لزوم تعیین بالاترین حقوق برای معلمان / عدالت آموزشی رعایت شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکبار دیگر روز معلم فرا رسیده است.در چند دهه گذشته معلمان از مشکلات خود گفتند، اعتراض و حتی تحصن کردند اما مشکلاتشان حل نشد و این مشکلات و کمبودها در حالی همچنان پا برجااست که معلمان یکی از ارکان اصلی جامعه محسوب می شوند و آینده سازان کشور را تربیت می کنند.  بی توجهی به معلمان تخریب آینده مملکت است اما مشکلات آنها از دولتی به دولت دیگر تحویل داده می شود و دولت ها به راه حلی نمی رسند.

از سوی دیگر امسال معلمان علاوه بر مشکلات گذشته با یک اتفاق عجیب روبرو شدند و شیوع بیماری کرونا سال عجیب تحصیلی را برای معلمان و دانش آموزان رقم زد. خلاقیت در تدریس برخی معلمان آموزش و پرورش را واداشت تا آموزش های آنلاین را شروع کند. اما آیا همه معلمان آمادگی رویارویی با این آموزش های آنلاین را دارند؟

آیا تجهیزاتی مانند گوشی همراه هوشمند، سیستم رایانه ای و اینترنت معلم ها برای آموزش های آنلاین تامین شده است؟

مشکلات معلمان هر روز اضافه می شود ولی کمبودها همچنان باقی است. امروز روز معلم است و باردیگر با عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از خواست ها ، نیازها  معلمان گفتیم و او اینگونه توضیح داد که در ادامه می خوانید.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره شغل معلمی در ایران تاکید کرد: نقش مهم و بنیادین معلمان در بحث تعلیم، تربیت قابل کتمان نیست و اگر مسائل سرنوشت ساز و بنیادین تعلیم و تربیت حل شود متعاقب آن بسیاری از مسائل جامعه نیز حل می شود. دغدغه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  دهم همواره مشکلات معلمان بوده و هست. این در حالی است که تمام نظام تصمیم گیری کشور اهمیت زیادی به تعلیم و تربیت نمی دهند و آموزش و پرورش را یک نهاد هزینه ای می دانند. در حالی که باید به دستگاه تعلیم و تربیت با چشم درآمد نگاه کرد چرا که نیروی انسانی درآمد کشور محسوب می شود. به تعبیر امام خمینی (ره) «معلمی شغل انبیاست.» هر چقدر روی این جمله تاکید کنیم، کم است. فکر می کنم ما  زیرساخت های نسبتا خوبی برای استفاده از فناوری اطلاعات داریم و پوشش موبایل، نسبت افرادی که آنلاین (برخوردار از امکان اتصال به اینترنت) هستند و تعداد اعضای شبکه های اجتماعی در ایران بسیار بالایی است. جامعه ما و به ویژه نسل جوان و نوجوان در عصر اطلاعات و استفاده از دیجیتال حضور پررنگی دارد. بنابراین سخت نیست که از امکانات این فضای آنلاین و دیجیتالی برای آموزش استفاده کنیم. آموزش و پرورش در مباحث آموزش آنلاین، آموزش از طریق صدا و سیما و تلاش برای استفاده از کلاس های مجازی خوب عمل کرده است.

پوشش اینترنت مناطق محروم کامل نیست

وی با اشاره به این که باید به چند مسئله توجه خاص شود، افزود: بحث عدالت آموزشی باید رعایت شود. پوشش اینترنت در مناطقی از کشور به ویژه مناطق محروم هنوز کامل نیست. باید اطمینان حاصل شود که پوشش اینترنت این مناطق تقویت می شود.

صادقی افزود: باید توجه داشت که شاید بخشی از دانش آموزان و معلمان از وسایل تکنولوژی سخت افزاری برخوردار نباشند.

این نماینده مجلس با اشاره به کیفیت آموزش، گفت: در آموزش و پرورش و حتی دانشگاه باید نظارت بر معقوله کیفیت آموزش صورت گیرد و کیفیت آموزش تضمین شود. از سوی دیگر باید شرایط به وجود آمده را به فرصت تبدیل کنیم. توسعه برخورداری و تمرین در فضای دیجیتالی فرصت بزرگی است. اما نیاز به ملزوماتی دارد که باید فراهم شود.

آموزش و پرورش نهاد هزینه ای نیست

صادقی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان بعد از 40سال مشکلات معلمان پا برجاست؟ تاکید کرد: بسیاری به آموزش و پرورش نگاه هزینه ای دارند و مستلزم تغییر این نگاه هستیم. آموزش و پرورش دستگاهی است که درآمدزاست و درآمد اصلی آن تربیت نیروی انسانی است. بنابراین باید با تغییر نگاه هزینه هایی که در دستگاه های دیگر می شود را کاهش داده و بودجه آن را در آموزش و پرورش هزینه کنیم. هر چند کشور با محدودیت روبروست اما با تغییر نگرش و رویکرد می توان این مشکلات را حل کرد. شغل معلمی باید یکی از پردرآمدترین شغل ها در کشور باشد. اهمیت شغل معلمی به مراتب از بسیاری از مشاغل، حتی از عضو هیئت علمی دانشگاه نیز بالاتر است. چرا که زیرساخت آموزشی و تربیتی دانشجویان در مدارس و توسط معلمان انجام می شود. بیشترین سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و اروپا در حوزه آموزش و پرورش صورت می گیرد. از سوی دیگر نباید از سرمایه گذاری در تربیت معلم غافل شویم. مشکل ما در این حوزه تضعیف تربیت معلم است. باید روی نیرویی که می خواهد آینده سازان را  پرورش دهد و شغل انبیا را عهده دار است، سرمایه گذاری کرد. از طرف دیگر باید روی منزلت و جایگاه شغل معلمی نیز سرمایه گذاری کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟