شرایطی مرد سرپرست خانوار تحت فشار مضاعف قرار می گیرند.

گراوند با بیان این که تورم افسارگسیخته ای بعد از عید موادغذایی را نشانه گرفت، گفت: تورم گرانی را ایجاد کرده و علاوه بر بیکاری تورم هم وجود دارد بنابراین فقر مضاعف به وجود می آید. این افراد درآمد ندارند اما باید یک و نیم برابر خرج کنند تا هزینه های زندگی را تامین کند و این نداری انباشته می شود.

زندگی در سایه کرونا رنگ باخته است

این جامعه شناس با اشاره به این که جامعه ما حال و روز خوبی ندارد، تاکید کرد: یکی از گرفتاری های ما این است که هر دفعه مسئله ای پیش می آید که ما را از اصل مسئله غافل می کند. با سقوط هواپیمای کرونا، درگیری با آمریکا و... از فقر مردم غافل شدیم. کرونا هم باعث شده اساسا یادمان برویم که مردم غیر از بیماری کرونا، زندگی عادی هم دارند، اما این زندگی در سایه کرونا رنگ باخته است. تمام رسانه ها در ایران و خارج از ایران درگیر اخبار کرونا شده اند. شیوع بیماری کرونا بسیار مهم است اما از سوی دیگر زندگی واقعی وجود دارد. وقتی قشر زیادی از یک جامعه بیکار است، چرا نباید به آن توجه کرد. شرایط هر روز نگران کننده و خطرناک تر می شود. هر روز طیف مردان سرپرست خانوار گسترده تر می شوند و نمی دانم تا چه زمانی آنها زیر فشار مضاعف دوام می آورند.

سکته ها بیشتر می شوند؟

وی با اشاره به خطرناک تر شدن شرایط جامعه، افزود: یک سرپرست خانوار وقتی تحت فشار قرار می گیرد با زن و بچه درگیر می شود و ساحت خانوار تحت تاثیر قرار می گیرد یا امکان دارد سکته کند. این فشار مضاعف می تواند مردان سرپرست خانوار را به سرقت و موادمخدر وادار کند. امکان دارد که خانواده فروبپاشد.

موج بیماری های عجیب در 10 سال آینده

گراوند در ادامه گفت: از تمام این موضوعات خطرناک تر نکته ای است که 10-12 سال آینده خود را نشان می دهد. مرد سرپرست خانوار نمی تواند تغذیه خانواده را تامین کند و 10 سال دیگر بیماری کودکان موج عجیبی در جامعه به وجود می آورد. خطر ضرورتا این نیست که مردان به فعالیت ضد اجتماعی روی آورند. اتفاقا خطر این است که مردان سرپرست خانوار به سرقت و فعالیت های ضد اجتماعی سوق پیدا نکنند، نتوانند زندگی خانوار خود را تامین کند و بیماری های خانواده 10 سال آینده خود را نشان دهد.

کشور را توسعه ندادیم

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که چرا دولت به اقشار آسیب پذیر کمک نمی کند؟ تاکید کرد: دولت پول ندارد. توسعه برای زمان خوشحال نیست. توسعه برای دوره نداری یک کشور است. کشور را توسعه ندادیم و سرمایه اندوخته ندارد، بنابراین نمی تواند یک ماهه جامعه را تامین کند. بنابراین باید فرصت نفس کشیدن و توسعه به کشور بدهیم.

وی در مورد توسعه کشور افزود: منظور از توسعه این نیست که تسلیم نظام استکبار شود. اما نمی شود همیشه بگوییم نظام سیاسی و بین الملل با ما درگیر هستند. به هر حال باید باید فکری برای شرایط نظام خانوار هم بکنیم. شرایط شیوع کرونا نشان داد که دولت نمی تواند از مردم حمایت کند. چرا که نتوانستیم یک میلیون به خانوار بدهیم. یعنی نتوانستیم 67 دلار به هر خانواده کمک کنیم.

فقر به در و دیوار چسبیده است

گراوند گفت: آیا کشور ما توسعه پیدا نکند می توانیم دوام می کنیم؟ شما فرض کنید هیچ کدام از کشورهای جهان (مانند آمریکا و...) به ما کاری نداشته باشد ویروسی مانند کرونا نشان می دهد که کشور ما توسعه نیافته است. وقتی می گویند بستر توسعه را فراهم کنید، برای خوشی نیست. دولت نمی تواند کاری انجام دهد چون توسعه، رشد و پیشرفتی در کشور نکردیم. من نگران هستم چون فقر قشر قشر جامعه را می خورد و به در و دیوارمان چسبده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 564932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟