محجوب: حداقل دستمزد کارگران باید 3 ونیم میلیون تومان باشد / کارگر امروز نصف سال 58 حقوق می گیرد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا؛ علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که با توجه به روز جهانی کارگر دولت  چه کارهایی برای این قشر فرودست و زحمتکش انجام داده ایم گفت: تا کنون کاری برای کارگران از سوی ما مسئولان انجام نشده است. ابتدای انقلاب بهترین کار ما این بود که سبد معیشت را با حداقل دستمزد یکی کردیم اما اگر بخواهیم فقط سطح معیشت سال 99 را با همان کالاهای ابتدای انقلاب محاسبه کنیم بدون شک بیش از 3 و نیم میلیون تومان برای حقوق نیاز است.

کارگران نصف سال 58 درآمد دارند

وی ادامه داد: فاصله 1 میلیون و 800 هزار تومان با رقم 3 میلیون و نیم این مسئله را برای ما روشن می کند که کارگر امروز نصف سال 58 درآمد دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب برابر کردن سبد معیشتی با حداقل دستمزد بود که ما نتوانستیم آن را حفظ کنیم.

سال 99 برای کارگران سخت است

محجوب با بیان اینکه کارگران حافظ این انقلاب هستند کمااینکه بیشترین شهید را در دوران مقدس دادند تصریح کرد: ما حداقل کاری که برای کارگران باید می کردیم این بود که وضعیت را حفظ کرده و یک گام رو به جلو برای آنها برداریم اما آنچیزی که امروز برای ما مشخص است این است که سال 99 برای کارگران سال سختی خواهد بود چراکه بسیاری از آنها اشتغال خود را از دست داده اند.

دبیر کل خانه کارگر خاطر نشان کرد: از سال 63 تا امروز که صندوق بیمه بیکاری تاسیس شده است تا کنون یک میلیون درخواست در یک فاصله کوتاه ثبت نشده است بنابراین بدون شک شدت بیکاری رشد اساسی در سال 99 خواهد داشت کمااینکه آمارهای تقریبی به ما نشان می دهند که 30 درصد کارگران در 3 ماه اخیر کار کرده اند حال اگر به تعداد خانوارها ضرب کنید افرادی که از این بیکاری آسیب می بینند به دست خواهد آمد.

او با بیان اینکه تدابیر ویژه ای می توانست برای کارگران اندیشیده شود که این اتفاق رخ نداد تشریح کرد: سال 99 شاهد تنگنای معیشتی و اشتغال برای کسانی خواهیم بود که قبلا کار داشته اند.

محجوب تاکید کرد: امسال تنها سالی بعد از سال 57 است که ما شدیدترین تاثیرات بیکاری را در کشور تجربه خواهیم کرد و هیچ زمان اینگونه مشکلات بیکاری را به یاد ندارم کمااینکه دوران پسا کرونا به شدت برای ما مشکل ایجاد خواهد کرد.

دبیر کل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که امروز آقای روحانی نسبت به کارگران چه وظیفه ای بر عهده دارد گفت: همه ارگان ها و نهادها حداقل وظیفه ای که دارند این است که نمک روی زخم کارگران نپاشند یعنی دولت متعهد به بیمه بیکاری باشد نه اینکه بعد از سه ماه از کرونا هنوز پرداختی برای آنها وجود نداشته است.

او اضافه کرد: دولت باید برای احیا کسب و کارها اقدامات ویژه ای بکند چراکه بیش از 45 درصد مشاغل را مشاغل خدماتی تشکیل می دهند و این عدد بسیار بزرگ است و آنها نیز امروز به صورت کامل تعطیل هستند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با بیان اینکه عدد واقعی بیکار ها 4 برابر یک میلیون نفر است تشریح کرد: شاید خیلی از افراد بیکار شده در زمره کسانی نیستند که بیمه بیکاری دریافت کنند. امروز باید فشار را از روی مردم برداشت.

محجوب با بیان اینکه ما باید تکلیف خود را در خصوص بازرگانی خارجی روشن کنیم اظهار کرد: بازرگانی خارجی نمی تواند در اختیار بخش خصوصی با عدالت اداره شوند کمااینکه سالهای گذشته مشخص شد که بازرگانی خارجی مهم ترین محل سوداگران تجار است بنابراین روا نیست که دولت به نحوی عمل کند که شاهد توزیع عادلانه باشیم.

تعاونی ها را دوباره راه بیاندازید

او در پایان با بیان اینکه نیاز است امروز تعاونی ها دوباره راه اندازی شوند خاطر نشان کرد: نظام دولتی نیز مفاسد خود را به دنبال دارد اما اگر این اتفاق در طبیعت رخ بدهد بدون شک شاهد مشکلات کم تری خواهیم بود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟